دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 988020
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳
تبشیری

حوزه/ محقق حوزوی گفت: اتاق فکر بین رشته ای برای مدل نویسی در دفاع از اسلام، از مهم ترین اقدامات است. نگاه تک رشته ای به مسیحیت تبشیری پست مدرن موفق نخواهد بود.

سیدجعفر هاتف الحسینی نویسنده پنج جلد کتاب میسیولوژی است. او سالهاست با پژوهش در علم میسیولوژی و مدل های تبشیری مسیحیت توانسته تکنیک های مسیحیت تبشیری را شناسایی کند.

وی معتقد است: تبشیر پست مدرن مسیحیت با رویکرد های تخصصی انسان شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی میسیولوژیکی است. برای مواجهه اسلام با تبشیر پست مدرن نیاز به اتاق فکر بین رشته ای داریم.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار حوزه نیوز در اصفهان با این نویسنده و پژوهشگر میسیولوژی است.

حوزه/ علوم جدید چگونه تبشیر مسیحیت را  به سمت کاربردی شدن برد؟

انتقاد های موسوم به پسانوگرایی در بین میسیونرها ایجاد شد که سعی داشت چالش های تبشیری را با علوم جدید پاسخ دهد. این تفکرات گاهی به سمت افراط گرایی می رفت ولی همیشه جواب می داد و ضربه های اساسی به اسلام می زد. تبشیر پست مدرن مسیحیت چون با نگاه های تخصصی بین رشته ای نوشته شده است کاملا کاربردی است.

حوزه/ به نظر شما در بحث نقد مسیحیت نیاز است به سمت کاربردی شدن برویم؟

بله، نیاز است برای دفاع از اسلام باید اقتضائات زمان را هم درک کرد. زمانی نقد مسیحیت در شبهات سلبی کلامی بود که در دوره قاجار پاسخ های خوبی به آن داده شده است. اما زمان الان ایجاب می کند به مباحث تخصصی هویتی و فرهنگی دقت بیشتر شود چراکه مسیحیت تبشیری برای هجمه به اسلام وارد مباحث تخصصی میان فرهنگی شده است. نگاه های نقد مسیحیتی سنتی برای زمان کنونی جوابگو نیست.

حوزه/ در مورد اتاق فکر بین رشته ای  نقد مسیحیت کمی توضیح دهید؟

غالب نقادان مسیحیت از اساتید الهیات مسیحی و کلام هستند به این خاطر در مباحث روز زوایای دقیق هویتی و فرهنگی رصد نمی شود. اتاق فکر باید اساتید متخصص و مومن از رشته های مختلف جامعه شناسی، روانشناسی، انسان شناسی به همراهی متخصصین الهیات مسیحی باشند تا زوایای دقیق مدل های جدیدی تبشیر مسیحیت بررسی شود.

حوزه/ به طور دقیق اتاق فکر بین رشته ای نقد مسیحیت چه اهدافی باید داشته باشد؟

اتاق فکر صرفا باید مدل دقیق کاربردی بنویسید مثلا کلیسای خانگی یک جنبش مردمی بر اساس سرمایه اجتماعی است. برای مقابله با کلیسای خانگی باید اساس این مدل از جنبه های مختلف شناسایی شود و در پایان مدل های برای مجریان نقد مسیحیت نوشته شود.

وی ابراز کرد: برای نقد مسیحیت نباید افراد شخصا تجربه کنند بلکه با آموزش های کاربردی و ارائه دقیق مدل هایی برای مقابله می توان کیفیت نقد مسیحیت را ارتقاء داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha