پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علیرضا تراشیون

حوزه/ کارشناس مسائل خانواده، گفت: مادری که به دنبال تربیت بچه خود نباشد و او را به تلویزیون بسپارد باید بداند که هیچ فرد دیگری برای تربیت فرزند او دغدغه ندارد بنابراین مادران باید سطح توانمندی‌های خود را در مسئله تربیت بالا ببرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون در سخنرانی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از اثرگذارترین اقشار در جهت رشد و تکامل نسل انسان‌ها مادران بوده‌اند، اظهار کرد: در میان شخصیت‌های عالم آثار وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان مادری که نسلی پاک تربیت کردند در همه اعصار و مکان‌ها بر انسان‌ها جاری و ساری است.

وی با بیان اینکه چگونه این بانو توانستند بر همه انسان‌ها و عالم وجود و امکان اثرگذار باشند، گفت: ویژگی منحصر به فرد این بانوی بزرگوار این بود که یک نسل بی نظیر و با کیفیت را تربیت کرد که تا تاریخ تاریخ است انسان‌ها از آثار وجودی نسل تربیت شده حضرت زهرا بهره مند شوند.

استاد حوزه علمیه یکی از جلوه‌های خیر کثیر بودن حضرت زهرا سلام الله علیها را تربیت نسل ائمه (ع) دانست و افزود: ما هم اگر بخواهیم نسل خوبی را از خودمان باقی بگذاریم باید بر تربیت نسل همت بگماریم زیرا امروز نگرانی‌هایی در زمینه تربیت نسل وجود دارد و دشمن همه تلاش خود را می‌کند تا کیفیت نسل ما را پایین بیاورد.

وی با اشاره به عوامل کاهش کیفیت نسل در جامعه امروز، ابراز کرد: اولین عاملی که کیفیت نسل را پایین می‌آورد استفاده گسترده نسل امروز از رسانه‌ها است زیرا معمولاً برنامه‌هایی که برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شود با رویکرد تربیتی نیست بلکه با رویکرد سرگرمی است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه کودکان بالاترین سطح تربیت پذیری را دارند و متأسفانه در این دوره نقش والدین کمرنگ است، افزود: پدرها به دلیل مشغله‌هایی که دارند نقش آفرینی تربیتی شأن کم شده و مادرها هم اگرچه خدمات به فرزند می‌دهند ولی وقتی باید یک نکته تربیتی به بچه‌ها بیاموزند او را پای رسانه و تلویزیون رها می‌کنند.

وی گفت: وقتی ما بچه را رها می‌کنیم پای رسانه‌ها نتیجه این می‌شود که محیط جامعه تغییر می‌کند زیرا فرزندان ما تحت مدیریت تربیت والدین نیستند بلکه تحت مدیریت تربیت رسانه‌ای هستند و از رسانه هم چیزی جز سرگرمی بیرون نمی‌آید.

کارشناس تربیت اسلامی عامل دوم کاهش کیفیت نسل امروز را نقش کمرنگ مادران در عرصه تربیت دانست و افزود: امروز مادران برای خودشان مشغولیت‌های کاذب درست می‌کنند و مادر به قدری که دغدغه ارتقای مدارک تحصیلی اش و دغدغه شغل یابی دارد دغدغه تربیت بچه اش را ندارد.

وی با بیان اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند نزدیک‌ترین لحظه زنان به خدا زمانی است که برای فرزند خود مادری می‌کنند، افزود: مادری که پای تربیت بچه اش نباشد باید بداند که هیچ فرد دیگری برای تربیت فرزند او دغدغه ندارد بنابراین مادران باید سطح توانمندی‌های خود را در مسئله تربیت بالا ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه تربیت کار بلدی می‌خواهد، گفت: تربیت فقط به معنی دلسوزی و مهربانی نیست بلکه در برخی موارد تربیت نیاز به بی رحمی و سخت شدن دارد تا چیزی مانند موبایل که برای فرزند ضرر دارد را برایش نخرند.

وی با بیان اینکه امروز برخی از مادران سعی دارند برای بچه‌ها زمینه راحت‌طلبی را ایجاد کنند، گفت: باور من این است که اگر حاج قاسم سلیمانی در کودکی روی تشک آنچنانی خوابیده بود، امروز نامی از او در میان ما نبود و اگر به این مقام رسیده به خاطر این است که از نوجوانی وارد عرصه عمل شده و کار کرده است.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: مادری که ماهی دو سه جلد کتاب که دانایی او را بالا ببرد را نخواند از پس تربیت بچه‌ها بر نمی‌آید و وقتی بچه‌ها تربیت نشوند نه تنها برای خانواده بلکه برای جامعه هزینه دارند به این صورت که یا باید برای نگهداری آنها در زندان هزینه بدهیم و یا فسادشان در جامعه به دیگران لطمه می‌زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha