سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
تصاویر/ نشست علمی در مدرسه علیمه امام خمینی (ره) ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام میرزائی با بیان این که ملاصدار معتقد است عین جسم انسان در آخرت برانگیخته خواهد شد و حقیقت نفس بر اساس ملکات وجودی شکل خواهد گرفت، گفت: ملاصدرا ضمن اعتقاد به معاد جسمانی ، ظواهر آیات را بر اساس مبانی خود تعریف می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، نشست علمی با عنوان " معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و شارحان حکمت متعالیه" با حضور طلاب، اساتید و کادر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) و اعضای موسسه کلام ارومیه، عصر سه شنبه در کتابخانه این مدرسه برگزار شد.

در این نشست که حجت الاسلام حسن رحیمی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه به عنوان دبیر علمیدر آن حضور داشت، حجت الاسلام رضا میرزائی به ارائه گزارشی از نظر ملاصدرا در مورد معاد جسمانی پرداخت و گفت: ملاصدار معتقد است عین جسم انسان در آخرت برانگیخته خواهد شد و حقیقت نفس بر اساس ملکات وجودی شکل خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه به بهشت و جهنم، چگونگی برانگیخته شدن انسان ها در قیامت بر روی زمین، حقیقت عمل و فضا و مکان معاد اشاره کرد و افزود: ملاصدرا ضمن اعتقاد به معاد جسمانی است و ظواهر آیات را نیز بر اساس مبانی خود تعریف و توجیه می کند.

در ادامه جعفر علیزاده به عنوان ناقد گفت: در مقاله ارائه شده نظریات منتقدین به ملاصدرا تحلیل و بررسی و نتیجه آن مشخص نشده است.

حجت الاسلام میرزائی هم پاسخ داد که در این مقاله سعی شده نظریات ملا صدرا بیان شود به هیچ وجه به دنبال تحلیل و بررسی نظریات وی و منتقدینش نبودیم و برخی نظرات شارحان را هم به صورت کلی بیان کرده ایم.

حجت الاسلام مهدی عباسعلی پور به عنوان یکی دیگر از ناقدان  با بیان این که مطالب بیان شده در مقاله معارف فسلفه است نه نفس آن، گفت: به نظر می رسد اگر در مقاله به نظریات عصر حاضر در خصوص معاد جسمانی اشاره می شد بهتر بود و البته ترتیب بین مقدمات ارائه شده در مقاله از محاسن آن بود لکن ارتباط بین آن ها نتیجه مشخص نشده است.

حجت الاسلام میرزائی هم در پایان با بیان این که جای جلسات فلسفی در حوزه علمیه آذربایجان غربی خالی است و اگر این جلسه ها به درستی برگزار شود برخی از مسائل حل خواهد شد و بعضی ها فلسفه را در برابر دین قرار می دهند که ملا صدار معتقد است اساس فلسفه دفاع از دین است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صدرا ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    18 0
    با سلام گزارش به صورت دقیق تنظیم نشده است. خیلی ناقص است و به صورت صحیح انعکاس نیافته است