پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست هم اندیشی اعضای کمیته فلسفه دبیرخانه حمایت از پژوهش های حوزه

حوزه/ حجت الاسلام عبداللهی، گفت: در جهان غرب پس از رنسانس، عقل بشری محور تمام فعالیت‌ها قرار گرفته، سکولار و حس زده شده است؛ این درحالی است که ما در کنار فلسفه اسلامی، معارفی همچون آموزه‌های قرآن کریم را داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی عبداللهی عضو کمیته فلسفه دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه، در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام با موضوع «دانش فلسفه، مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و از سوی معاونت پژوهش حوزه برگزار شد گفت: به نظر می‌آید که گاهی اوقات در زمینه امتدادات انضمامی فلسفه اغراق‌هایی می‌شود؛ فلسفه ممکن است هیچگاه نتواند مشکلات اجتماعی را به طور مستقیم برطرف نماید.

وی افزود: تا زمانی که فلسفه را به درستی نشناسیم نمی‌توانیم توقعاتی متناسب با آن از این علم داشته باشیم.

حجت الاسلام عبداللهی خاطرنشان کرد: در جهان غرب پس از رنسانس عقل بشری محور تمام فعالیت‌ها قرار گرفته، سکولار و حس زده شده است؛ این در حالی است که ما در کنار فلسفه اسلامی، معارفی همچون آموزه‌های قرآن کریم را داریم.

وی پرداختن به مناسبات بین فلسفه اسلامی و علوم حوزوی را از موضوعاتی دانست که باید در سطح پژوهشی به آن اهتمام شود و گفت: این موضوع فراتر از پژوهش هم هست و باید در قالب‌هایی همچون نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: چیستی و چرایی فلسفه اسلامی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه پژوهشگران حوزوی واقع شود.

وی با اشاره به نسبت فلسفه و معارف اسلامی به عنوان موضوع دارای اولویت پژوهشی و حمایتی افزود: نسبت فلسفه اسلامی و بنیان‌های فرهنگ و تمدن غرب نیز می‌تواند یکی دیگر از این موضوعات باشد.

حجت الاسلام عبداللهی بیان داشت: می‌بایست شیوه حمایت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از طرح‌های پژوهشی دارای اولویت برای پژوهشگران تشریح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha