جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ابراهیم برزگر

حوزه/ عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: مدیریت جهادی کارآمدی خود را در برابر مزاحمت ساختاری غرب نشان داد و حالا می‌تواند بستر اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر ابراهیم برزگر در گفت و گویی اظهار کرد: توسعه و پیشرفت، در جهان در حال توسعه توأم با مزاحمت ساختاری است، یعنی الگوهای بومی پیشرفت یا توسعه باید هم بستر و محیط داخلی اعم از عوامل فیزیکی، فرهنگی، فردی و اجتماعی را تدبیر کنند و هم به طور توأمان با مزاحمت بیرونی و تصلب ساختاری غرب مبارزه کنند.

وی ادامه داد: از طرفی، ساختار مزاحمتی الگوی تمدن غرب و لیبرال دموکراسیِ حاکمِ ۴۰۰ ساله به دلیل عالم‌گیری و جهانی شدن و نهادینه کردن خود در صورت‌های ارزشی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی، بین‌المللی و فناورانه بستر مساعدی برای ظهور الگوهای مدعی، رقیب و بدیل فراهم نمی‌کند و همواره با ایجاد مزاحمت، الگوهای رقیب و بدیل را در نطفه خفه می‌کند و به همین دلیل است که به حیات خود ادامه می‌دهد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: شکست این مزاحمت ساختاری، صرفاً با قدرت کارگزاری و تدبیری که در بیانات رهبر معظم انقلاب با عنوان مدیریت جهادی مفهوم‌سازی شده، ممکن است. مدیریت جهادی، هنر رهبری فعالیت‌های دسته‌جمعی و مردمی برای رفع مزاحمت ساختاری و دست‌یابی به اهداف راهبردی و کلان است. دلیل جهادی بودن آن، همین سختی کار است. مدیریت جهادی به عنوان الگویی که در جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، کارآمدی خود را برای مزاحمت ساختاری غرب نشان داد و علیه ائتلاف بیش از ۲۰ کشور علیه ایران و قدرت‌های بزرگ، مقاومت کرد. این روحیه جهادی رزمندگان و مدیریت جهادی فرماندهان فداکار چنان اعجاز کرد که سرانجام ائتلاف بیش از ۲۰ کشور منطقه با همراهی تمامی قدرت‌های بزرگ در جنگ در کنار عراق را شکست داد. الگوی شناخت داغ این مدیریت جهادی در سبک شهید قاسم سلیمانی عینیت یافته است که چگونه نقشه خاورمیانه بزرگ و دیگر طرح‌های آمریکا در منطقه را ناکام گذاشت.

عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: بنابراین ساختار مسلط جهانی موجود اجازه ظهور و موفقیت عملی الگوی توسعه رقیب نمی‌دهد و عبور از آن با تلاش عادی امکان پذیر نیست و فقط با تلاش حداکثری و روحیه فداکارانه و قدرت کارگزاری مدیریت جهادی این کار امکان پذیر است این امر مجرب را در دفاع مقدس هشت سالانه پیش چشم داریم.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha