جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست هم اندیشی اعضای کمیته فلسفه دبیرخانه حمایت از پژوهش های حوزه

حوزه/ حجت الاسلام ملکیان، گفت: باید دید اهل بیت عصمت و طهارت تا چه اندازه‌ای ما را به تفکر و عقلانیت توصیه نموده اند؛ مثلاً اگر در ردّ مسئله معاد جسمانی شخصی همچون ابوعلی سینا رساله می‌نویسد باید دید آیا این کار او با روایات همخوانی دارد یا ندارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدباقر ملکیان عضو هیئت داوران جشنواره کتاب سال حوزه، در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام با موضوع «دانش فلسفه، مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و از سوی معاونت پژوهش حوزه برگزار شد گفت: باید به این سوال که موضع اهل بیت علیهم السلام نسبت به علوم عقلی چیست، پاسخ حلی داده شود.

وی افزود: باید دید اهل بیت عصمت و طهارت تا چه اندازه‌ای ما را به تفکر و عقلانیت توصیه نموده اند؛ مثلاً اگر در ردّ مسئله معاد جسمانی شخصی همچون ابوعلی سینا رساله می‌نویسد باید دید آیا این کار او با روایات همخوانی دارد یا ندارد؟

حجت الاسلام ملکیان خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم راهی را که ما در زمینه تدریس و تحقیق فلسفی می‌پیماییم مطابق با دستورات و توصیه‌های ائمه اطهار علیهم السلام می‌باشد و یا از این مسیر منحرف است؛ پاسخ به این مسئله می‌تواند بسیاری از اتهام زنی‌ها به اهل فلسفه را ریشه کن کند.

وی بروز رسانی حوزه‌های فلسفه را لازم دانست و گفت: تحصیل و تدریس مباحث فلسفه سنتی و ارسطویی خیلی اثرگذاری کاربردی در عصر حاضر ندارد و می‌بایست مسائل جدید فلسفه را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha