جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
غیرت دینی

حوزه/ تنی چند از طلاب و فضلای حوزه با اشاره به این که برخورداری اعضای جامعه از غیرت دینی، لازمه دفاع از ارزش های الهی و حراست از انقلاب اسلامی است، خواستار مقابله با عواملی شدند که باعث کمرنگ شدن این مساله در جامعه می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری مردم ولایتمدار قم با ایشان که به مناسبت یوم الله ۱۹ دی انجام شد، با تأکید بر این که عامل نجات کشور در بسیاری از بزنگاه‌ها غیرت دینی بوده و این که در سایه غیرت دینی می‌توان بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، تصریح فرمودند: "برخی تلاش و تبلیغ می‌کنند که غیرت دینی را «بی‌منطقی و خشونت» بنامند اما حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت نیز شعبه و مظهری از عقلانیت است ضمن اینکه در عمل نیز در اغلب موارد، غیرت دینی با عقلانیت همراه بوده است. "

با توجه به اهمیت فوق العاده بحث غیرت دینی و دستاوردها و برکات آن برای جامعه، این بار پای صحبت‌های برخی از طلاب و فضلای حوزه نشسته ایم و دیدگاه‌های آنها را درباره چگونگی تقویت غیرت دینی در جامعه اسلامی جویا شده ایم که چکیده‌ای از مهم‌ترین این نظرات در ادامه می‌آید؛

تضعیف غیرت دینی؛ هدف دشمن در جنگ نرم

محمدصادق تاج محل، طلبه پایه هشتم حوزه با تأکید بر اهمیت و ضرورت توجه به مقوله غیرت دینی و بصیرت انقلابی در جامعه ابراز داشت: بدون تردید از جمله مهم‌ترین اهداف دشمن در بستر جنگ نرم، تضعیف غیرت دینی است، کما این که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر با اشاره به این مساله، اذهان عمومی و از جمله نخبگان و دغدغه مندان جامعه را متوجه اهمیت و ضرورت جهاد کبیر به معنای تسلیم نشدن در برابر دشمن کرده اند.

وی افزود: جهاد کبیر به این معناست که ما در برابر دشمن و فشارهای آن تسلیم نشده و با مقاومت و پایداری و تکیه بر آموزه‌های ناب دینی همچنین روحیه انقلابی، زمینه طمع دشمن را در قبال جامعه مان از بین ببریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در همین راستا به خصوص از جریانات انقلابی و جوانان مؤمن و کاربلد و باانگیزه، این انتظار می‌رود که در راستای لبیک به فرمایشات رهبر عزیز و حکیم انقلاب، خود را به ویژه در عرصه رسانه و فضای مجازی و فعالیت‌های مؤثر فرهنگی قوی کنند و به شکلی هدفمند و در سایه هم افزایی و انسجام به خنثی سازی توطئه‌های شوم دشمن بپردازند.

غیرت دینی؛ رمز اقتدار و عظمت امت اسلامی

حجت الاسلام سیدمحمد سجاد موسوی، استاد سطوح عالی حوزه نیز با تأکید بر این که از جمله رموز مهم عظمت و اقتدار امت اسلامی در طول تاریخ، همین غیرت دینی بوده است، گفت: مادامی که غیرت دینی در بین مسلمین وجود داشته باشد، دشمنان هر چقدر هم که به ظاهر قوی باشند، به جایی نمی رسند.

وی با تأکید بر این که غیرت دینی داشتن به هیچ وجه به معنای خشونت طلبی و رفتارهای به دور از عقلانیت نیست، افزود: منظور از غیرت دینی آن است که انسان مسلمان نسبت به هویت و کیان اسلام دغدغه مند و حساس باشد و با همه توش و توان خویش در جهت حراست از آن بکوشد و نگذارد که دیگران به این هویت و کیان مقدس، آسیبی برسانند. این دغدغه مندی و حساسیت البته در همه عرصه‌ها نیازمند رشد و تعالی جامعه اسلامی است، منتهای مراتب اهمیت موضوع می‌طلبد که در این باره نگاه متفاوت‌تری وجود داشته باشد.

لزوم تلاش خستگی ناپذیر در جهت نشر معارف دینی

وی همچنین گفت: در واقع غیرت دینی به معنا و مفهوم تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر در راستای نشر معارف دینی و حاکمیت ارزش‌های الهی است و طبعاً در این راستا نباید به کسانی که می‌خواهند به حریم دین و دیانت تجاوز کنند، اجازه عرض اندام داد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اهل بیت (ع) و در رأس این بزرگواران، حضرت سیدالشهدا (ع) در اوج غیرت دینی بودند چرا که برای احیای دین خدا و دفاع از ارزش‌های الهی، آماده همه گونه جان فشانی بودند و لذا ما که مدعی شیعه بودن و پیروی از اهل بیت (ع) و به خصوص امام حسین (ع) باید حقیقتاً این گونه باشیم.

گفتاری حکیمانه از امیر کلام

وی گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) در همین رابطه فرمایش بسیار گهرباری دارند. ایشان می‌فرمایند: " آن گاه که حادثه‌ای پیش آمد، اموالتان را سپر جانتان قرار دهید و اگر حادثه‌ای پیش آمد که دین و آئین تان در معرض خطر قرار گرفت، جانتان را فدای دینتان سازید و بدانید هر که دینش از بین برود، نابود است و غارت زده، آن کسی است که دینش به غارت برود"

وی اضافه کرد: طبعاً فردی که بهره مند از نعمت غیرت دینی است، می‌بایست ناراحتی خود را در برابر منکرات ابراز نماید و از آن سو در راستای بسترسازی برای تحقق معروف در جامعه بکوشد.

حساسیت زدایی از امور دینی؛ هدف جدی دشمن

محبوبه نجفعلی، طلبه جامعه الزهرا (س) و پژوهشگر امور فرهنگی با بیان این که یکی از اصلی ترین اهداف دشمن در برهه حساس کنونی، تضعیف غیرت دینی مردم و نسل جوان است، اظهار داشت: وقتی دشمن در جنگ نرم فرهنگی به دنبال غیرت زدایی و حساسیت زدایی در جامعه ماست، در مقابل ما نیز باید با هدف و برنامه منسجم عمل کنیم نه این که صرفاً خود را محدود به یک سری شعارها و یا برنامه‌های کلیشه‌ای کنیم.

وی افزود: دشمن به خوبی می‌داند که با وجود غیرت دینی ایرانیان، عملاً راه به جایی نمی‌برد و لذا این موضوع را هدف قرار داده است. ما اگر بتوانیم غیرت دینی را در جامعه حفظ و بلکه تقویت کنیم، به تعبیر رسای رهبر عزیزمان خواهیم توانست بسیاری از تهدیدهای فعلی را به فرصت تبدیل کنیم.

وی همچنین گفت: این که امام علی (ع) در آن حدیث معروف فرمودند که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید چرا که در این صورت، اشرار بر شما مسلط می‌شوند، خود نشان دهنده اهمیت و ضرورت غیرت دینی داشتن در سایه بصیرت و احساس مسئولیت است.

آگاهی و بصیرت؛ لازمه تعمیق غیرت دینی

حجت الاسلام عباس محمودی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی نیز با بیان این که به هر میزان که اعتقاد افراد جامعه به دین و مکتب بیشتر و عمیق‌تر باشد، بر میزان حساسیت دینی آنها افزوده می‌گردد، اظهار داشت: لازمه غیرت دینی داشتن، آگاهی و بصیرت است وگرنه انسان دچار بی تفاوتی و تساهل و تسامح می‌شود و در این وضعیت وقتی حریم دین مورد تجاوز قرار می‌گیرد، عملاً واکنشی نسبت به آن نشان نمی‌دهد.

وی افزود: در این میان به عقیده بنده، نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که کوتاه آمدن از اصول، ارزش‌ها و مبانی دینی، نقطه مقابل غیرت دینی است که به اشتباه یا به عمد، عده‌ای از آن با عنوان تساهل و تسامح دینی یاد می‌کنند و به این وسیله می‌خواهند اهداف خاص خود را در جامعه دنبال نمایند.

وی همچنین گفت: امام صادق (ع) در همین رابطه می‌فرمایند: "از سبک شمردن امر خدا بپرهیزید. هر که امر خدا را سبک بشمارد، خدای متعال او را در قیامت خوار و ذلیل می‌گردند". ما باید این فرمایشات نورانی حضرات معصومین (ع) را در همه لحظات زندگی مورد توجه جدی قرار دهیم تا مبادا دچار تباهی و ضلالت شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha