دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-۶

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین شیروی در نشست «قرآن، زندگی و صداقت» گفت: متأسفانه در جامعه امروزی با شرایطی که همراه هستیم، موجب شده صداقت رنگ ببازد و ما می‌توانیم با فراهم کردن امنیت اجتماعی و حقوقی زمینه را برای جاری کردن این صفت مهم در جامعه مهیا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام شیروی، شامگاه دوشنبه در دومین نشست از سلسله نشست های علمی بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم در نشستی که با موضوع «قرآن، زندگی و صداقت» برگزار شد، با اشاره به این که صداقت پایه و اساس حیات مادی و معنوی انسان است، گفت: محور حیات و اساس نظام آفرینش براساس صداقت بوده و لذا تمام انبیاء الهی باید از صداقت آن هم در سطح عالی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه دین و زندگی از محورهای اصلی صداقت است، بیان کرد: در دین تساهل وجود دارد ولی تسامح وجود ندارد. بنابراین، دین و زندگی شوخی بردار نبوده چراکه زندگی هدفمند است و نباید بر خلاف صداقت عمل کرد.

این محقق حوزوی، قرآن کریم را سراسر صداقت و پاکی عنوان کرد و افزود: نظام این کتاب آسمانی بر اساس قانون نظام هستی است؛ چراکه اگر محور قرآن بیان قوانین هستی نبود، ذره‌ای به درد بشر نمی‌خورد. قرآن بر اساس صداقتش حق است؛ بنابراین انسان با محوریت قرآن وارد زندگی می‌شود و عمل کردن خلاف قوانین آن موجب ضرر و زیان می‌شود.

حجت‌الاسلام شیروی بیان کرد: محور نظام هستی بر اساس صداقت است، یعنی انسان باید خود پاسخگوی خودش باشد و این معنای صداقت است. از آنجا که صداقت محور حیات می باشد، انسان در مواردی که از صداقت فاصله می‌گیرد، باید پازل‌هایش را عوض کند چراکه انسان نمی‌تواند خود را به فراموشی بسپارد.

وی گفت: خداوند انسان را به زندگی با صداقت دعوت می‌کند چون سربلندی انسان را می‌خواهد؛ وقتی انسان در صحنه عالم قرار می‌گیرد باید بدون منت خوبی کند چراکه به نفع خود اوست. لذا، نمی‌شود نقش صداقت در زندگی را نادیده گرفت و به آن توجه نکرد چراکه وقتی تمام ذرات عالم صادقانه و عالمانه با ما در تعامل هستند نمی‌شود گفت چرا باید با صداقت رفتار کنیم؟.

حجت الاسلام شیروی با اشاره به اینکه عصمت بالاتر از صداقت است، گفت: انسان بر اساس عصمت تعریف می‌شود و صداقت بخشی از جریان ظهور عصمت است و وقتی معصوم شد، صادق هم هست، پس محور زندگی باید پاکی در حد عصمت باشد چنانچه خداوند تبارک و تعالی تعداد زیادی از انبیاء را برای رسیدن انسان به مرحله عصمت و پاکی فرستاد.

کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم به صراحت به صداقت اشاره فرموده‌اند و در تمام آیات غیر از صداقت برداشتی نمی‌کنیم و همه آیات و تحلیل‌ها عین صداقت هستند.

وی با بیان این که عدم صداقت در زندگی بدترین نوع زندگی است، گفت: متأسفانه در جامعه امروزی با شرایطی که همراه هستیم موجب شده صداقت رنگ باخته و در حد انتظار شاهد آن در بین مردم نباشیم. ما می‌توانیم با فراهم کردن امنیت اجتماعی و حقوقی زمینه را برای جاری کردن این صفت مهم در جامعه مهیا کنیم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha