پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 878842
۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
پرستار

حوزه/ پرستاری می‌تواند یکی از راه‌های نزدیک شدن به خداوند و کمال انسانی باشد چرا که وظیفه الهی-انسانی است.

حجت‌الاسلام سعید کاظمی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، اظهار کرد: پرستاری می‌تواند یکی از راه‌های نزدیک شدن به خداوند و کمال انسانی باشد و چنین نگرشی به شغل پرستاری نشاط و علاقه ویژه‌ای در پرستاران ایجاد می‌کند چراکه به کار خود به وظیفه الهی-انسانی می‌نگرند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم صلی‌الله ‌علیه‌وآله ارج و بهای پرستاری را ضمن روایتی چنین بیان می‌فرماید: کسی که یک روز و یک شب، پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور می‌کند. پس همچون درخشش برقی از صراط عبور می‌کند و کسی که در برطرف کردن نیازهای مریض تلاش کند و نیازهای او را برآورد، همانند روزی که از مادر متولد شده از گناهان پاک می‌شود.

حجت‌الاسلام کاظمی عنوان کرد: اهتمام پیامبران و اولیای معصوم علیهم‌السلام به امر پرستاری نشان از اهمیت و شرافت این شغل دارد، لذا باید دانست که پرستاری نزد خداوند متعال ارزشمند است و پرستاران محبوب و مقدس هستند.

وی افزود: برپا کردن چادر پرستاری در مسجد پیامبر توجه و تلاش ویژه آن بزرگوار را نسبت به این وظیفه مقدس نشان می‌دهد در این باره آمده است که بعد از جنگ احد مردم در مسجد به مداوای مجروحان جنگ و پرستاری از آنها می‌پرداختند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: این عمل پسندیده در سیره پیامبران الهی نیز دیده می‌شود چنان که پرستاری پیوسته حضرت یوسف از بیماران زندان سبب محبوبیت او در بین زندانیان شده بود.

وی گفت: در مورد پرستاری پیامبر اکرم صلی‌الله‌ علیه‌وآله از بیماران روایت‌هایی در تاریخ اسلام دیده می‌شود یکی از این موارد را علامه مجلسی از حضرت علی علیه‎‌السلام چنین نقل می‌کند: «شبی تب وجودم را فرا گرفت و خواب را از من ربود. بدین جهت رسول خدا صلی‌الله‌ علیه‌وآله نیز تا صبح بیدار بود و شب را بین من و نماز تقسیم می‌کرد. پس از نماز نزد من می‌آمد و جویای حالم می‌شد. تا طلوع صبح چنین بود. پس از آنکه حضرت با اصحاب نماز گزاردند در حق من دعا کردند که خدایا! علی را شفا بده و سلامتی بخش که به خاطر بیماریش تا صبح نخوابیدم.»

وی تصریح کرد: این شیوه پسندیده حضرت در حق دوستان دیگرش نیز جلوه‌گر بود؛ پرستاری حضرت علی علیه‌السلام از فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بسیار قابل توجه است چراکه حضرت علی علیه‌السلام خود عهده‌دار پرستاری از فاطمه سلام‌الله علیها بود و اسماء بنت عمیس ایشان را یاری می‌داد.

حجت‌الاسلام کاظمی گفت: البته پرستاری حضرت زهرا سلام‌الله علیها و زینب کبری سلام‌الله علیها نیز الگوی مناسبی برای همه پرستاران است در تاریخ جنگ احد که دندان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله شکست و جراحت برداشتند، فاطمه سلام‌الله علیها از ایشان به نحو احسنت پرستاری کرد.

وی اضافه کرد: امام زین‌العابدین علیه‌السلام درباره حضرت زینب سلام‌الله علیها دست‌پروده مکتب انسان‌ساز فاطمه زهرا سلام‌الله علیها چنین نقل می‌کند: شبی که فردای آن پدرم به شهادت رسید، من نشسته بودم و عمه‌ام زینب سلام‌الله علیها در نزد من بود و از من به گونه‌ای نیکو پرستاری می‌کرد.

وی با بیان اینکه این سیره‌های عملی بیانگر ارزش والای پرستاری است، گفت: قرآن می‌فرماید: «وَ نَکْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ (یس/12)؛کاری که می‌کنند می‌نویسیم و اثرش را هم می‌نویسیم.» پرستار و پزشک باید بداند بیماری را که با درمان خوب می‌کند، این بیمار که خوب شد، هر کاری که تا آخر عمرش بکند، ثواب کار خیرش را به پرستار و پزشک هم می‌دهند. بنابراین کار شما کار کلیدی است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در جلد چهارم اصول کافی آمده است: اگر کسی یک نفر را زنده کند، انگار همه‌ی مردم کره‌ی زمین را زنده کرده است لذا شغل مقدسی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha