پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سگ گردانی

حوزه/ استاددانشگاه گفت: یکی از آسیب‌هایی که در نتیجه ارتباط با حیوانات ایجاد می شود، این است که دیگر فرد توانایی حل مسائل را ندارد و به جای حل مسائل سعی می‌کند وقت خود را با حیوانات بگذراند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حمید نصیری پیش از ظهر امروز در وبیناری که با موضوع «انس خانواده با حیوانات در فرهنگ ایرانی چالش‌ها و آسیب‌ها» به همت پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سلسله نشست‌های علمی با رویکرد کارآمدی خانواده برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ناشی از ارتباط با حیوانات است، این بوده که فرد آرام -آرام با حیوانات چنان ارتباطی می‌گیرد که جایگزین ارتباط فردی آنها با دیگر اشخاص می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از نیازهای روانشناختی ما، در گرو ارتباط با دیگران است، بدن ما فقط با کلسیم و ویتامین کار نمی‌کند، بلکه ارتباط با دیگران در سلامتی بدن ما مؤثر است.

روانشناس بالینی توضیح داد: در سلامت روان شناخت، روابط بین فردی حائز اهمیت است و هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود، امروزه ارتباط با حیوانات، چنان برای افرادی افراطی می‌شود که حتی حاضر به وقت گذاری با حیوان به جای حضور و ارتباط با دیگر آحاد جامعه می‌شوند.

وی افزود: آسیب دیگر که از ارتباط با حیوانات به وجود می‌آید، این است که دیگر فرد توانایی حل مسائل را ندارد و به جای حل مسائل سعی می‌کند وقت خود را با حیوانات بگذراند و دقیقاً یک معتاد مواد مخدر نیز همین گونه است.

نصیری بیان کرد: بر اساس هرم نیازهای مزلو، نیازهای روانشناختی مطرح است، حتی کارشناسان مطرح می‌کنند که بعد از ازدواج، یکسری نیازهای جدید در وجود افراد شکوفا می‌شود، یکی از این نیازها، نیاز به مراقبت کردن از دیگران است، بر همین منطق است که اصولاً در کشورهای غربی افرادی که از سن ازدواجشان می‌گذرد و یا قصد ازدواج ندارند، سعی در سرپرستی یک فردی برای ارضای نیاز مراقبت خود هستند.

وی عنوان کرد: حال اگر برای تأمین و ارضای نیاز مراقبت از دیگران، به سمت‌وسوی مراقبت از حیوانات به شکل افراطی برویم، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ما پدیده‌ای تحت عنوان وابستگی را در وجود چنین شخصیت‌هایی شاهدیم، ما باید نگاه خود را در ارتباط با حیوانات به نقاط ضعف و قوت معطوف کنیم.

وی ادامه داد: یکی از نکات در دچار شدن به مشکلات روانشناختی این است که شروع به خود درمانی می‌کنیم، برخی؛ شیوه‌های پخته‌ای را بر می‌گزینند و برخی بلعکس، یکی از مشکلات روانشناختی، استرس و افسردگی است که برخی افراد برای درمان آن، نسخه‌هایی چون ارتباط با حیوانات را برای خود تجویز کرده و در این ارتباط افراط می‌کنند.

نصیری توضیح داد: اولین سوالی که یک روانشناس در مراجعه خانواده‌ها برای داشتن ارتباط فرزندان با حیوانات به صورت افراطی باید مطرح کنند، این است که چرا فرزند به سمت داشتن ارتباط با حیوانات گرایش پیدا کرده است، آیا دلایل آن مشکلات روانشناختی است.

وی خاطرنشان کرد: در این عرصه باید مراقب باشیم که برخوردهای ما با فرزندان، سلبی نباشد که لجاجت را به دنبال دارد و باید از طریق آموزش‌ها و اقناع فکری فرزندان اقدام کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha