جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: امیدواریم از نگاه فیلسوفانه که به معنای حکمت متعالیه است از بزرگان و شاگردان آیت الله مصباح یزدی (ره) بهره‌مند شویم که حکمت متعالیه چهارراه اصلی فلسفه اشراق، کلام و عرفان است که همه این‌ها به هم می‌پیوندند و معجون جذاب آن حکمت متعالیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در آئین رونمایی از کتاب «تأملی در حکمت‌های علوی» که در تالار اجتماعات دکتر بهشتی برگزار شد، گفت: یکی از واژه‌های جدی در معرفی کلام خدا این است که این کتابِ «حکمت» است و با توجه به آیه ۲ سوره یس قرآن کتاب حکیم است و حکمت بودن قرآن از شاخص‌ترین عناوین است.

وی افزود: وقتی‌که خداوند مستقیماً در مورد حکمت صحبت می‌کند آن را بسیار متعالی مطرح می‌کند و به نوعی به انسان می‌گوید برای حکیم شدن بسیار مشتاق باش و خدای متعال در آیه ۲۶۹ سوره بقره می‌فرماید حکمت چیزی نیست که به هرکسی عنایت کند و شایستگی و درک حکمت باید در انسان ایجاد شود؛ همچنین خدای متعال دنیا را با تعبیر متاعی ناچیز معرفی می‌کند ولی حکمت را خیر کثیر می‌داند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند وقتی‌که می‌خواست حکیمه پیامبر اکرم (ص) را به او عطا کند فرمود «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» که محتوای عمیق و وسیع کوثر هم شبیه به حکمت است. همچنین درباره قرآن کریم در آیه ۲۱ سوره حشر می‌فرماید قرآن اگر بر کوه‌ها نازل می‌شد آن‌ها از خشیت الهی متلاشی می‌شدند و امیرالمومنین علی (ع) وقتی یکی از یارانش از دنیا رفت فرمودند «اگر محبت من به کوه برخورد کند آن‌را متلاشی می‌کند» که وجه مشترک امیرالمومنین (ع) و قرآن کریم، حکمت است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در روایات متعددی درباره حکمت آمده که اگر کسی ذره‌ای حکمت نصیبش شود عاشق و علاقمند به آن می‌شود و صبر و قرارش را برای افزایش آن از دست می‌دهد. امیدواریم از نگاه فیلسوفانه که به معنای حکمت متعالیه است از بزرگان و شاگردان آیت الله مصباح یزدی (ره) بهره‌مند شویم که حکمت متعالیه چهارراه اصلی فلسفه اشراق، کلام و عرفان است که همه این‌ها به هم می‌پیوندند و معجون جذاب آن حکمت متعالیه می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: وقتی کتاب ارزشمند «تأملی در حکمت‌های علوی» که حاصل زحمات آقای دکتر حکّاک با آن روحیات و شخصیتی که شناخت داریم را می‌نگریم در حقیقت استاد حکاک بزرگوار را در این فضا و مکتب مأنوس می‌دانیم و امیدواریم آن نگاه را در کلمات امیرالمومنین (ع) روزی دل‌های مردم کرده باشند و مردم هم از زحمات ایشان بهره مند شوند.

کتاب «تأملی در حکمت‌های علوی» دهمین کتاب «سیدمحمد حکاک قزوینی» است که به رشته تحریر در آمده است.

حکمت متعالیه چهار راه اصلی فلسفه اشراق، کلام و عرفان است

انتهای پیام /

حکمت متعالیه چهار راه اصلی فلسفه اشراق، کلام و عرفان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha