شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
روزنامه مردم سالاری - 14 دی

حوزه/ بالاخره متوجه نشدیم حوزه باید به مباحث اقتصادی، مشکلات مردم، مباحث سیاسی، ارتباط با دنیا و … ورود کند یا نه؟ دین درست را به مردم ارائه دهیم و بقیه امور با متخصصین باشد؟ یا اینکه به حرف مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گوش کنیم؟

خبرگزاری حوزه | «توجه به رهنمود مراجع یا درخواست راهکار از طلبه‌ها؟» تیتر اصلی امروز روزنامه مردم سالاری بود.

موضوع سخن، هدف گردانندگان این روزنامه از این تیتر نیست که با اندکی تأمل و توجه به سبقه این روزنامه، می‌توان به آن دست یافت؛ اما سوال اینجاست بالاخره آقای رئیس جمهور باید حرف حوزه و حوزویان را گوش کند یا خیر؟

روزنامه مردم سالاری در مطلبی به این موضوع پرداخته که حضرت آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با رئیس جمهور نظر خود را اینگونه بیان کرده است: «ما اهل فن نیستیم که درباره جرح و تعدیل مسائل نظر بدهیم. کاری که از دست بنده ساخته است دعا برای رفع مشکلات کشور است».

نویسنده این مطلب در ادامه به انتشار سخنان حجت الاسلام رسول جعفریان پرداخته و آورده است:

«اولین بار رسول جعفریان روحانی و استاد تاریخ دانشگاه تهران در قالب توئیتی به این موضوع اشاره کرد و با نقل قول مختصر سخنان آیت الله شبیری و رئیس جمهور نوشت: «حوزه دین درست ارائه دهد، بقیه امور با متخصصین».

نویسنده این مطلب با همین فرمان پیش رفته و در ادامه آورد:

«به این ترتیب گویا سخن آیت الله شبیری خلاصه نظر همه کسانی است که معتقدند داشتن توقع‌های بسیار نه تنها باعث افزودن اعتبار حوزه، روحانیت و فقه نمی‌شود، بلکه بر وظیفه اصلی ارزشمند، مهم و بزرگ این قشر هم اثر نامطلوب می گذارد».

اما آقای نویسنده در ادامه همین مطلب به موضوع دیدار دکتر قالیباف با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اشاره کرد و به بازنشر جملات این مرجع تقلید پرداخت و معظم له اینگونه بیان کرده بود: «بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم، مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. گرانی برای مردم طاقت فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است. توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.»

آقای نویسنده قصد ماهیگیری از آب گل آلود را داشت؛ اما نمی‌دانست که صدر و ذیل این مطلب، ناقض پیامی است که قصد ارائه آن را دارد.

بالاخره متوجه نشدیم حوزه باید به مباحث اقتصادی، مشکلات مردم، مباحث سیاسی، ارتباط با دنیا و … ورود کند یا نه؟

دین درست را به مردم ارائه دهیم و بقیه امور با متخصصین باشد؟ یا اینکه به حرف مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گوش کنیم؟

وقتی اسم حوزه به میان می‌آید، هم آن مرجع تقلید بزرگوار داخل در دایره حوزه است؛ هم آن طلبه عزیز در این دایره قرار می‌گیرد.

با مطالعه مطلب منتشر شده در روزنامه مردم سالاری، یاد ضرب‌المثل: «یکی به نعل و یکی به میخ» افتادم؛ شما چطور؟؟؟

محمد عربی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha