پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نماز جمعه یزد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: برای حفظ دین و انقلاب اسلامی که مبانی دینی و اسلامی دارد نیاز به غیرت دینی است و این مهم توسط رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با اشاره آخرین لحظات زندگی پربرکت امام حسن مجتبی (ع) و موعظه‌ای که جناده بن ابی امیه از ایشان خواست، اظهار داشت: از مهمترین موعظه‌هایی که در تاریخ ثبت شده، این است که آن حضرت فرمودند ای جناده، اگر تو عزت، هیبت و سرافرازی در دنیا و عنایت خدا را بدون پشتوانه عشیره‌ای می‌خواهی و بدون اینکه سلطنتی و ریاستی داشته باشی، باید خودت را از سایه معصیت بیرون ببری و به عزت طاعت خدا بازگردی.

وی عنوان کرد: این سفارش امام حسن (ع) در آخرین لحظات عمرشان نشان می‌دهد که عزت در طاعت خدا و ذلت در معصیت خداست و این بهترین تذکر و موعظه برای همه ما به شمار می‌رود.

امام جمعه یزد، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسئله نماز بیان کرد: کرونا سبب شد تا مردم مقطعی از نماز جماعت باز بمانند و نماز جماعت کمرنگ در جامعه کمرنگ شود اما این موضوع مهم باید مدنظر مردم باشد.

*سعادت مردم در گرو آراسته شدن جامعه به نماز است

آیت الله ناصری یزدی، با بیان اینکه ارتباط ما با خدا از طریق نماز است، اظهار داشت: سوره حمد، سوره‌ای است که خدا به انسان اجازه داده با او صحبت کند، نماز نخواندن و نماز را سبک شمردن، یعنی قطع ارتباط با خدا و قطع ارتباط با الطاف الهی و والدین و معلمان و بزرگان و مسئولان، اگر سعادت جامعه را می‌خواهند، بدانند که جامعه باید به نماز آراسته شود.

وی ادامه داد: وقتی با خداوند متعال ارتباط برقرار شود، لطف خدا نیز نازل می‌شود و در روایات آمده قومی که نماز نخوانند، خداوند عذاب‌های مختلف بر آنها نازل می‌کند.

امام جمعه یزد، با اشاره به روایات مختلفی که در مورد نماز وجود دارد، عنوان کرد: یکی از مهمترین روایات از ائمه معصومین (ع) این است که «به شفاعت ما نمی‌رسد کسی که نماز را سبک بشمارد» و نماز همانند ریسمانی متصل به خداست که اگر سبک شمرده شود، هر بار تکه‌ای از آن پاره می‌شود.

آیت الله ناصری یزدی، با اشاره به عبادت حضرت زهرا (س) و خلوص و مداومتی که در آن وجود داشت، یادآور شد: در روایات آمده که خداوند متعال فرموده: من در ازای عبادت فاطمه، شیعیان او را از آتش نجات خواهم داد و امروز نیز زنان و مردان جامعه ما باید در مسیر حرکت فاطمی قرار گیرند.

*غیرت دینی و حفظ وحدت از تأکیدات رهبری در سخنرانی ۱۹ دی

وی در خطبه دوم، با اشاره به بیانات مهم و ارزشمند رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی اظهار داشت: این سخنرانی حاوی مسائل بسیار مهمی است که باید مدنظر همه ما باشد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، افزود: همه می‌دانیم که پایه انقلاب اسلامی، اسلام و قرآن و قوانین الهی است و حرکت امام خمینی (ره) در رابطه با برپایی جمهوری اسلامی بر این پایه بود و می‌خواست در دنیا حاکمیت الله و خدای متعال باشد و قوانین غربی و قوانینی که متناسب فکر و موقعیت همان غرب است، در کشور ما حاکم نباشد.

آیت الله ناصری یزدی، عنوان کرد: قوانین غربی تنها در زمینه مسائل ظاهری است و به معنویت و کمال انسان کاری ندارند و در بسیاری از آنها خودمحوری، خودخواهی و روحیه استکباری وجود دارد و در مسیر حق نیستند.

امام جمعه یزد افزود: امام راحل، جمهوری اسلامی را تأسیس کرد تا قوانین کشور ما بر اساس دستور خدا باشد و مردم به فطرت اولیه خود بازگردند بنابراین پایه حرکتی ما در همه امور، اسلام و قرآن است و دغدغه ما باید حفظ دین، مبانی اسلام، عقاید و ارزش‌های دینی باشد.

وی گفت: این مهم یک غیرت و حساسیت دینی می‌خواهد و یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود به آن اشاره کردند نیز، غیرت دینی است بنابراین اگر جایی دیدیم که می‌خواهند دین ما را تحت تأثیر قرار دهند، باید بایستیم و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

آیت الله ناصری یزدی، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر نیز برگرفته از غیرت دینی است و همه ما باید در این زمینه حساس باشیم و هم دین خود را حفظ کنیم و هم به حفظ دین و جلوگیری از خدشه وارد کردن به دین در جامعه حساس باشیم.

*دشمن در صدد از بین بردن حساسیت مردم نسبت به انقلاب است
وی، یکی دیگر از توصیه‌های رهبری را حساس بودن به مبانی و اساس انقلاب دانست و گفت: دشمن در تلاش است اهمیت انقلاب و نظام اسلامی را در افکار عموم مردم بی اهمیت کند و کاری کند که مردم نسبت به این موارد دغدغه و حساسیت نداشته باشند.

امام جمعه یزد ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید داشتند، حفظ وحدت است و این مهم باید مدنظر همه مردم، مسئولان و بزرگان نظام باشد.

آیت الله ناصری یزدی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن سالروز وفات ام الابنین سلام الله علیها عنوان کرد: این بانوی بزرگوار وقتی به خانه حضرت علی (ع) آمد، فرزندان حضرت فاطمه را مادرانه و مهربانانه بزرگ کرد و آنها را عزیز می‌شمارد و در واقعه کربلا نیز چهار فرزندش در راه امام حسین (ع) به شهادت رسیدند اما وقتی خبر شهادت فرزندانش را آوردند، او همچنان سراغ امام حسین (ع) را می‌گرفت.

وی با اشاره به منش این بانوی بزرگوار اظهار داشت: عکس‌العمل ام البنین به شهادت فرزندانش و شهادت امام حسین (ع) نشانه علاقه او به ولایت و علامت بصیرت اوست.

خطیب جمعه یزد با بیان اینکه امروز نیز مادران شهدای مدافع حرم، ام البنین وار فرزندان خود را به مسیر دفاع از حریم ولایت اعزام می‌کنند، تصریح کرد: امیدواریم همه ما بتوانیم قدردان مادران شهدا باشم و بصیرت و ولایتمداری را از آنها بیاموزیم.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha