یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست فصلی ائمه جمعه اهل سنت آذربایجان غربی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قریشی با تاکید بر این که اهل سنت نسبت به اهل بیت (ع) ارادت و محبت دارند، گفت: در مسئله جهاد تبیین ورود کنیم و اگر ما تبیین نکنیم دشمن از دیدگاه خود بدان خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، عصر یکشنبه در نشست ائمه جمعه اهل سنت آذربایجان غربی که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، با بیان اینکه باید مسئله وحدت را به دور از تعصبات بی جا عملی کرد و این مسئله نیاز به کار فرهنگی دارد، اظهار داشت: شیعه و اهل سنت نسبت به اهل بیت (ع) ارادت و محبت دارند.

وی اضافه کرد: حرکت نظام به سمتی است که تعصبات خشک و خالی را از بین ببرد و علما و روحانیون باید به مسئله وحدت کمک کنند؛ در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم فرقی بین مذاهب و ادیان وجود ندارد.

امام جمعه ارومیه در ادامه با بیان اینکه اولین انتظار مردم از ما به عنوان امام جمعه تقوا و علمیت است، گفت: کسی که داعیه ترویج دین را دارد خودش باید اهل عمل صالح و تقوا باشد و بعداً دیگران را به آن دعوت کند وگرنه مردم نخواهند پذیرفت؛ مطالبی که در خطبه‌ها بیان می‌شود، باید به صورت عالمانه باشد.

وی ادامه داد: ائمه جمعه در برخی شوراها خصوصاً شورای فرهنگ عمومی حضور دارند باید سعی کنند آن‌ها را فعال کنند و اگر مسئولی در آن جلسات شرکت نمی‌کند، به مسئولان اطلاع داده شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه باید در مباحث سیاسی به صورت جدی وارد شویم، گفت: در مسئله جهاد تبیین باید ورود کنیم و اگر ما تبیین نکنیم دشمن از دیدگاه خود بدان خواهد پرداخت، و لذا ائمه در خطبه‌ها به مباحث کلی اکتفا نکنند، بلکه مباحثی که نیاز به روشنگری است، در نماز جمعه و سخنرانی‌ها به صورت شفاف تبیین کنند.

وی افزود: اگر مباحث نظام توسط دلسوزان آن تبیین نشود دیگران به غلط آن را تبیین خواهند کرد و برای نظام هزینه تراشی می‌کنند.


ائمه جمعه دستاوردهای نظام را به مردم تبیین کنند

در ادامه، حجت الاسلام عسکر فعال آذر با بیان اینکه آلوسی، بزرگ مفسر اهل سنت، حضرت زهرا (س) را برتر از حضرت مریم (س) می‌داند، گفت: آلوسی بیان می‌کند چون حضرت زهرا (س) دختر پیامبر است هم از حضرت مریم (س) و عایشه بالاتر و افضل است و محی‌الدین عربی صلواتی در مورد ۱۴ معصوم دارد و وقتی به حضرت زهرا (س) می‌رسد از ایشان به جوهر قدسیه یاد می‌کند.

وی در ادامه به لزوم ارتباط ائمه جمعه با علما اشاره کرد و افزود: لازم است ائمه جمعه با علما ارتباط خوبی داشته باشند و به جایگاه آن‌ها احترام بگذارند و از طرفیت‌های موجود در تألیف قلوب استفاده کنند.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی، اضافه کرد: باید در مسائل مربوط به نظام موضع گیری های شفاف صورت گیرد و باید دستاوردهای نظام در خطبه‌های نماز جمعه بیان شود که این امر به تثبیت جایگاه علمای دین کمک می‌کند و یک مورد از جهاد تبیینی که رهبر انقلاب بیان کرده‌اند، همین تبیین دستاوردهای انقلاب است.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه باید از ظرفیت نماز جمعه برای مطالبه حقوق مردم از مسئولین استفاده کنند، گفت: مسائل شورای امر به معروف و نهی از منکر، زکات و فرهنگ عمومی باید به صورت جدی در شهرستان‌ها پیگیری شود.

ضرورت طرح مشکلات مردم در نماز جمعه

ماموستا کلشی نژاد هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه ضعف‌هایی وجود دارد و باید تلاش کنیم تا برطرف شود، گفت: اگر خطبه‌های نماز جمعه در جهت طرح مشکلات مردم نباشد مورد هجمه قرار خواهند گرفت، لذاباید ائمه جمعه به صورت نرم وارد شوند و مسائل فرهنگی، اجتماعی و معیشتی مردم را بیان کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه، افزود: مسائلی که از سوی افراد تندرو طرح می‌شود، باید به گونه‌ای مدیریت شود که آن فرد تبدیل به نماد نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha