دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استاد انصاریان

استاد حوزه گفت: خداوند متعال راهی برای پاک شدن از عیب‌ها و نواقص برای بندگان مؤمن خود قرار داده است و آن راه توسل به ۱۴ نور مقدس و اهل بیت (ع) است. آنان که با نگاه کیمیایی خود همه ناپاکی‌ها را محو و نابود می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، شب گذشته در سخنانی به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه هدایت تهران پیرامون تسبیح پروردگار توسط همه موجودات عالم، اظهار داشت: همه موجودات عالم خداوند متعال را به صورت تکوینی از زمان پیدایش تا زمانی که موجود هستند تسبیح می‌کنند. اما تسبیح انسان تسبیح تشریعی است به این معنا که خداوند متعال انسان را امر به تسبیح فرموده و پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) انسان را به انجام این فرمان دعوت کردند.

وی ادامه داد: تسبیح یکی از حقایق تربیتی، اعتقادی و اخلاقی دین است. تسبیح در لغت به این معنا است که موجودات با تسبیح خود پروردگار عالم را از هر عیب و نقصی پاک می‌دانند. چرا که بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) تمام موجودات هستی درک و شعور دارند و هر آنچه که وجود مقدس باری تعالی به آنها الهام می‌کند شنیده و درک می‌کنند. برای مثال خداوند در قرآن می‌فرماید: «اوحی ربک الی النحل» پروردگار تو به زنبور وحی می‌کند. این آیه نشان می‌دهد که زنبور قادر به دریافت آنچه خداوند به او وحی می‌کند، است.

استاد حوزه افزود: موارد دیگری نیز از وحی الهی بر غیر پیامبران در قرآن وجود دارد، مانند این آیه که از وحی به مادر موسی (ع) خبر می‌دهد: «اوحینا الی ام موسی ان ارضعیه فاذا خفت علیه فالقیه فی الیم و لا تخافی و لا تحزنی انا رادوه الیک و جاعلوه من المرسلین»؛ و به مادر موسی وحی کردیم که طفلت را شیر ده و چون و بر او ترسان شوی به دریایش افکن و دیگر هرگز مترس و محزون نباش که ما او را به تو باز می‌گردانیم و هم از پیغمبران مرسلش می‌گردانیم.

استاد انصاریان با اشاره به اینکه حقیقتی پایین‌تر از وحی نیز برای همه انسان‌ها وجود دارد، ابراز کرد: خداوند متعال الهام که حقیقتی پایین‌تر از وحی است، را برای انسان‌های مؤمن قرار داده است. پروردگار عالم در سوره شمس پس از یازده قسم به معرفی این حقیقت می‌پردازد و می‌فرماید من خطرات و نگهدارنده‌ها را به تو الهام می‌کنم. این قسم‌ها نشان از اهمیت حقیقت الهام دارد.

وی افزود: بر اساس آیه شریفه «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِیهِنَّ ۚ وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ ۗ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا»؛ هفت آسمان و زمین و هر که در آنهاست همه به ستایش و تنزیه خدا مشغولنند و موجودی نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح اوست و لیکن شما تسبیح آنها را فهم نمی‌کنید، همانا او بسیار بردبار و آمرزنده است، تمام هستی در سیطره اراده خداوند است و تسبیح‌گو بودن تمام موجودات عالم نیز به این خاطر است که خداوند متعال به ایشان الهام و القا فرموده است.

محقق و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: حقیقت تسبیح بارها در قرآن و آموزه‌های اهل بیت (ع) تکرار شده است. علت این تاکید و تکرار این است که انسان بیاموزد وجود مقدس خداوند متعال کمال، جلال، جمال و پاکی مطلق است و پاکی و کمال را دوست دارد و هیچ ناپاکی را در باطن و آشکار انسان نمی‌پسندد. بنابراین انسان باید تمام تلاش خود را مصروف تحقق این حقیقت کند و فکر، قلب، نفس و جان خود را از عیب‌ها و ناپاکی‌ها برهاند.

وی در پایان تصریح کرد: خداوند متعال راهی برای پاک شدن از عیب‌ها و نواقص برای بندگان مؤمن خود قرار داده است و آن راه توسل به ۱۴ نور مقدس و اهل بیت (ع) است. آنان که با نگاه کیمیایی خود همه ناپاکی‌ها را محو و نابود می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha