جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست هم اندیشی اعضای کمیته فلسفه دبیرخانه حمایت از پژوهش های حوزه

حوزه/ حجت الاسلام عشاقی، گفت: متأسفانه در آئین نامه آموزشی حوزه‌های علمیه فلسفه به عنوان یک درس جانبی در نظر گرفته شده است و این نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حسین عشاقی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام با موضوع «دانش فلسفه، مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و از سوی معاونت پژوهش حوزه برگزار شد گفت: نیازهای جامعه ما به مباحث فلسفه یکی از شاخص‌های خطراتی می‌باشد که متوجه نظام و جامعه اسلامی است.

وی افزود: یکی از خطرات متوجه حوزه خطر قشری‌گری است؛ وجود افرادی با نگاه قشری و اندیشه‌های ضد فلسفی و ضد علوم عقلی می‌تواند آسیب‌هایی را برای حوزه به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام عشاقی خاطرنشان کرد: متأسفانه در آئین نامه آموزشی حوزه‌های علمیه فلسفه به عنوان یک درس جانبی در نظر گرفته شده است و این نیاز به اصلاح دارد.

وی انتقال مرجعیت علمی فلسفه به فضاهای غیر حوزوی را یکی دیگر از آسیب‌های مرتبط با این رشته دانست و گفت: مرجعیت علمی فلسفه باید در دست حوزویان باشد؛ چرا که این علم به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد اگر با تهذیب نفس همراه نباشد خطراتی را هم به دنبال خواهد داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: رکود حاکم بر فلسفه و همچنین مهجوریّت عرفان می‌بایست مورد توجه مدیران کلان حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

وی با اشاره به تنوع و گسترگی مطالب فلسفی افزود: می‌بایست با استفاده از این گستردگی معارف فلسفه به سراسر دنیا منتشر شوند.

حجت الاسلام حسین عشاقی بیان داشت: باید دید مناسبات فلسفه اسلامی با مکتب اهل بیت علیهم السلام چیست؟ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha