سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
عراق

حوزه/ شیخ هاشم ابوخمسین روحانی مجاهد عراقی گفت: عراق در حال حاضر شاهد بحران بزرگ سیاسی است، چرا که در انتخابات تقلب صورت گرفته و برخی تصمیم دارند با این تقلب عراق را در عرصه جنگ شیعی - شیعی قرار دهند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، کشور عراق ماه‌هاست که بعد از انتخابات پارلمانی عراق با بحرانی سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. بعد از ترور فرماندهان ارشد مقاومت در عراق و تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور انتظار می‌رفت که این قانون هر چه زودتر اجرا شود اما وجود برخی از نیروهای سیاسی و کارشکنی آمریکا و برخی از کشورهای خلیجی باعث شد اجرای این قانون به تأخیر بیفتند در حالی که مردم عراق و گروه‌های مقاومت خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق هستند. همچنین برخی از سیاسیون و کارشناسان سیاسی عراقی معتقدند در فرآیند انتخابات پارلمانی عراق تقلب صورت گرفته در حالی که جریان صدر خود را پیروز انتخابات پارلمانی می‌داند و بیشترین صندلی را در پارلمان کسب کرده است.

در همین راستا سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه با "شیخ هاشم ابو خمسین" روحانی عراقی و از مجاهدان حشد الشعبی به گفت و گو پرداخته است.

شیخ ابو خمسین با اشاره به وقایع سیاسی عراق و برخی از ویژگی‌های جریان صدر در گفت و گو با خبرنگار بین‌الملل حوزه گفت: در حقیقت جریان مقتدی صدر دارای صفات محمد باقر صدر که فقیه و فیلسوف بود نیست و نشانه‌هایی که شهید آیت الله صدر با آنها شناخته می‌شد را ندارد و دارای مواضعی مختلف و بدون ثبات و پایه است. همچنین این جریان تصمیماتی غیر راهبردی دارد و از سوی دیگر حکمت سیاسی و تجربه سیاسی قوی و دور اندیشی لازم را ندارد. این جریان شروع به بازی کردن با ورق‌هایی در عرصه سیاسی نموده، مثلاً با اصطلاح‌های مختلف چون عمق عربی، و یا عدم دخالت همسایه‌ها یعنی ایران در امور ما از این شعار سو استفاده کردند و این نکات را وارد ذهن‌های بسیاری از طرفدارانشان کردند.

وی ادامه داد: از این رو این کار مورد توجه کشورهایی که حامی رژیم بعث و نیروهایی که موافق حضور آمریکا در عراق و تضعیف حضور ایران در عراق هستند مثل امارات و سعودی قرار گرفته است.

دشمنان عراق در حال طراحی جنگ شیعی-شیعی هستند

روحانی عراقی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی و اعتراضات مردمی به نتایج این انتخابات گفت: جریان صدر در انتخابات به تعداد زیادی کرسی در پارلمان دست یافت. فراکسیون کرد خواهان جدایی از عراق و فراکسیون سُنی که خواهان ایجاد اقلیم سنی تحت حمایت اسرائیل و فراکسیون شیعه مقتدا صدر خواهان انحلال حشد الشعبی و پیوستن عراق به کشورهای عربی چون عربستان سعودی و امارات است.

دشمنان عراق در حال طراحی جنگ شیعی-شیعی هستند

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در جلسه اول پارلمان و تعرض به رئیس پارلمان گفت: اخیراً در جلسه اول پارلمان جریان صدر به طریق غیر دیپلماسی و غیر متعارف کفن پوش وارد پارلمان شدند و با صدای بلند و ترسناک نام مقتدی صدر را فریاد می‌زدند. بعد از آن هیأت هماهنگی شیعیان عراق با عنوان چارچوب هماهنگ کننده قوای سیاسی شیعه عراق به رهبری نوری مالکی شکل گرفت و توانست بر جریان صدر غلبه کند تا فراکسیون بزرگ‌تر لیستی را ارائه کند که نخست وزیر از همان فراکسیون باشد. اما صدری‌ها به سمت محمود مشهدانی رئیس سِنی پارلمان حمله کردند و جلسه را پایان دادند و به شکل غیر قانونی فردی را به ریاست جلسه و پارلمان منصوب کردند، در حقیقت جریان صدر در این روزها به دنبال انقلابی علیه کشور با لباس سفید است.

خطر بازگشت نیروهای بعثی به عرصه سیاسی عراق

وی تصریح کرد: از جمله نقاط مشترک بین مقتدایی ها، سعودی‌ها، اماراتی‌ها و آمریکایی‌ها انحلال حشد الشعبی و دوری عراق از ایران و محور مقاومت است و در واقع به دنبال جنگ شیعی-شیعی و بازگشت بعثی‌ها با لباس و چهره‌ای دیگر هستند. به طور مثال صدری‌ها می‌گویند متخصصان بازگردند و نمی‌گویند بعثی‌ها؛ که البته این امر محقق نمی‌شود. یا می‌گویند عراق باید به صندوق بین‌المللی پول ملحق شود و عراق به دولت‌های استکباری همچون آمریکا نزدیک شود.

شیخ ابو خمسین با بیان اینکه در ایام سالروز شهادت دو فرمانده بزرگ شهید سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس جریان صدر هیچ فعالیتی از خود نشان نداد، ادامه داد: برخی از فعالیت‌های نیروهای نظامی مقاومت تأثیر بزرگی در صحنه سیاسی عراق داشته است به طوری که حدود ۳ هفته پیش به طور رسمی خروج نیروهای نظامی ائتلاف بین‌المللی از جمله آمریکا اعلام شد و به طور طبیعی نیروهای نظامی موجود در عراق حق استفاده از سلاح را ندارند و در همین ایام حملات و ضربات شدیدی از طریق موشک و هواپیماها بدون سرنشین و حتی بمب‌افکن‌های انفجاری به سمت ستاد نظامی آمریکا و مشابه آن در سوریه نیز صورت گرفت تا برای اخراج نیروهای خارجی از کشور فشار وارد کنند.

دشمنان عراق در حال طراحی جنگ شیعی-شیعی هستند

وی خاطر نشان کرد: عراق در حال حاضر شاهد بحران بزرگ سیاسی است، چرا که در انتخابات تقلب صورت گرفته و تصمیم دارند با این تقلب عراق را در عرصه جنگ شیعی - شیعی قرار دهند یعنی جریان صدر و حشد الشعبی را با هم درگیر کنند که موفق نمی‌شوند. همچنین قبل از انتخابات هم تلاش می‌کردند از طریق تظاهرات ماه اکتبر بین نیروهای مقاومت قهرمان جنگ شیعی – شیعی ایجاد کنند، اما موفق نشدند.

روحانی عراقی گفت: با حکمت هیأت چارچوب هماهنگی قوای مقاومت سیاسی شیعه تصمیم اجرای فرایند دیپلماتیک و قانونی در پارلمان گرفته شد، اما بعد از وارد شدن نیروهای صدر به پارلمان و گرفتن صندلی‌ها و تعیین برخی مسئولین مشخص شد که آنها به دنبال جنگ شیعی- شیعی بودند و با هر هزینه‌ای به دنبال گرفتن امکانات و انرژی عراق ثروت و سرمایه شیعه هستند.

نقشه خطرناک برای ضربه زدن به فرهنگ جهاد و مقاومت در عراق

وی گفت: لذا در حال حاضر ما شاهد نقشه و توطئه بسیار خطرناک و بزرگی برای عراق هستیم که هدف آن حمله و ضربه زدن به فرهنگ شیعه، فرهنگ جهاد و مقاومت و فرهنگ سیاسی، ولایی و اسلامی و مقاومت هستند.

حکمت رهبران شیعه عراق مانع از تحقق اهداف دشمن است

روحانی مجاهد حشد الشعبی اظهار امیدواری کرد و افزود: البته رهبران شیعه سیاسی و جهادی و نیروهای قدرتمند حضور دارند و آنها به دنبال ملاحظات و مصالح عراق هستند تا ان‌شاء الله همگی از این بحران به کمک خداوند، پیروز خارج شویم. همه ما باید زیر پرچم "اشهد ان علیا ولی الله" حرکت کنیم و از تفکر توحیدی کمک بگیریم و مخلصانه درراه وطن و دین و ولایت و انسانیت باشیم.

وی با تاکید بر این نکته که اخراج نیروهای آمریکایی امری حتمی برای همه عراقی‌ها است، گفت: اگر در دین خود آزاد باشیم، غرور و عزتمان، ما را ملزم می‌کند که با هزینه‌های معقول آمریکا را از کشورمان بیرون کنیم و این مسیری است که ما و تمام آزادگان در جهان بر آن حرکت می‌کنیم و ان‌شاء الله با تلاش‌ها و همکاری قوای سیاسی موجود و همچنین وسایل نظامی ما از موشک و هواپیمای بدون سرنشین و سایر وسایل موجود در همه سطوح برای تحقق این هدف تلاش کنیم.

وی در پایان گفت: خداوند جمهوری اسلامی و ولی امر مسلمین که همیشه پشتیبان تمام خطوط مقاومت هستند را حفظ نماید، همچنین از خدا می‌خواهیم مراجع دینی و سیاسیون ولایی چون سردار قاآنی که پرچم مقاومت در یمن بحرین، عراق، لبنان و سوریه و تمام جهان اسلام را بالا برد، حفظ کند. خداوند شهدای ما را رحمت و جانبازان و مجروحان ما شفا و طول عمر به رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای عطا کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha