دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام علوی تهرانی

استاد حوزه گفت: نمازگزار حقیقی اهل اختلاس، دزدی و رانت خواری نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی، در شام غریبان حضرت زهرا سلام الله علیها، در مسجد حضرت امیر (ع) تهران، اظهار داشت: در قرآن کریم، کتب ادعیه و روایات راهکارها و دستور العمل‌هایی برای حل مشکلات مادی و معنوی انسان‌ها ارائه شده است. یکی از این دستورالعمل‌ها نمازهای مخصوصی است که اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای حل مشکلات مختلف تعلیم فرمودند. برای مثال برای سلامتی بیمار، رفع فقر و تنگدستی، وسعت رزق و روزی، اشتغال و برطرف شدن همّ و غمّ دنیا نمازهای مخصوصی وارد شده است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که گاهی انسان این نمازها را می‌خواند اما نتیجه‌ای نمی‌گیرد و این مسئله باعث یاس، ناامیدی و شک و تردید در او می‌شود. سوال اساسی این است که چرا انسان با خواندن این نمازها به اجابت خواسته خود نمی‌رسد؟ پاسخ این سوال را باید در نحوه الزام به نماز جست‌وجو کرد.

استاد حوزه افزود: مهمترین تکلیف الهی که بر انسان مقرر شده، نماز است. در هیچ بخش از قرآن سخن از نماز خواندن به میان نیامده و هرگز امر به نماز خواندن نشده است بلکه امر به اقامه و برپاداشتن نماز شده است. علت اینکه انسان نماز می‌خواند اما به حاجت خود نمی‌رسد همین مسئله است. آنچه که می‌تواند انسان را به مطلوبش برساند اقامه نماز است نه خواندن نماز. نماز معراج مؤمن و نردبانی برای ورود به عالم غیب و ملکوت است به این شرط که انسان نماز را اقامه کند.

حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با اشاره به اهمیت اقامه نماز در آیات و روایات، ابراز کرد: بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) نماز از احکام دین و محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند است و اقامه نماز سبب خشنودی خداوند و وسیله تقرب مؤمنین به خدای متعال معرفی شده است. پیامبر (ص) فرمودند نور چشم من در نماز است، نماز راه و روش انبیا است. امام صادق (ع) فرمودند از برترین اعمال نزد خدا روز قیامت نماز است. آنچه مطلوب خداوند از این تکلیف است، اقامه نماز است. اقامه نماز به معنای رعایت سه مرحله در برپا داشتن نماز است. مرحله اول این است که نمازگزار آثار نماز را در درون خود محقق کند، مرحله دوم اینکه آثار نماز در سیرت و سنت فرد نمازگزار تجلی پیدا کند و در مرحله سوم نمازگزار باید این آثار را در جامعه تسرّی دهد.

استاد حوزه یادآور شد: نماز آثاری دارد و یکی از این آثار که در آیه ۴۵ سوره عنکبوت به آن اشاره شده است دوری از فحشاء و منکر است. اثر دیگر نماز تجلی روح ایمان و تسلیم در نمازگزار است. از دیگر آثار نماز که در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته این است که فرد نمازگزار از رذائل اخلاقی مانند حریص بودن به دنیا، جزع و فزع در هنگام حوادث و سختی‌ها و مانع خیر بودن در هنگام گشاده‌دستی به دور است و این رذائل اخلاقی در او راه ندارد. خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره مبارکه روم یکی دیگر از آثار نماز را بیان می‌فرماید و آن پاک بودن از شرک است، بنابراین فرد نمازگزار و کسی که نماز را اقامه می‌کند، از هر گونه شرکی پاک و منزه است

وی در پایان تصریح کرد: یکی از مهمترین عواملی که سبب دعوت مردم به خیر و اعمال نیک می‌شود این است که انسان آن عمل خیر و حسنه را ابتدا در خود ایجاد کند. اگر آثار نماز در کسی ظاهر شد می‌توان گفت او نماز را اقامه کرده است. آن کسانی که اختلاس، دزدی و ظلم می‌کنند شاید نماز بخوانند اما آنها قطعاً اقامه کننده نماز نیستند، کسی که اهل اقامه نماز باشد اهل اختلاس، دزدی و رانت خواری نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha