دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جلسه

حوزه/ هشتمین دوره از کرسی های آزاد اندیشی دوره ای باعنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و «اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی در آغاز اولین جلسه این دوره گفت: امشب که هشتمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی را شروع می‌کنیم، در حقیقت یکصد و چهل و یکمین جلسه را برگزار می‌کنیم، یعنی هفت دوره ۲۰ جلسه‌ای طی تقریباً پنج سال برگزار شده است.

وی افزود: معمولاً کرسی‌های آزاد اندیشی که ارائه می‌شود در یک جلسه و حداکثر یک ساعت به موضوعی پرداخته می‌شود و بحث ارائه شده توسط ناقدین مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد، ولی بحث‌ها و کرسی‌هایی که اینجا برگزار می‌شود حداقل ۲۰ جلسه «۲۰ ساعت» طول می‌کشد و الان که این دوره شروع شده چند ماه طول می‌کشد تا بحث‌ها به نتایج و پختگی مناسب برسد.

حجت الاسلام والمسلمین بنایی گفت: هدف ما هم از برگزاری این جلسات این است که ما معتقدیم قم بایستی در تبیین و روشنگری مطالب دینی و مسائلی که به نظام و انقلاب اسلامی مربوط می‌شود، باید پیشتاز و پیش آهنگ باشد. چون قم محل تولید فکر و اندیشه و نوآوری است، لذا این کرسی‌ها باید از قم و با پشتوانه قم صورت گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف اصلی این تشکل و پرداختن به این موضوعات، تبیین مفاهیمی است که به حوزه معرفتی دین و نظام و انقلاب اسلامی مربوط می‌شود. در حقیقت این امر، سفارش مقام معظم رهبری است که مرتب تأکید می‌کنند که حرکت تبیینی داشته باشید، تبیین به صورت جهادی انجام شود، به نحوی مسائل را روشنگری و تبیین کنید تا نسل جوان که مخاطب انقلاب هستند متوجه شوند که مسیر حرکتی انقلاب به چه سمت و سویی است. بنابراین تبیین مفاهیم دینی، نظام و انقلاب اسلامی به بیان روز برای روشنگری نسل جوان ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین بنایی در ادامه افزود: همه می‌دانیم کار تبیین و روشنگری نسبت به آینده انقلاب از عهده کسانی بر خواهد آمد که ضمن برخورداری از آگاهی‌های لازم، با شبهات شبه علمی و با تحلیل‌های گوناگون آشنایی داشته باشند تا بتوانند از رهگذر شناخت منظومه معرفتی اسلام با بیان و قلم شیوا به پاسخگوی شبهات بپردازند. پاسخ‌ها باید به صورت علمی و جذاب همراه با نوآوری و تحلیل‌های پرمحتوا ارائه شود تا مخاطب ما در سطوح مختلف بتواند به راحتی سره را از ناسره تشخیص دهد. به تعبیر مقام معظم رهبری «پیدا کردن راه کارها و ارائه آنها… به صورت مشخص به عهده‌ی جریان‌های حلقه‌های میانی است. به عهده مجموعه‌ای از خود ملت، متشکل از نخبگان فکری، تشکل‌های فعال و با تجربه در زمینه‌های فرهنگی و فکری می‌باشد.»

دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم افزود: متأسفانه با تمام سفارش‌هایی که ایشان می‌کنند باز می‌بینیم که توجه جدی نمی‌شود و حرکت بایسته و لازم در این مسیر صورت نمی‌گیرد و معمولاً برخی از دستگاه‌ها و یا کسانی که مخاطب صحبت رهبری هستند به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند و به خاطر اشتغالات اجرایی و یا ضعف مطالعات و بار علمی به این گونه مباحث ورود نمی‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند، لذا برخی نگرانی‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری صورت اجرایی به خود نمی‌گیرد ولی بحمدالله ما باهمت دوستان مجمع هماهنگی و دانشگاه طلوع مهر در موضوعات حساس روز، کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار کرده‌ایم و نتایج آن را مفصلاً گزارش و یا به چاپ رسانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین بر دوش همه پیروان امام و رهبری و علاقه‌مندان به نظام و انقلاب اسلامی قرار دارد، افزود: نکته مهم در ارائه این مباحث رعایت ادب و اخلاق اسلامی است که به دور از هرگونه پیش داوری و قضاوت ناصحیح و تهمت و تخریب، موضوعات مورد بحث قرار می‌گیرند. تلاش برای تبیین مفاهیم اصیل اسلام و انقلابی وزنده نگهداشتن شعله‌های امید در دل آحاد ملت و تلاش برای کارآمدی نظام اسلامی وظیفه بسیار خطیر و سنگینی است که برعهده همگان می‌باشد و هرکس با هر توان و امکانات که در اختیار دارد باید در این راه بکوشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنایی سپس افزود: امید داریم با این بحث‌هایی که صورت می‌گیرد و بخشی از دغدغه ذهنی همه ما را تشکیل می‌دهد، یعنی اینکه برای پایداری و دوام و ثبات انقلاب چه باید بکنیم؟ در این کرسی‌ها از راه‌حل‌ها بحث و گفتگو می‌شود، که همه نشان دهنده این است که ما در این مباحث به یک تبیین و روشنگری همراه با عقلانیت و بصیرت نیازمندیم تا انقلاب در مسیر پرپیچ و خم و گردنه‌های صعب العبور پیش رو دچار حب و بغض و تنگ نظری‌ها قرار نگیرد.

وی در پایان گفت: این سلسله مباحث این دوره که با عنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» از امشب با ارائه رئیس محترم مرکز مطالعات انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهاجرنیا شروع می‌شود، با اهداف و ماموریت‌هایی که برای این مرکز تعریف شده است و با استقبال و همراهی دوستان مواجه شده است ان شاءالله مرضی خاطر حضرت بقیة الله الاعظم (عج) قرار گیرد. البته مرکز مطالعات انقلاب اسلامی در دهه فجر و در سالگرد پیروزی انقلاب به طور رسمی آغاز به کار خواهد نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha