پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معاون اوقاف

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بسیاری از امامزادگان تاثیرگذاری فراوانی در جامعه دوران خود داشته و شاگردان زیادی تربیت کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، نشست خبری کنگره ملی امامزاده یحیی بن زید (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) با هدف معرفی این امامزاده واجب‌التعظیم و جایگاه آن در تاریخ تشیع و آثار و برکات بقعه متبرکه، امروز در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: امامزاده یحیی بن زید (ع) امامزاده محترمی که بقعه ایشان در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. ایشان از امامزادگان عظیم الشان شناخته شده و شاخص هستند. شخصیت این بزرگوار ویژگی‌های ممتازی دارد و بقعه متبرکه ایشان در گنبد کاووس منشأ برکات و خدمات در طول تاریخ بوده است. از این جهت کنگره‌ای را برای معرفی شخصیت و موضوعات مرتبط با این امامزاده محترم طراحی کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال گذشته با شرایط بهداشتی خاصی در جامعه مواجه بودیم، برگزاری اختتامیه کنگره با تأخیر مواجه شد. از آنجایی که در ماه‌های اخیر شرایط بهداشتی کمی بهتر شده فرصت را مغتنم شمرده و بر آن شدیم تا اختتامیه کنگره را مقارن با ایام ولادت حضرت زهرا (س) در روز چهارم بهمن ماه برگزار کنیم.

عادل یادآور شد: سازمان اوقاف و امور خیریه افتخار خدمت‌گزاری در بیش از ۸ هزار امامزاده در سطح کشور را دارد. امامزادگانی که هر کدام شخصیت‌های برجسته‌ای در زمان خود بودند. این امامزادگان از جهات مختلف مانند فاصله انتصاب با ائمه (ع) تفاوت‌هایی با هم دارند. بعضی از این عزیزان بلافصل به ائمه اطهار (ع) و بعضی با چند واسطه به حضرات معصومین منتصب هستند. امامزادگان به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید تبدیل به قطب فرهنگی در جامعه شوند. امروز در بسیاری از بقاع متبرکه این اتفاق افتاده یا در شرف وقوع است. سازمان اوقاف در این راستا فعالیت‌هایی را برای خود تعریف و در حال انجام دادن است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، افزود: در بین بقاع متبرکه در سطح کشور ۳۹ پیامبر از پیامبران الهی وجود دارند که مورد احترام هستند. بعضی از آنها مانند دانیال نبی در شوش برای عموم مردم شناخته شده و بعضی دیگر تنها برای ساکنین همان منطقه شناخته شده هستند.

عادل ادامه داد: این امامزادگان عظیم الشان هر کدام کرامات و بزرگواری‌هایی داشتند و دارند. بسیاری از آنها در زمان خود شخصیت‌های برجسته علمی و فرهیخته‌ای بودند و تأثیرگذاری فراوانی در جامعه دوران خود داشتند و شاگردان زیادی تربیت کردند. بسیاری از این امامزادگان فعالیت‌های مهمی در بحث‌های اعتقادی و سیاسی داشتند و به همین دلیل توسط حکام جور به شهادت رسیدند. حضرت یحیی بن زید (ع) نیز از امامزادگانی است که توسط دشمنان به شهادت رسیده است. پدر بزرگوار ایشان نیز زید بین علی بن حسین (ع) است که معروف به زید شهید هستند.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف برگزاری کنگره‌های مختلف برای معرفی امامزادگان است. البته در بحث معرفی کارهای مختلفی صورت می‌گیرد مانند نامگذاری روز پنجم ذی‌القعده به روز بزرگداشت امامزادگان که در این روز با برگزاری همایش‌هایی به معرفی این عزیزان می‌پردازد. اما برگزاری کنگره‌های ملی از این جهت متمایز است که به عنوان یک کار فاخر علمی جایگاه معتبری دارد و با همکاری چهره‌های علمی، اندیشمندان و دانشجویان پروژه‌های مکتوب و معتبر را پیش می‌برد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha