سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ همواره در جامعه فعال و پویا و با انگیزه و با ایمان و در کنار نیروهای جهادی و انقلابی، اراجیف بافان و منفی گرایانی هستند که حاضر نیستند واقعیات جامعه را ببینند و درصدد سیاه نمایی و جنگ روانی علیه حرکت اثباتی جامعه دینی می‌باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» بیانیه گام دوم دایره المعارف انقلاب و نظام اسلامی است، رهبری در این بیانیه اصلی ترین و اساسی ترین مسائل و برکات انقلاب را مطرح کرده و افزون بر این دورنما و برنامه چهل ساله دوم انقلاب را هم تبیین فرموده اند.

در این نوشتار تلاش شده با توجه به سرفصل های سخنان حکیم حاکم، شرح مختصری از برخی رئوس این بیانیه مطرح و تبیین شود.

پیشرفت مادی و معنوی

انقلاب اسلامی رفاه مادی و فلاح معنوی را محور و روح توسعه و پیشرفت می‌داند. در کشور ما ظرفیت‌های طبیعی و انسانی فراوانی وجود دارد که اگر درست استفاده شود پیشرفته همه سویه حاصل می‌شود و آینده‌ای پر رونق و پربرکت را رقم می‌زند.

عواملی که در این پیشرفت تأثیرگذارند عبارت‌اند از:

1- پرتلاش بودن جوانان

رهبر معظم انقلاب در این بیانیه می فرمایند:

«نکته مهمّی که باید آینده‌سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی می‌کنند که از نظر ظرفیت‌های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است. همت‌های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی، خواهند توانست آن‌ها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.»

«بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد.»

2- پژوهش و پژوهشگران

«این‌جانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی در این باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما به شدّت بیمناک است ناکام سازید.»

مقام معظم رهبری در بیانیه و در موضوع فوق نکته‌های ناب و راهگشا و هشدارهای جدی و مطالبه‌ای پیگیر دارند که به برخی از عناوین آن‌ها اشاره می‌کنم:

-  دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت.

-  دانایی توانایی است.

-  نیاز کشور به جوشاندن چشمه دانش.

-  استعداد علم و تحقیق در ملت ما از متوسط جهانی بالاتر است.

-  رستاخیز علمی در کشور آغاز شده است.

-  یازده برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان به پیش رفته‌ایم.

-  دستاوردهای دانش و فناوری ما در این مدت به رتبه ۱۶ در میان بیش از ۲۰۰ کشور رسیده است.

-  در برخی از رشته‌ها به رتبه نخستین رسیده‌ایم.

-  اما ما هنوز از قله‌های دانش جهان عقبیم، باید به قله دست یابیم.
 

این‌ها گوشه‌هایی از بیانات حکیمانه رهبری در بیانیه است که هر کدام سرفصلی افتخارآمیز و در عین حال مسئولیت‌پذیر را می‌طلبد. ارزش هر انسان و هر کشوری به کمیت و کیفیت دانایی و روحیه پژوهش آن است، علم سرمایه‌ای است که ما را به ثروت می‌رساند و از پلکان علم و پژوهش می‌توان به معراج پیشرفت مادی و معنوی دست یافت.

«یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»(1)؛ خداوند مؤمنان را درجه و رخصت می‌بخشد و مؤمنان دانشمند را درجات می‌بخشد.

پابرهنگان و پایتخت‌نشینان

در رژیم گذشته بیشترین توجه و خدمت‌رسانی شامل حال مرفهان و پایتخت‌نشینان بود و پابرهنگان و طبقات پایین دست محرومیت مضاعف داشتند، مسئولان طاغوتی آن‌ها را به شمار نمی‌آوردند و چه بسا حقوق آن‌ها را به نفع مرفهان بی‌درد مصادره و به تملک درمی‌آوردند.

 رهبر حکیم در بیانیه به این موضوع با نگاه واقع‌بینانه اشاره کرده‌اند:

«در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتخت‌نشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها به‌ویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اولیه زیرساختی و خدمت‌رسانی بودند. جمهوری اسلامی در شمار موفق‌ترین حاکمیت‌های جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه جای کشور و از مناطق مرفّه‌نشین شهرها به مناطق پایین‌دست آن بوده است.»

 فهرستی از این خدمات نظام اسلامی را در ترسیم مقام معظم رهبری می‌توان دید:

-  آمار بزرگراه سازی و خانه‌سازی.

-  ایجاد مراکز صنعتی.

-  اصلاح امور کشاورزی.

-  رساندن آب و برق و مراکز درمانی.

-  واحدهای دانشگاهی متعدد و متنوع.

-  سد و نیروگاه‌های فراوان.

امام علی (ع) در آغاز حکومتش فرمود:

«وَ الَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّی یعُودَ أَسْفَلُکمْ أَعْلَاکمْ وَ أَعْلَاکمْ أَسْفَلَکمْ وَ لَیسْبِقَنَّ سَابِقُونَ کانُوا قَصَّرُوا وَ لَیقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کانُوا سَبَقُوا»(2)

سوگند به خدایی که پیامبر (ص) را به حق مبعوث کرد سخت آزمایش می‌شوید چون دانه‌ای که در غربال می‌ریزند یا غذایی که در دیگ گذارند به هم خواهد ریخت، زیر و رو خواهید شد تا که پایین به بالا و بالا به پایین رود آنان که سابقه‌ای در اسلام داشتند و تاکنون منزوی بودند بر سر کار می‌آیند و آن‌ها که به ناحق پیشی گرفتند عقب رانده خواهند شد.

 تبلیغات پرحجم دشمنان

کانون‌های کینه و ضربت‌خوردگان از نهضت اسلامی و نیز سیلی نوشان از نظام اسلامی و رهبری حکیم و فرهیخته و انقلابی آن، همواره در تلاش‌اند تا با جنگ روانی روحیه جهادی و انقلابی ملت ایران را تضعیف کنند و آنان را نسبت به آرمان‌های ایشان سست و بی‌اعتماد سازند.

 ازاین‌رو با تبلیغات گوناگون و ترفندهای فریبکارانه و شگردهای شیطانی می‌کوشند لشکر خدا را از دین و رهبری آن جدا سازند و با گل‌آلود کردن فضای امن و آرامش‌بخش جمهوری اسلامی ماهی خویش را بگیرند و به اهداف شوم و پلید خود برسند.

 مقام معظم رهبری در این زمینه در بیانیه می‌فرمایند این حرکت تبلیغی منفی پیش و بعد از انقلاب اسلامی وجود داشته و همچنان ادامه دارد:

«هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل‌های مستعد و نورانی به‌ویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد.»

رویش معنویت در جامعه دینی و به‌ویژه در جوانان با این همه هجمه‌های ناجوانمردانه بیشتر شد، بازار ذکر و دعا و نیایش و حضور در اعتکاف و اربعین و داغ شدن حضور در اردوهای جهادی و بسیج سازندگی نشان‌دهنده آن است که تبلیغات پرحجم و پر سر و صدا نتوانسته است مسیر اصلی نظام اسلامی را دچار اختلال کنند و همین معنا دلیلی روشن بر تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در رویش‌های جدید و رشدهای چشمگیر و عدم تأثیر تبلیغات پرحجم دشمنان است.

«فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه‌جا به‌ویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روزبه‌روز بیشتر و باکیفیت‌تر شده است؛ و این‌ها همه در دورانی اتّفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پرحجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویّت را در بخش‌های عمده عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است.»

شکستن محاصره تبلیغاتی بیماردلان

همواره در جامعه فعال و پویا و با انگیزه و با ایمان و در کنار نیروهای جهادی و انقلابی، اراجیف بافان و منفی گرایانی هستند که حاضر نیستند واقعیات جامعه را ببینند و درصدد سیاه نمایی و جنگ روانی علیه حرکت اثباتی جامعه دینی می‌باشند.

 باید در برابر این کانون‌های فساد و معنویت سوز و ناامید ساز ایستاد، کلوخ‌انداز را پاسخ سنگ است، انفعال در این میدان گناه است، باید فعال بود و هجومی به هجمه‌ها کرد و به تهاجم‌ها پاسخ داد.

 رهبر حکیم و فرزانه در بیانیه به این جهت نیز توجه دقیق دارند:

«بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید».

قرآن کریم ضمن اشاره به این جریان نفوذ و نفاق و نق بزن و معنویت ستیز و خدمت سوز می‌فرماید: «لَئِنْ لَمْ ینْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِینَّک بِهِمْ ثُمَّ لَا یجَاوِرُونَک فی‌ها إِلَّا قَلِیلًا مَلْعُونِینَ أَینَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا»(3)

اگر منافقان و بیماردلان و آن‌ها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس را در مدینه پخش می‌کنند دست برندارند، تو را بر ضد آنان می‌شورانیم سپس مدت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بماند و از همه جا طرد می‌شوند و هر جا یافته شوند گرفته خواهند شد و به سختی مجازات خواهند شد.

انتهای پیام/

ادامه دارد ....

منابع:

1- سوره مجادله، آیه 11.

2- نهج‌البلاغه، خطبه 16.

3- سوره احزاب، آیه 60 و 61.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha