سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
توکلی

حوزه/توکلی با بیان اینکه با گران‌سازی انرژی، توزیع درآمد و ثروت ناعادلانه‌تر می‌شود، تصریح کرد: با گران‌سازی و اعطای یارانه تورمی خود تخریبگر نمی‌توان به عدالت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه محمد جواد توکلی امروز (پنجشنبه، ۳۰ دی) در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول» که با موضوع «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و معنویت» در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به موضوع «بازتعریف عدالت اقتصادی و راهبردهای تحقق آن» پرداخت و اظهار داشت: دولت سیزدهم پرچم عدالت و معنویت را بلند کرده که قابل تقدیر است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: ما باید تعریف درستی از عدالت داشته باشیم، اینکه تلقی ما از عدالت چیست؟.

توکلی در ادامه به یارانه پنهان انرژی اشاره کرد و گفت: گفته می‌شود که مردم از انرژی ارزان استفاده می‌کنند و راهکار را گران کردن بنزین می‌دانند؛ می‌گویند ما به مردم یارانه پنهان می‌دهیم، اما من می‌گویم از مردم مالیات پنهان گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه با گران‌سازی انرژی، توزیع درآمد و ثروت ناعادلانه‌تر می‌شود، تصریح کرد: با گران‌سازی و اعطای یارانه تورمی خود تخریبگر نمی‌توان به عدالت رسید.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تأکید کرد: ما عملاً یارانه پنهانی پرداخت نمی‌کنیم، اگر بخواهیم بنزین را ۴۷ هزار تومان بفروشیم، باید درآمد منصفانه هم به کارگر بدهیم.

توکلی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی باعث افزایش قیمت گوشت، مرغ و لبنیات می‌شود، یادآور شد: ما ۷۵ درصد یارانه را به تولید می‌دهیم، اگر یارانه حذف شود، به تولید لطمه وارد می‌شود. ۲۴ درصد انرژی در بخش خانگی مصرف می‌شود و بقیه در صنعت، کشاورزی و غیره مصرف می‌شود.

وی بیان داشت: ما صورت مسئله را اشتباه مطرح می‌کنیم و به واسطه آن، سیاستمدار هم اشتباه برداشت می‌کند. با گران کردن انرژی عملاً به دهک فقیر فشار بیشتری وارد می‌شود؛ شواهد آماری نشان داده است که با افزایش قیمت انرژی، مصرف پایین نیامده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه به ارائه راهکار پرداخت و عنوان کرد: شما باید تولیدکننده و هم مصرف کننده را توانمند کنید، بحث انتقال یارانه واردات به یارانه تولید باید به تدریج و در طول پنج سال یا بیشتر انجام شود، موضوعی کردن یارانه‌ها، ایجاد ارتباط بین نظام حمایتی و نظام مالیاتی و پرهیز از شوک درمانی از دیگر راهکارها است.

توکلی در پایان نسبت به توصیه‌های مخرب صندوق بین المللی و بانک جانی برای شوک درمانی هشدار داد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha