جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی ـ آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه ما با همه وجود به غدیر و پیام امامت عظمی و ولایت الهی با همه ابعاد کلامی، فقی و سیاسی پایبند هستیم، گفت: ما با عنوان قم و المصطفی بر سر این پیام با هیچکس جنگ نداریم و هیچ شمشیری را بر نمی کشیم و عداوت و کینه ای را بر نمی افروزیم، بلکه برای آن فقط کار علمی و فرهنگی می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: همزمانی این مراسم با دهه ولایت و امامت فرخنده و مبارک است و عید بزرگ غدیر را تبریک عرض می کنم.

وی با بیان اینکه عید غدیر دارای پیام های گوناگون و متنوعی است، تصریح کرد: ما معتقدیم غدیر دارای دو پیام است؛ یک پیام خاص که مبتنی بر ولایت الهی، امامت عظمی و زعامت امت با همه ابعاد کلامی، معرفتی و فقهی است؛ در عین حال معتقدیم پیام مشترک فراگیر برای همه امت اسلام هم در غدیر وجود دارد و غدیر نباید منشا جنگ و نزاع طایفه ای شود.

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: غدیر را بسیار مهم می دانیم و فکر می کنیم واقعه غدیر تفاوتی با سایر واقعه های رخ داده دارد؛ تاریخ به خوبی نشان می دهد از ابتدای بعثت و رسالت پیامبر خدا قصه ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) و خاندان پیامبر(ص) در کلام و سخن امیرالمومنین(ع) انعکاس داشت. 

آیت الله اعرافی با بیان اینکه خط مشی ها از روزهای آغازین بعثت تبیین می شد و انگشت مبارک پیامبر خدا به سوی این پیشوای پاک نشانه می رفت، افزود: به طور پیوسته حوادث و وقایعی رخ داده که رسول خدا به امیرالمومنین(ع) اشاره می کنند.

*اساسی ترین ویژگی غدیر نصب امامت است

وی، اساسی ترین ویژگی غدیر را نصب امامت عنوان کرد و گفت: نصب دارای یک بار سیاسی و اجتماعی است؛ همچنین بیان حقیقت و تبلیغ آن اراده الهی در باب مرجعیت علمی، روحی و عاطفی امیرالمومنین(ع) و امامت مولا در غدیر انجام شد.

وی با بیان اینکه غدیر نماد نصب ولایت و امامت است، تصریح کرد: در غدیر یک مهندسی بسیار زیبا و جامع انجام شده که اگر این مهندسی در خلق واقعه غدیر نبود، با آن همه هجمه ها و شایعه افکنی ها و دست به تحریف های تاریخی قطعا چیزی از غدیر باقی نمی ماند؛ هجمه مقابله ها و دست به تحریف هایی که از دستگاه اموی در برابر این خاندان پاک صادر می شد، شگفت انگیز است؛ یکی از حساس ترین مقاطع تاریخی و موضوعات تاریخی که مورد تحریف و هجمه قرار گرفته است، قصه امیرالمومنین(ع) است.  

رئیس جامعه المصطفی افزود: در واقعه غدیر یک معماری خاصی از سوی رسول خدا انجام شد تا هرچه می شود این داستان در اذهان بماند و در تاریخ ثبت شود و چرخ های بی رحم تاریخ که همه چیز را به فراموشی می سپارد، آن را هضم نکند و  طوفان حوادث و وقایع نتواند آن را از بین ببرد.

*غدیر همچنان شفاف و درخشان است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در باب غدیر بی لطفی و کم لطفی انجام شده اما همچنان شفاف و درخشان باقی مانده است، گفت: رضوان خدا بر روان پاک علامه امینی که در عصر ما یک اثر ماندگاری خلق کرد و برخی از غبارها را کنار زد و شفافیت و درخشش غدیر را نشان داد.

*ویژگی های جامعه شناختی و روان شناختی غدیر

وی در ادامه به بیان ویژگی های روان شناختی و جامعه شناختی غدیر اشاره داشت و گفت: غدیر که علاوه بر تبلیغ، حاوی نصب بود در پایان عمر رسول خدا اتفاق افتاده و این مسئله نشان می دهد این واقعه هرچه به پایان عمر رسول خدا نردیک تر بوده، زمینه ماندگاری بیشتری داشته است؛ همچنین با حج الوداع به عنوان یک نماد بزرگ دینی و کنگره عظیم بین الملل اسلامی گره خورده است؛ این ابلاغ الهی در حالی صورت گرفته که جمعیت انبوهی از مسلمانان از همه قبایل و طوائف حضور داشتند و به امر رسول خدا، حاجیانی هم که متفرق شده بودند، بازگشتند؛ این واقعه با ایراد خطبه جذاب و جامع رسول خدا همراه بوده است، در عین حال این خطبه دارای یک سخنرانی یک طرفه نبوده و در بخشی از آن، نبی مکرم اسلام با مردم گفت وگو می کند و در زمینه ابلاغ، اقرار می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه همراه با نصب، نزول آیات الهی نیز صورت گرفت،   افزود: یکی دیگر از نکات مهم غدیر این است که اصحاب بزرگ و سرخط های اصحاب نیز حضور داشتند، آنهایی که جایگاه مهمی در جنگ ها داشتند و بعدها خلیفه شدند.

وی با بیان اینکه خدا و نبی مکرم اسلام معمار غدیر، مخاطب آن امت اسلام و قهرمان این واقعه امیرالمومنین(ع) است، گفت: غدیر معماری بسیار ظریف روان شناختی، جامعه شناختی و سیاسی دارد و از جذابیت و درخشش فوق العاده ای برخوردار است.

*برای پیام امامت غدیر شمشیر نمی کشیم

رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه ما با همه وجود به غدیر و پیام امامت عظمی و ولایت الهی با همه ابعاد کلامی، فقی و سیاسی پایبند هستیم، گفت: ما با عنوان قم و المصطفی بر سر این پیام با هیچکس جنگ نداریم و هیچ شمشیری را بر نمی کشیم و عداوت و کینه ای را بر نمی افروزیم، بلکه برای آن فقط کار علمی و فرهنگی می کنیم.   

*غدیر دارای پیام مرجعیت روحی، اخلاقی و علمی امیرالمومنین برای امت اسلام است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه غدیر دارای پیام عام مرجعیت روحی، علمی و عاطفی خاندان پیامبر است، تصریح کرد: این مسئله امر مشترکی در میان امت اسلام است؛  اقلیت تکفیری تندرویی که در عالم اسلام این ضربه ها را به اسلام می زند، نمی خواهد این پیام مشترک را متوجه شود؛ مذاهب اسلامی، کلامی، فقهی و حدیثی ما عمدتا در یک حد مشترکی در مرجعیت علمی، عاطفی، روحی و اخلاقی خاندان پیامبر به خصوص چهره هایی مثل امام باقر(ع) و امام صادق(ع) وفاق دارند و این هرگز به معنای یک جنگ تاریخی نیست.

*قم پیشگام هیچ جنگ طائفی و حرکت افراطی در جهان اسلام نیست

وی با تاکید بر اینکه قم پیشگام هیچ جنگ طائفی و حرکت افراطی در جهان اسلام نیست، افزود: قم، روحانیت، حوزه و المصطفی به عنوان یک نهاد سرافراز بین المللی پرچم وحدت اسلامی و احترام به همه امت و ایثار در راه همه ملل مسلمان را برافراشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تنها نهاد علمی در جهان اسلام که همزمان با ارائه معارف مذهب خود، از همه مذاهب اسلامی استقبال می کند و آموزش های خود را فراتر از مذهب خود قرار داده، المصطفی است؛ الازهر شریف و نهادهای علمی بین الملل را به این نگاه بلند فرا می خوانیم.

وی با بیان اینکه منطق و گفتمان ناب آموخته شده از امام و رهبری دوای درد جهان اسلام است، گفت: راه حل مشکلات امروز جهان اسلام به حاشیه راندن اقلیت تکفیری تندرو و اجماع امت اسلام است؛ کرسی های مشترک، گفت وگوهای دوستانه، تاکید بر مشترکات و دوری از افراط گرایی ها راه مهمی است که باید طی کنیم؛ المصطفی و قم منادی این پیام وحدت بخش در امت اسلام هستند. 

*نگاه طلاب خارجی معطوف به رفع نیازهای کشورهای خود باشد

آیت الله اعرافی در بخش دوم سخنان خود گفت: از طلاب و فضلای عزیز از کشورهای گوناگون انتظار موکدی داریم که کشورهای خود را ببینند و نیازهای منطقه خود را تحلیل و خود را آماده ایفای نقش در آن کشورها کنند.

وی افزود: طلاب ضمن آنکه در قم، مشهد و هر مرکز علمی المصطفی تحصیل می کنید و از خوان بزرگ نعمت های الهی و حوزوی استفاده می کنید، باید همیشه نگاه خود را به سوی آن مرزها و کشور خود معطوف کنید؛ جدایی از فرهنگ و آداب و نیاز کشورها امر معقولی نیست.

*رسوب و ماندگاری بدون فلسفه طلاب در قم امر صحیحی نیست

رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه رسوب و ماندگاری بی فلسفه در قم وجه درستی ندارد، ابراز داشت: با وجود اینکه در المصطفی تاکید داریم غیر از مبلغان عام، باید محققان و عالمان برجسته تربیت شوند اما رسوب و ماندگاری بدون فلسفه در حوزه های بزرگ و مثل قم وجهی ندارد؛ مراجع عظام تقلید چه نسبت به ایران و غیرایران بر این مسئله تاکید دارند.

آیت الله اعرافی افزود: بعد از اینکه طلبه ای چندسال تحصیلات خود را پشت سر گذاشت، اگر استاد و محققی شده که لازم است در حوزه مرکزی بماند، در ایران حضور داشته باشد، در غیر این صورت باید در کشورهای مختلف بروند؛ در گذشته در میان همان مهاجران کشورهای مختلف علمای بزرگی داشتیم و این سنت باید احیا شود.

*پهنه عالم نیازمند عالمان حاضر در صحنه است

وی با اشاره به اینکه این پهنه وسیع عالم نیاز به عالمان حاضر در صحنه دارد، تصریح کرد: طلاب المصطفی کشورها و نیازهای خود را ببینند و هنگامی که حس کردند، باید مراجعه کنند، این مراجعت ضرورت دارد.

رئیس جامعه المصطفی همچنین بر لزوم التزام به مسائل اخلاقی، معنوی و سنت های حوزه تاکید کرد و گفت: ما و شما باید سرباز فداکار اسلام، معارف الهی و اسلام ناب به شمار بیاییم؛ ما وقتی اسیر هواهای نفسانی باشیم، در صحنه عمل زمین گیر خواهیم شد؛ وقتی دنبال هواهای نفس باشیم در جای عمل سقوط می کنیم؛ رشد و تعالی اخلاقی وظیفه طلاب، فضلا و اساتید است.

آیت الله اعرافی همچنین بر لزوم توجه به جایگاه علمی و معرفتی المصطفی تاکید کرد و گفت: المصطفی براساس چشم اندازها باید به افقی برسد که در همه عالم یک مرجعیت فکری و معرفتی داشته باشد و پاسخ دهنده درست به جامعه بشری باشد.

وی با بیان اینکه به آموزش های مهارتی و کاربردی باید بیش از گذشته توجه کرد؛ ابراز داشت: در طرح تحول نظام آموزشی، چند نکته کلیدی اصلاحات در روند کلی نظام آموزشی انجام دادند که امیدواریم همراهی شود.

وی افزود: در این طرح بزرگ، بازسازی بهتر سنت های پیشین حوزه و تنوع بیشتر رشته ها و گرایش ها و پاسخگویی بیشتر به نیازهای امروز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه برنامه 5 ساله دوم المصطفی با تصویب هیئت امنا از امسال آغاز شد، گفت: همه برای تحقق چشم انداز باید همکاری کنند؛ المصطفی دارای تنگناهای مالی است و همه باید با نگاه صرفه جویانه، اقتصاد مقاومتی، تحمل و قناعت تلاش کنیم برنامه ها دچار توقف نشود.

*تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی از قاموس حرکت المصطفی به دور هستند  

آیت الله اعرافی با بیان اینکه المصطفی در همه عالم حضور علمی روشن و شفاف دارد، گفت: همه کارهای ما آشکار و روشن است و نگاه ما نگاه امت اسلام و تمدن اسلامی است و نشر معارف اهلبیت را به قیمت جنگ و نزاع طائفی هرگز قبول نداریم و تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی را از قاموس حرکت خودمان دور می دانیم و آن را نمی پذیریم.

وی با تاکید بر اینکه بنیه علمی مجموعه باید در یک نگاه ارتقایی افزایش پیدا کند، گفت: باید در مسیری حرکت کنیم که سطح چهار، دکتری، پایان نامه ها و مجموعه نشریات و مقالات علمی از غنای بیشتری برخوردار شود.

رئیس جامعه المصطفی با ابراز امیدواری از اینکه شاهد تداوم رشد و تحول و ارتقای المصطفی باشیم، گفت: ما در کشورهایی حضور جدیدی داشتیم، فعالیت های ما در کشورهایی ارتقا بخشیده شده و در کشورهایی هم، گروه های تندرو چالش هایی برای ما ایجاد کردند اما عزم ما در ارائه منطق صحیح اسلام ناب، اصیل، عقلانی، منطقی، انقلابی و گفتمان ناب اسلام است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha