پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عزاداری شهادت حضرت زهرا

حوزه / حجت الاسلام هاشمی شاهرودی گفت: هر چه معرفت و دانش مردم از اهل بیت و حضرت زهرا (س) بیشتر باشد، نوع تفکر و عزدارای‌ها برای آن بزرگواران تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، حجت‌الاسلام سید علا هاشمی‌شاهرودی در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) که در حوزه علمیه استان هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: در آیات قرآن ابتدا «سمع» آورده شده است سپس «بصیر» که این موضوع یک حکمتی دارد و باید دلیل آن بررسی شود.

وی عنوان کرد: در روایات داریم که گاهی اوقات که پیامبر اسلام (ص) به خانه حضرت علی (ع) وارد می‌شدند، حضرت زهرا (س) را «یا فاطمه» و «یا بنتی» خطاب می‌کردند که این امر ناشی از دلایل متعدد است؛ چراکه پیامبر اسلام بدون دلیل، شخصی را مورد خطاب قرار نمی‌دادند.

سخنران مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) با بیان این نکته که بر اساس آیات قرآن، مقام «لطف» به مقام «خبریت» اولویت دارد، ابراز داشت: انسان ابتدا باید به مقام «لطف» برسد تا بتواند به مقام «خبریت» دست پیدا کند. ابتدا باید «سمیع» بود تا به «بصیرت» رسید.

هاشمی‌شاهرودی تصریح کرد: انسان هر مقدار که به یک موضوع و مسأله معرفت، آگاهی و دانش بیشتری داشته باشد برخورد بهتری نیز خواهد داشت، به همین جهت برای جلوگیری از برخورد اشتباه، معرفت و آگاهی را باید نسبت به آن موضوع افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه شناخت و معرفت، نوع برخورد را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: این رابطه میان شناخت ما از اهل بیت نیز برقرار است. یعنی هر چه معرفت و دانش ما از اهل بیت بیشتر باشد، برخورد مناسب‌تری خواهیم داشت.

کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر ما بدانیم که حضرت زهرا (س) کیست؟ عزاداری‌ها و درس گرفتن ما نیز تغییر خواهد کرد.

هاشمی‌شاهرودی با بیان این نکته که باید سیره، نگاه و برخوردهای حضرت زهرا (س) شناخته شود، گفت: حضرت در حوزه‌های مختلف از جمله تربیت فرزند، شوهر داری، مسائل اجتماعی و برخورد با والدین و … نگاه بسیار والا و ارزشمندی داشتند که باید تلاش شود این سیره در جامعه تقویت شود.

وی با ذکر این نکته که باید سیره اهل بیت (ع) را در خانواده اجرا کنیم، عنوان کرد: انسان‌ها همان طور که برای سلامت جسمی به پزشکان مراجعه می‌کنند باید برای سلامت روحی و دینی به کارشناسان مراجعه کنند.

سخنران مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) با اشاره این نکته که محور حدیث کسا حضرت زهرا (س) است، ابراز داشت: اگر حضرت زهرا (س) خلق نمی‌شد، خلقت پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) بی نتیجه بود. این روایات نشان دهنده جایگاه والای ام ابیها است.

هاشمی‌شاهرودی با بیان اینکه خلقت اولیه اهل بیت با «نور» بوده است، تصریح کرد: ۲ خلقت نورانی و جسمانی داریم که امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «خداوند نوری را خلق کرد که از آن نور، من و پیغمبر منشق شدیم و از ما نیز اهل بیت آمدند.»

وی با اشاره به اینکه خداوند اهل بیت را در اختیار بشر قرار داد، خاطرنشان کرد: باید از سرمایه گران‌بها برای رسیدن به کمال انسانی و الهی استفاده کرد و یکی از راه‌های تحقق این امر نیز شناخت و معرفت نسبت به سیره اهل بیت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha