جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 1004089
۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
اندیشکده

مدیر اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی گفت: بصیرت گفتمانی، راه شناخت صحیح گفتمان ها در دنیای امروز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی طی مراسمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق (ع)، حجت الاسلام و المسلمین عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اساتید و محققین در دانشگاه امام صادق (ع) افتتاح شد.

دکتر حسن بشیر در این مراسم با اشاره به این که یکی از اقدامات مهم دانشگاه امام صادق (ع) توجه همزمان به دو رویکرد آموزشی و پژوهشی بوده است، اظهار داشت: در همین زمینه علاوه بر ایجاد ساختارهای مختلف به ویژه برای رشد و توسعه رویکردهای پژوهشی، اندیشکده های مختلف نیز راه اندازی شده‌اند که تأسیس اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی نیز در همین راستا می‌باشد.

وی افزود: از اهداف این اندیشکده، سه محور «گفتمان شناسی»، «فرهنگ سازی» و «انتقادپذیری» است، ضمن آن که در همین رابطه باید تاکید کرد که همیشه یکی از وجوه مهم تحلیل گفتمان، انتقادی بودن آن است در حالی که وجه دیگر آن باید «انتقادپذیری» نیز باشد. وی اضافه کرد: این وجه متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته و آداب و اخلاق آن نیز در جامعه تبیین نشده است و حال آن که انتقاد و پذیرش انتقاد، دو وجه یک سکه است که باید همراه همدیگر باشند.

مدیر اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی با بیان اینکه این اندیشکده تلاش می‌کند که ضمن فهم و شناخت گفتمان‌های مختلف، تحلیل‌های علمی و پژوهشی را از گفتمان‌های مزبور را به جامعه ارائه دهد، تصریح کرد: بدیهی است که برای این موضوع نیازمند تخصص و بصیرت لازم هستیم و اساساً بصیرت گفتمانی، راه شناخت گفتمان‌هاست، چرا که بدون فهم و بصیرت عمیق نمی‌توان نسبت به شناخت گفتمان‌ها و فرهنگ سازی بر اساس آن اقدام نمود.

وی با اشاره به این که موضوع فرهنگ سازی نیز در این رابطه به شدت مورد توجه است و عصر کنونی را می‌توان «عصر گفتمان» نامید، گفت: بر اساس این عصر گفتمان که به شدت با توسعه ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی همراه است، شناخت فرهنگی، توسعه فرهنگی و فرهنگ سازی بر اساس بنیان‌های فرهنگی و اخلاقی اهمیت مضاعف پیدا می‌کنند.

بشیر یادآور شد: از همان روز اول راه اندازی اندیشکده بسیاری از استادان، پژوهشگران و دانشجویانی که با حوزه گفتمان آشنایی دارند علاقمند شدند که با اندیشکده همکاری کنند. در همین زمینه باید تاکید کرد که افرادی که در سه حوزه «تحلیل گفتمان»، «زبان شناسی کاربردی» و «نشانه شناسی انتقادی» به نحوی فعالیت دارند می‌توانند درخواست عضویت در این اندیشکده را ارسال کنند تا مراحل عضویت طی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: اندیشکده شامل گروه‌های مختلفی از جمله گروه تحلیل گفتمان سیاسی، گروه تحلیل گفتمان فرهنگی اجتماعی، گروه تحلیل گفتمان دینی، گروه تحلیل گفتمان بین الادیانی و گروه تحلیل گفتمان هنری و سینمایی است.

وی ابراز امیدواری کرد: این اندیشکده بتواند در گسترش فهم و تحلیل گفتمان‌های گوناگون در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی موفق باشد و در راستای فرهنگ سازی بر اساس بنیان‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه حرکت کند.

بر اساس این گزارش، در این مراسم از کتاب «کرونا و گفتمان‌های ادیان ابراهیمی، ایمان، معنویت و مناسک» نوشته دکتر حسن بشیر و همکارانش رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha