جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست مدیران مراکز حوزوی آذربایجان‌غربی

حوزه/ مدیران نهادهای حوزوی آذربایجان غربی در جلسه ای که با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تبلیغ و تحصیل طلاب و روحانیون، راهکارها و پیشنهادات خود را برای رسیدن به وضعیت مطلوب ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین صفدر محمدی امروز در جلسه مسئولین نهادهای حوزوی آذربایجان‌غربی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی در مرکز خدمات حوزه علمیه استان برگزار شد، با بیان اینکه آذربایجان غربی استان مرزی و محروم است و نیاز به توجه جدی دارد، اظهار داشت: ۱۲۰ استاد و کادر در ۱۰ مدرسه علمیه فعال آذربایجان غربی در حال خدمت به طلاب هستند. وضعیت معیشتی طلاب قابل قبول نیست و نیاز به توجه جدی دارد.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌غربی با اشاره به برنامه ریزی راه اندازی کرسی درس خارج در استان، افزود: آیت الله اعرافی در سفرشان به آذربایجان غربی، از وضعیت حوزه علمیه استان اعلام رضایت کردند. از همه مسئولین نهادهای حوزوی تشکر می‌کنیم که در امور ما را همراهی می‌کنند و نماینده ولی فقیه در استان با همه کمبودها به صورت کامل از حوزه‌ها و طلاب حمایت می‌کنند.

اجرای طرح کوثر ویژه خانواده‌های طلاب آذربایجان غربی

در ادامه این جلسه حجت الاسلام ناصر اکبرزاده با بیان اینکه در این شرایط معیشتی بیشترین آسیب را خانواده طلاب می‌بینند، گفت طرح کوثر ویژه همسران طلاب و روحانیون از اول آذرماه ۱۴۰۰ در ارومیه با همکاری حوزه علمیه خواهران استان در ارومیه برگزار می‌شود و تا پایان سال در شهرهای خوی و میاندوآب نیز راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های این طرح راه اندازی کانون قرآن ویژه نونهالان است. همچنین دورهمی خانواده‌های طلاب عصرهای سه شنبه در مصلای امام خمینی با برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی با بیان این که در مدرسه ریحانة الرسول با کلاس‌های آموزش فرزندپروری، همسرداری و احکام و اخلاق اسلامی در حال برگزاری است، اضافه کرد: مهد کودک ویژه فرزندان طلاب ایجاد شده است و ادامه این روند نیاز به مساعدت‌ها داریم.

به فرهنگ دید قرارگاهی داشته باشیم / قرارگاه فرهنگی در آذربایجان غربی راه اندازی شود

در ادامه این جلسه حجت الاسلام منصور امامی با بیان این که حدود ۱۸۰ مبلغ در قالب طرح مستقر و امام محلات و روستا تحت نظر اداره کل تبلیغات اسلامی فعالیت دارند، اظهار داشت: در روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار می‌توانیم روحانی مستقر کنیم، اما به دلیل عدم وجود بودجه فقط توانسته‌ایم ۲۰ درصد را محقق کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به هم مرزی با سه کشور و اقلیم کردستان در تیررس حملات فرهنگی قرار دارد و جریانات تبشیری مسیحی هم در استان فعال هستند و جریانات تکفیری هم روی استان برنامه‌ریزی کرده‌اند و این کار، می‌طلبد چندین برابر استان‌های دیگر کار تبلیغی صورت گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی افزود: همان گونه در مسئله امنیت قرارگاه نظامی ایجاد شد و امروز امنیت پایدار داریم، باید به فرهنگ نیز دید قرارگاهی داشته باشیم تا به یک پایداری فرهنگی دست یابیم و امروز بودجه‌های فرهنگی در اختیار نهادهای حوزوی نیست و در دست افرادی است که کارهای سطحی انجام می‌دهند و خروجی قابل توجهی ندارد.

وی با تاکید بر این که باید از طلاب مقیم قم برای حضور در شهرهای حمایت شود، گفت: مرکز خدمات و سرمایه‌های حوزوی برای کیفیت بخشیدن به مسئله تبلیغ است و باید به مبلغین نگاه ویژه‌ای صورت گیرد و تا طلبه را مجاب کند از قم برای تبلیغ به روستاهای دور دست و شهرها مسافرت کند و مبلغین با سابقه‌ای که در روستاها سال‌هاست مشغول به تبلیغ هستند حقوق و مزایای بیشتری دریافت کنند.

به دنبال کیفیت بخشیدن به تبلیغ هستیم

حجت الاسلام حسن محمدی نیز در ادامه این جلسه به اقدامات صورت گرفته در تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: راه اندازی هیئت علمای شهر ارومیه از جمله اقداماتی است که اخیراً انجام شده و مورد استقبال فوق‌العاده طلاب و روحانیون قرار گرفته و در این برنامه از علمای شهر برای ایجاد همدلی و انس و وحدت دعوت به سخنرانی می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ارومیه افزود: با توجه به سابقه‌های تبلیغی مدیرکل تبلیغات اسلامی دغدغه‌های تبلیغی‌شان را به میدان عمل آورده‌اند و در این راستا کلاس‌های مهارت افزایی برای طلاب جوان برگزار می‌شود تا شاهد خروجی تبلیغ در مساجد باشیم.

سرانه‌های ورزشی در اختیار طلاب شهرستان قرار گیرد

حجت الاسلام حسن رحیمی هم در ادامه این نشست با بیان این‌که در ایام کرونا طلاب دچار مشکلات معیشتی فراوانی شده‌اند، گفت: لازم است برای این مسئله برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد و باید در جهت بالا بردن انگیزه‌های تبلیغی روحانیون اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه افزود: امکانات ورزشی حوزه در قم قابل استفاده برای طلاب است اما این امکانات برای طلاب و خانواده‌های آن‌ها در شهرستان‌ها وجود ندارد، وجود سرانه‌های ورزشی در شهرستان‌ها می‌تواند برخی مشکلات را حل کند.

لزوم حل مشکلات طلاب

مریم بابایی مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی نیز در ادامه با تجلیل از مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان در رسیدگی به امور طلاب خواهر گفت: رویکرد جدید مرکز خدمات حوزه علمیه استان در جهت حل جدی مشکلات طلاب استان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha