جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رسول عباسی

حوزه/ استادیار دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در تاریخ پیشرفت کشور ایران، بدیع و بی‌سابقه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، رسول عباسی در گفت و گویی بیان کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که چشم‌انداز ۵۰ ساله کشور را در عرصه‌های مختلف، ترسیم کرده و راهبردهایی را برای وصول به آن چشم‌انداز، عرضه کرده است در تاریخ پیشرفت کشور ایران، بدیع و بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: یکی از دشواری‌های مرحله تدوین این الگو که پس از حل آن یافته‌های زیادی را برای تدوین‌کنندگان به ثمر آورد، روش تدوین سند بود. اساساً تدوین سندی که مقولات کلان متعددی را آن هم مبتنی بر باورها و اعتقادات مکتبی در خود جای می‌دهد جز با دست یازیدن به مجموعه‌ای از روش‌ها حاصل نمی‌شود. از این رو، برای تدوین این سند، از روش‌های متکثر و متعددی همچون بهره‌گیری از متخصصان ممحض در مفاهیم و مقولات دینی، برداشت از منابع دینی با روش‌های استنباطی، مراجعه به منابع دست دوم و نقادی دین‌پژوهان از متن اسناد، استفاده شد.

استادیار دانشگاه حضرت معصومه (س) افزود: این سند، سندی چند بعدی است، به همین دلیل ممکن نبود از روش واحدی برای دستیابی به آن استفاده شود. در تهیه و تدوین این سند، از مجموعه متنوعی از روش‌شناسی‌ها و به تبع آن، از روش‌های متعدد پژوهشی در قالب روش‌های کیفی، تحلیلی و استنباطی اعم از مردم‌نگاری، تحلیل تاریخی، مطالعات اسنادی، داده‌بنیاد، تحلیل محتوا، نظرسنجی تخصصی، مصاحبه عمیق، گروه‌های کانونی، نشست‌های هم‌اندیشی و نقد، آینده‌پژوهی و پژوهش دلفی استفاده شد.

عباسی اظهار کرد: سلسله نشست‌های جوشش فکریِ شورای عالی مرکز، نشست‌های عمومی نخبگانی و برگزاری چندین نشست هم‌اندیشی در موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، برخی روش‌هایی است که در قالب نشست‌های هم‌اندیشی برگزار شد. پژوهش دلفی، مراجعه به متون تخصصی و برگزاری مصاحبه‌های عمیق و اعتبارسنجی با تشکیل گروه‌های کانونی از روش‌های تدوین سند مسئله‌شناسی بوده است. پرسش از متخصصان مبتنی بر نظامی شبکه‌ای در تحلیل مسائل و برگزاری نشست‌های مباحثه در گروه‌های متعدد از روش‌های تدوین سند تدابیر بوده است.

وی گفت: مصاحبه‌های اکتشافی و عمیق، روش تحقیق مردم‌نگاری، روش تحقیق تاریخی و روش آینده‌پژوهی نیز از جمله روش‌های کیفی مورد استفاده در سند الگوی پیشرفت بوده است. همچنین در تدوین محتوا و گزاره‌های اسناد مبانی و آرمان‌های پیشرفت، از روش‌های استنباطی استفاده شده است. از روش‌های تحلیلی که در تدوین اسناد پشتیبان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت استفاده شد می‌توان به روش‌های بررسی اسنادی و تحلیل منطقی، تخیل خلاق و فراتحلیل اسناد اشاره نمود.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha