پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تصاویر/ دیدار مدیران پژوهشی حوزه با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: بعد از سال‌ها، معاونت پژوهش توانست مجوز انتشار پایان‌نامه‌های حوزوی را دریافت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هفتمین جلسه هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع مدیریت در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش: حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این نشست گفت: بعد از سال‌ها، معاونت پژوهش توانست مجوز انتشار پایان‌نامه‌های حوزوی را دریافت کند.

وی در ادامه افزود: کمیته‌های علمی می‌توانند پایان‌نامه ها را بررسی و معرفی کنند و پایان‌نامه‌های جدید نیز با حمایت دبیرخانه منتشر می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، اظهار داشت: تکمیل محورهای ارائه شده در کمیته مدیریت، اطلاع‌رسانی از فرایند دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی جهت مشارکت حداکثری و گفتمان‌سازی جهت گسترش رویکرد مسئله‌محوری و توجه بیشتر به پژوهش‌های راهبردی و کاربردی بخشی از اغراض برگزاری این جلسات است.

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

عادلانه کردن نظام پرداخت و حقوق و دستمزد، مدیریت استراتژیک منابع انسانی در کشور؛ چالشها و ضرورتها، فساد اداری و نظام کنترلی پیشگیرانه، ناهماهنگی سازمانها در کشور در سطح خرد و کلان، نقد بروکراسی وبری بر اساس اسلام، نظام ثبت تجربیات مدیریت موفق در کشور، تعادل بین وقت کار و زندگی (مدیریت نظام زمان)، طرح تربیت مدیر در نظام جمهوری و نهادینه کردن اخلاق در سازمانها و مدیریت سازمانها؛ برخی از مباحث و اولویت‌هایی بود که در این نشست مطرح شد.

همچنین توجه به رصد و تحلیل کلان‌روندها و استانداردهای مدیریت بر اساس اصول اسلامی، ثبت تجربیات مدیریتی موفق در حوزه، آسیب‌شناسی عدم اجرایی شدن سندها و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، عدم حکمرانی مردمی (نقش مردم در اداره جامعه و حل مشکلات) (با نگاهی به تجربه موفق ابتدای انقلاب) و آسیب‌شناسی چندپارگی نهاد علم در کشور (حوزه، دانشگاه و مراکز علمی نهادهای دولتی) از دیگر دغدغه‌ها، اولویت‌ها و مباحثی بود که از سوی حاضران در جلسه مورد تأکید قرار گرفت.

یکی دیگر از حضار توجه به نظام مالی حوزه، نقش حوزه در تعامل با نظام و ضرورت انجام پژوهش‌های بنیادین اجتهادی در مسائل مدیریتی مانند "تعارض منافع و شایسته‌سالاری"، "شفافیت و حریم شخصی"، "تجربه‌گرایی و بازنشستگی" را مورد تأکید قرار داد و بر اهمیت توجه به امتداد کاربردی پژوهش‌های مدیریتی مانند تاسیس مراکز رشد و ... تأکید کرد.

شایان ذکر است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با هدف بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی» سلسله‌ نشست‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، ترجمه و ... را برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha