جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه با بیان اینکه تمام جنایات و ستمگری‌ها از نفس، خودخواهی و حب جاه و ریاست نشأت می‌گیرد، گفت: انسان نیاز به تربیت و تهذیب دارد تا زشتی‌ها را از نفس محو و خوبی‌ها و صفات حمیده را تحصیل کند؛ این مسأله به قدری مهم است که خداوند می فرماید یکی از اهداف ارسال انبیاء تزکیه نفس است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مهدی شب‌زنده‌دار در درس اخلاق سه‌شنبه شب‌های حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه همه ما انسان‌ها گرفتار نفس هستیم و نفس انسان بسیار چموش است و میل به شرور، فتنه و سرکشی دارد، گفت: حضرت یوسف (ع) به حسب نقل قرآن فرموده است نفس، اماره به سو است یعنی اصرار می‌کند و پیوسته انسان را به طرف ناروایی‌ها می‌کشاند.
وی با بیان اینکه پیامبر (ص) می‌فرمایند هیچگاه نشد که جبرئیل بر من وارد شود و وحیی بیاورد مگر اینکه من را موعظه کرد، افزود: قرآن کریم می‌فرماید انسان حریص آفریده شده و پیوسته حرص دارد که بر مال، قدرت و سلطنت خود بیفزاید و به حقوق دیگران تعدی کند و در آیه دیگر می‌فرماید بخل و تنگ نظری ملازم وجود انسان است.
عضو شورای نگهبان قانون اساسی با تأکید بر اینکه نفس دشمن انسان است، گفت: ما فقط دشمن بیرونی نداریم بلکه دشمن درونی هم داریم که می‌خواهد مانع تعالی ما شود و پیوسته دشمنی می‌کند، امیرالمؤمنین (ع) فرمودند نفس خود را به تحصیل فضائل وادار کن زیرا رذائل اخلاقی با انسان سرشته شده است.
وی با بیان اینکه تمام جنایات و ستمگری‌ها از نفس، خودخواهی و حب جاه و ریاست نشأت می‌گیرد، گفت: بنابراین انسان نیاز به تربیت و تهذیب دارد تا زشتی‌ها را از نفس محو کند و خوبی‌ها و صفات حمیده را تحصیل کند و خود را به آن مزین کند و این مسأله به قدری مهم است که خداوند می‌فرماید یکی از اهداف ارسال انبیا تزکیه نفس است و کسی که نفس را تزکیه کند به فلاح و رستگاری می‌رسد.
آیت الله شب‌زنده دار افزود: ما در تمام مراحل زندگی نیازمند پالایش نفس خود هستیم، افزود: پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند توصیه‌هایی برای نفس خودت دارم که باید آنها را در حفظ کنی و از خداوند خواستند که امیرالمؤمنین (ع) را در عمل به این توصیه‌ها کمک کند که نشان می‌دهد کار بسیار سختی است.
وی ادامه داد: پیامبر (ص) ۶ توصیه را فرمودند و در آخر این روایت فرمودند برتو باد که محاسن اخلاق را تحصیل کنی و بر آنها مسلط باشی و کسی نتواند از دست تو برباید و بر توباد که اخلاق سو را بشناسی و از آنها اجتناب کنی و سپس فرمودند اگر این کار را انجام ندادی کسی جز خودت را سرزنش نکن.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام گاهی شب تا صبح این دعا را در سجده‌هایشان می‌خواندن و از خدای متعال استعداد برای مرگ را طلب می‌کردند، گفت: سفر مرگ استعداد و آمادگی می‌خواهد و امام سجاد علیه السلام با آن مقام تضرع می‌کنند تا خداوند به ایشان استعداد موت بدهد.
وی افزود: از امیرالمؤمنین (ع) سوال شد که استعداد موت چگونه بدست می‌آید؟ ایشان فرمودند استعداد برای مرگ سه ضلع دارد که اولین ضلع آن انجام واجبات و عمل به اوامر الهی در تمام ابعاد مختلف زندگی، دومین ضلع آن اجتناب از محرمات الهی در تمامی مراحل و ابعاد زندگی و سومین ضلع آن متخلق شدن به اخلاق پسندیده و نیکو است.
آیت الله شب‌زنده دار با تأکید بر اینکه شرکت در مجالس موعظه، پند و اندرز از ضروریات زندگی انسان است، گفت: علمای بزرگ ما با تمام عظمتشان پای منبر واعظان می‌نشستند تا از موعظه آنها استفاده کنند، شیخ عبدالکریم حائری کسی بود که در تمام عمر برای کسب اخلاق ریاضت کشیده بود و هیچ منیّت و خودبرتربینی نداشت زیرا زدودن این‌ها از نفس آسان نیست و نیاز به خودسازی و مبارزه با نفس دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha