سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست هم اندیشی اعضای کمیته فلسفه دبیرخانه حمایت از پژوهش های حوزه

حوزه/ حجت الاسلام عزیزی، گفت: برخی معتقدند فلسفه اسلامی نگاه سکولار دارد؛ این رویکرد نادرست بوده و فلسفه اسلامی نیز می‌تواند مبانی خود را با شیوه‌های مختلف به جامعه منتقل نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مصطفی عزیزی دانشیار گروه فلسفه جامعة المصطفی، در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام با موضوع «دانش فلسفه، مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و از سوی معاونت پژوهش حوزه برگزار شد گفت: در جهان غرب امتداد فلسفه آشکار است و آنان توانسته‌اند فلسفه خود را در خدمت رفع نیازهای مادیشان به کار گیرند.

وی افزود: برخی معتقدند فلسفه اسلامی، نگاه سکولار دارد؛ این رویکرد نادرست بوده و فلسفه اسلامی نیز می‌تواند مبانی خود را با شیوه‌های مختلف به جامعه منتقل نماید.

حجت الاسلام عزیزی خاطرنشان کرد: ایجاد نیاز به فلسفه یکی از نیازهای روز جامعه ماست؛ باید دید چرا جامعه ما نسبت به فلسفه احساس نیاز ندارد و راهکارهای ایجاد این احساس چیست؟

وی پرداختن به موضوع هوش مصنوعی را از اولویت‌های پژوهشی دانست و گفت: خوب است که بحث‌هایی حول مناسبات فلسفه اسلامی و هوش مصنوعی و فضای مجازی برقرار شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی تصریح کرد: کارآمدی نظام فلسفی یکی دیگر از موضوعاتی است که شایسته است در اولویت پژوهش‌های حوزویان قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم فلسفی سازی برخی متون مبنایی دینی افزود: پیشنهاد دارم برخی از مبانی دینی که در روایات منقول است در قالب کتاب‌های فلسفی و یا رمان تألیف گردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha