شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مسجد امام(ره) اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ابطحی اعلام کرد: حدود ۵ هزار و ۳۷۰ مسجد در سطح استان اصفهان وجود دارد که قریب به ۴ هزار مسجد فعال و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ امام جماعت در سطح مساجد استان فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق ابطحی، در دیدار سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان با اشاره به سابقه تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، اظهار کرد: امور مساجد در سال ۶۸ به دستور مقام معظم رهبری در تهران تأسیس شد و در سال ۷۵ پس از حضور آیت الله العظمی مظاهری به اصفهان امور مساجد در اصفهان نیز تأسیس شد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان بیان کرد: دو مدیریت گذشته حجت الاسلام کوچک زاده و دیگری حجت الاسلام صالحیان دو دوره امور مساجد را سپری کرده‌اند و نزدیک به یک سال است که مسئولیت این مرکز را بر عهده دارم لذا همواره تلاش داشته‌ام که امور مساجد از شیوه سنتی خارج بشود و سامانی به امور مساجد استان اصفهان صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در اصفهان ۱۵ منطقه شهرداری داریم که به همراه منطقه براآن شمالی و جنوبی، در ۱۶ منطقه امور مساجد شهر اصفهان مستقر هستند و در شهرستان‌ها و شهرها هم همین دفاتر دایر هستند که مجموعاً حدوداً در ۹۰ شهر و شهرستان استان، دفاتر امور مساجد ایجاد شده است.

ابطحی اشاره کرد: مسئولیت این مجموعه ساماندهی امور مساجد شهر اصفهان است و مسائلی نظیر انتخاب و انتصاب امام جماعت در مساجد و انتصاب هیئت امنای مساجد بر عهده این مجموعه گذاشته شده است؛ این در حالی است که در گذشته مساجد موقوفه دار زیر نظر اداره اوقاف بودند، اما طی تفاهمی مسئولیت این مساجد نیز به امور مساجد واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: اختلافات گذشته بین پایگاه‌های بسیج و هیئت امنای مساجد، نیز پس از تفاهمی با سپاه اغلب حل و فصل شد و امروز کمترین میزان تنش‌ها را در مساجد شاهد هستیم.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان ابراز کرد: حدود ۵ هزار و ۳۷۰ مسجد در سطح استان اصفهان وجود دارد که قریب به ۴ هزار مسجد فعال بوده؛ بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ امام جماعت در سطح استان داریم که اقامه نماز جماعت را به صورت منظم بر عهده دارند همچنین در شهر اصفهان نیز نزدیک به هزار و یکصد مسجد وجود دارد.

وی اظهار کرد: طی ۴۰ سال گذشته نسبت به مساجد کوتاهی شده است، به عنوان مثال در مجلس، قانونی در خصوص وضعیت مساجد وضع نشده است و نیاز است که در سطح کلان یا دست کم استان قانون گذاری در این مسئله صورت گیرد.

ابطحی اظهار کرد: در بحث تأمین هزینه‌های مساجد هم در گذشته واقفان موقوفاتی را برای مساجد در نظر می‌گرفتند، اما در گذشته سرقفلی‌های مغازه‌های مساجد از سوی سازمان اوقاف فروخته شده و تنها اجاره اندکی به مسجد تعلق می‌گیرد و به تعبیر صریح مساجد با مشقت اداره می‌شود؛ همچنین با شیوع بیماری کرونا و کاهش شدید مجالس برگزاری در مساجد و فشار اقتصادی بر مردم میزان کمک‌های مردم به مساجد کاهش یافته و مساجد حتی در تأمین حقوق خادم و هزینه رفت و آمد امام جماعت هم در تنگنا هستند.

اقامه نماز جماعت روزانه در بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ مسجد استان اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha