یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
مردم سالاری دینی

حوزه/ کرسی علمی ترویجی پیرامون مساله «ثبات سیاسی در نظام مردم سالاری دینی» در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کرسی علمی ترویجی « ثبات سیاسی در نظام مردمسالاری دینی» ظهر امروز به همت پژهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه برگزار شد.

در این کرسی علمی ترویجی که موضوعی سیاسی مد نظر قرار گرفته سود، در ابتدا دکتر عبدالحسین پورفرد به ارایه بحثی پرداخت که خود نظریه پرداز این حوزه بوده و کتابی نیز در این باب نگاشته است.

وی گفت: در مجموع می‏توان به این تعریف از ثبات پرداخت که تداوم و استمرار نسبی در یک نظام مردم سالار را که بتواند به خواستههای مردم پاسخهای صحیح دهد.

پور فرد افزود: حال سوال این است که اگر خواستههای مردم نامشروع و نامشروع باشد کارکرد پاسخ صحیح به آن میتواند ثبات را برقرار کند؛ در بحث شاخصهای سیاسی و رهبری و مشروعیت و کارآمدی و عدم مداخله قدرتهای خارجی، ثبات اقتصادی و تولید ملی و.. از جمله شاخص هایی است که در انقلاب ما به عنوان عوامل ثبات تاثیرگذار است.

در ادامه حجتالاسلام  والمسلمین مهاجرنیا و دکتر عیسی نیا از اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه به نقد این نظریه پرداختند و هر کدام از آنها دلایلی بر نقد خود آوردند که از جمله آنها تکیه زیاد به نظریات غربی پیرامون ثبات، جدید نبودن این نظریه، نسبیگرایی در این تعریف و... مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha