شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید احمد قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام قره باغی گفت: واژه‌ی معنویت در فضای اندیشه اسلامی با لغت معنویت در فضای اندیشه مسیحی متفاوت است، باطن گرایی و پرهیز از مادی گرایی، تفسیر معنویت در دیدگاه مسیحیت است؛ در حالی که در اندیشه اسلامی، فضایی ممتد از عرش تا فرش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام سید احمد غفاری قره‌باغی، امروز در نشست علمی پژوهشی که با موضوع نقش معنویت در سلامت، در مدرسه علمیه ریحانة الرسول ارومیه برگزار شد، با بیان این که در تمدن شیعه، بر اساس حرکت‌های ائمه خصوصاً حضرت زهرا (س) است و در انقلاب اسلامی هم حاج قاسم سلمیانی در عصر حاضر توانست تمدن انقلاب را به دنیا مخابره کند، اظهار داشت: بحث تأثیر معنویت در سلامت، از بحث‌های کارآمد و به روز جامعه است، مباحث علمی حوزه‌های علمیه باید امتداد اجتماعی داشته باشند و نقششان در زندگی مردم محقق شود.

وی ادامه داد: تلقی ما از معنویت، نباید ما را در انحصار باطن گرایی و روحانیت قرار دهد؛ کلمه روحانی لفظی ذاتاً سکولار است و در واژه‌های مرتبط با سکولاریسم، لغتی فریبنده‌تر از این واژه نیست و این لفظ برای اولین بار در بستر کلیسا شکل گرفت و مسیحیت آئینی ذاتاً سکولار است، البته مسیحیت موجود، نه مسیحیت اصیلی که در لوح محفوظ است.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: واژه‌ی معنویت در فضای اندیشه اسلامی با لغت معنویت در فضای اندیشه مسیحی متفاوت است، باطن گرایی و پرهیز از مادی گرایی تفسیر معنویت در دیدگاه مسیحیت است؛ در حالی که در اندیشه اسلامی، فضایی ممتد از عرش تا فرش است، یعنی همان قدر که شما در معنویت، تاکید بر آسمانی اندیشیدن می‌کنید، همان اندازه هم باید برای تبیین مدل زندگی بر روی زمین هم حرف برای گفتن داشته باشید.

وی افزود: از نظر اسلام، انسان معنوی انسانی است که وبال جامعه خودش نیست. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: مؤمن وبال جامعه خودش نمی‌شود. از این حدیث برمی‌آید که کار اقتصادی و تلاش برای حل مشکلات مردم هم جز معنویت حساب می‌شود.

حجت الاسلام قره باغی تاکید کرد: متأسفانه امام حسین علیه السلام را منحصر در روز عاشورا کردیم، در حالی که حضرت سید الشهدا علیه‌السلام ثروتمندترین شخصیت مدینه است؛ یا امام صادق علیه‌السلام در طول سال پنج بار نصف اموال خود را به فقرا می‌بخشیدند؛ پس تلاش برای زندگی دنیا و ارائه مدل برای اقتصاد کشور و پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دقیقاً معنویت است.

وی عنوان کرد: در شاخص اندیشه اسلامی، تفاوت معنویت و ضد معنویت به رویکرد، مرتبط است. دو جریان جبهه طاغوت و حق در طول تاریخ روبروی هم ایستاده‌اند و همه ما خوب می‌دانیم در کدام جبهه هستیم و برای بالا رفتن پرچم کدام جریان، داریم تلاش می‌کنیم و کسی هم نیست که بگوید من جز هیچ کدام نیستم.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که ما نباید معنویت را به باطن گرایی و روحانیت تقلیل دهیم، اضافه کرد: در مورد سلامت، تا به امروز سازمان بهداشت جهانی به سه بُعد تمرکز کرده، بعد جسمی و فیزیکی، روانی و عاطفی. در کنار این سه بُعد، سلامت معنوی تلاش می‌کند که به عنوان ضلع چهارم سلامت بتواند برای خود جا باز کند، یعنی سلامت روانی و عاطفی کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید چیزی به نام سلامت معنوی باشد.

وی گفت: بایستی تفاوت‌های سلامت روانی و عاطفی با سلامت معنوی لحاظ شود؛ داده‌های فلسفی صدرایی بر این باور است که نفس و بدن باهم اتحاد دارند و در سنت فلسفی صدرایی بدن متحد با نفس است و این دو جدای از هم نیستند. نفس و بدن، دو واقعیت حاضر در یک وجود هستند و این همان مغز انسان‌شناسی حکمت متعالیه است؛ نفس واقعاً غیر از بدن است ولی در یک وجود حضور پیدا می‌کند. دکترین حکمت متعالیه این است که واقعیت‌های متعدد می‌توانند در وجود واحد، حضور پیدا کنند.

حجت الاسلام قره باغی تصریح کرد: ثمره‌ی این بحث این است که ما نمی‌خواهیم تأثیر معنویت را صرفاً به سلامت معنوی منحصر کنیم؛ بلکه می‌خواهیم تأثیر آن را بر سلامت جسمی هم بسنجیم و این ایده موفقی است.

وی گفت: مثلاً همه می‌دانیم که استرس باعث کمردرد و یا بیماری می‌شود؛ حال ما می‌خواهیم نقطه مقابل این را بررسی کنیم. دلهره یک ضد معنویت است و در مباحث معنویت پژوهی، استرس یعنی نگرانی از عاقبت وضعیتی که پیش می‌آید. برای یک انسان معنوی دلهره معنی ندارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در پایان گفت: هر چقدر معنوی‌تر شویم استرس کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، آرامش نقطه مقابل استرس است و هر چقدر انسان آرام تر باشد و بیشتر از زندگی خود لذت ببرد، بدنش هم آرام است و درد کمتری دارد؛ البته لذت از زندگی به این معنی نیست که مشکلی وجود نداشته باشد، هر چقدر نفس، التهاب داشته باشد جسم آسیب بیشتری پیدا می‌کند؛ در حالی که هر چقدر نفس آرامش داشته باشد، بدن آرامش بیشتری تجربه می‌کند و دلیل برای بهم ریختگی فیزیکی، کمتر می‌شود.

انتهای‬ خبر./‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha