یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ «مركز تحقيقات حكومت اسلامى» در سال ۱۳۷۲ به منظور تبيين، تعميق و توسعه انديشه‏ سياسى اسلام در موضوع حكومت اسلامی با تأکید رهبر معظم انقلاب راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مجلس خبرگان رهبری با توجه به نيازهاى فكرى و علمى كشور و تأكيدات مكرر رهبر انقلاب در اجلاسيه 28/11/1371، مسئوليت پژوهش در موضوع حكومت اسلامى را بر عهده "دبيرخانه مجلس خبرگان" گذاشت و بر اساس اين مصوبه، «مركز تحقيقات حكومت اسلامى» در سال 1372 به منظور تبيين، تعميق و توسعه انديشه‏ سياسى اسلام در موضوع حكومت اسلامى بنيان گذارده شد.

گستره فعاليت‏ هاى مركز تحقيقات بر اساس ساختار و شرح وظايف در دو سطحِ داخل و خارج با اولويتِ داخل كشور است.

«تحقيق و پژوهش در زمينه انديشه سياسى اسلام و حكومت اسلامى»، «انجام پژوهش‏ ها و مطالعات تطبيقى در زمينه حكومت اسلامى»، «مشاوره و كارشناسى دينى در موضوع حكومت اسلامى»، «جذب، آموزش و پرورش محققان مورد نياز در زمينه انديشه سياسى اسلام و حكومت اسلامى»، «برگزارى دوره‏ هاى آموزشى براى معرفى انديشه سياسى اسلام و حكومت اسلامى»، «گردآورى و پردازش اطلاعات مورد نياز حكومت اسلامى» و «تبيين انديشه سياسى اسلام در باره حكومت اسلامى در داخل و خارج كشور» از جمله اهداف راه اندازی این مرکز می باشد.

شوراى عالى پژوهش، رياست مركز تحقيقات، دفتر رياست، دفتر طرح و برنامه، دفتر روابط بين الملل، دفتر ارتباطات فرهنگى، حوزه نشريات، معاونت پژوهش، معاونت اطلاع‏ رسانى و معاونت ادارى و مالى از جمله ساختار این مرکز است.

یکی از بخش های مهم این مرکز، معاونت پژوهش است که در دو گروه پژوهشی «مجلس خبرگان» با موضوعات: مبانی فقهی-حقوقی مجلس خبرگان، شرایط اعضای مجلس، شرایط رهبری در قانون اساسی و ... و گروه پژوهشی «حکومت اسلامی» با موضوعات: فقه سیاسی، کلام سیاسی، فلسفه سیاسی، نظام سیاسی شیعه، ولایت فقیه و مسائل جمهوری اسلامی ایران در حال تدوین و فعالیت می باشد.

«آزادی، عقل و ایمان»، «الدولة الإسلاميه دولة عالمية»، «انديشه ‏هاى سياسى محقق نراقى»، «بازشناسى احكام صادره از معصومين»، «پرسش‏ها و پاسخ‏ هايى درباره مجلس خبرگان رهبرى»، «پژوهشى در انديشه سياسى نائينى»، «پيشينه نظريه ولايت فقيه»، «حاكميت سياسى معصومان(ع)»، «حقوق و وظايف شهروندان و دولتمردان»، «حكمتِ حكومت فقيه»، «حكومت علوى ؛ هدف‏ها و مسئوليت‏ ها»، «حكومت علوى؛ ساختار و شيوه حكومت»، «حكومت علوى؛ كارگزاران»، «حكومت علوى؛ بنيان‏ها و چالش‏ ها»، «خبرگان ملت»، «دين و دولت در انديشه اسلامى»، ««شريعت و حكومت»، «مبانى حاكميت در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران»، «مجلس خبرگان رهبرى؛ جايگاه، عملكرد و شرايط اعضاء»، «مديريت از منظر كتاب و سنت»، «مفاهيم اساسى نظريه ولايت فقيه»، «منابع قانون گذارى در اسلام» و «منصب امامت جمعه در حكومت ‏اسلامى» از جمله کتبی است که از سوی مركز تحقيقات حكومت اسلامى به چاپ رسیده است.

همچنین «امر به معروف و نهى از منكر»، «بررسى مباحث حكومت اسلامى در سال‏هاى 1320 تا 1357»، «مبانى و مستندات قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران به روايت قانون‏گذار» و «طرح جمع‏ آورى اسناد و مدارك مكتوب و شفاهى مربوط به تدوين و بازنگرى قانون اساسى» از جمله آثار پايان ‏يافته‏ در این مرکز است.

گفتنی است، آثار در دست تحقیق این مرکز نیز «آزادى ‏هاى اجتماعى و سياسى در جامعه اسلامى»، «شيوه رهبرى امام خمينى»، «دولت و امنيت»، «دين و سياست»، «سيره سياسى امام على (ع) در برخورد با جريان‏ هاى سياسى»، «مبانى فقهى حقوقى مجلس خبرگان»، «وظايف و اهداف حكومت در اسلام»، «بررسى تطبيقى شيوه‏ هاى گزينش رهبران»، «حكومت اسلامى و گسترش اخلاق»، «سكولاريسم و حكومت اسلامى»، «مجلس خبرگان و چگونگى احراز استمرار شرايط رهبرى»، «معيار اسلامى بودن حكومت» و «نقش مردم در حكومت اسلامى» می باشد.

«پرسمان ولایی1 (ولایت فقیه و مشروعیت)»، «حکومت اسلامی و حریم خصوصی»، «حکومت اسلامی و اقامه شعائر دینی»، «قانون طبیعی»، «قدرت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» و «عدالت در فلسفه سیاسی اسلامی معاصر» نیز از آثار منتشر شده پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام می باشد.

یادآور می شود؛ نام پيشين اين مركز پژوهشى، «مركز تحقيقات علمى دبيرخانه مجلس خبرگان رهبرى» بوده؛ امّا از مرداد 1383 با توجه به ابلاغ ساختار جديد از سوى نايب رئيس مجلس خبرگان و رياست محترم دبيرخانه به «مركز تحقيقات حكومت اسلامى» تغيير نام يافت.

گفتنی است؛ تارنماى مركز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با نشانى www.khobregan.ir تنها مرجع اطلاع رسانی فعالیت های این مرکز می باشد که در دسترس همگان با امكانات متنوع قرار داد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha