یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با آیت الله اعرافی

حوزه / مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هر مرزبندی که باعث شود اهداف اسلام و انقلاب اسلامی تضعیف شود، یقیناً خیانت است، چرا که همه قسمت‌های حوزه و نهاد نماز جمعه در یک مسیر و در یک سنگر می‌باشند و هم افزایی و تعامل مدیران حوزه های سراسر کشور و ائمه جمعه کشور یک ضرورت راهبردی هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و امام جمعه موقت تهران که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، گفت: همه ما در یک سنگر هستیم و مهم‌ترین وظیفه‌ای که بر دوش داریم این است که اقامه دین خدا کنیم و آرمان‌های انقلاب اسلامی را تقویت نمائیم.

حوزه آمادگی دارد پژوهش‌های مورد نیاز نهاد نماز جمعه را انجام دهد

امام جمعه قم، با اشاره به آغاز کلان پروژه‌های تحقیقات مورد نیاز نظام تاکید کرد: در این زمینه حدود ۱۰۰ پروژه مشخص شد و الان روی آنها کارهای پژوهشی انجام می‌شود و در این عرصه هم برای مباحث مرتبط با امامت جمعه و نهاد نماز جمعه هم می‌توان کارهای خوبی انجام داد و شما می‌توانید با همکاری معاونت پژوهش حوزه، این کارها را جلو ببرید؛ حوزه این آمادگی را دارد که تحقیقات و پژوهش‌های مورد نیاز نهاد نماز جمعه را انجام دهد، و از تحقیقات انجام شده در حوزه و نهادهای حوزوی می‌توان بهره برد و مهم‌ترین آنها در طرح گفتمان انقلاب اسلامی جمع‌آوری شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در مدیریت حوزه، گفت: درختواره رشته‌ها، در یک کار ۴ ساله با حضور ۸۰۰ نفر استاد انجام شده که ۱۶ حوزه دانشی در آن پیش‌بینی شده و بیش از ۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع در آن طراحی شده و به تأیید شورای گسترش و شورای عالی حوزه رسیده است و دو ماه قبل ابلاغ شد، در این درختواره رشته‌های مربوط به امامت جمعه و جماعت نیز در آن دیده شده است.

وی بیان داشت: حوزه آمادگی دارد از طریق مجتمع تبلیغ رشته‌های مورد نیاز و نیز دوره‌های کوتاه مدت و مهارتی راه اندازی نماید و می‌توان از طریق آموزش و تبلیغ حوزه اقدام شود.

مدیر حوزه همچنین به گسترش و تعمیق فقه معاصر و برنامه‌های آن اشاره کرد و برخی از دستاوردهای آن را شرح داد و به تعامل همکاری نیز تاکید ورزید.

آیت الله اعرافی با اشاره به سیاست مدیریت حوزه در استان‌ها، گفت: سیاست ما در مورد استان‌ها دو چیز است، اول واسپاری اختیارات بیشتر و دوم ارتقای کیفیت است، در این چند سال اخیر به تعداد کمتر از انگشت‌های دست مجوز تأسیس مرکزی جدید داده شده است. و تمرکز بر تقویت و کیفیت و توسعه سطوح عالی، درس‌های خارج و رشته‌های تخصصی بوده است و در همه این موارد دستاوردهای خوبی وجود دارد.

وی افزود: در این واسپاری ۳۰ محور به استان‌ها واگذاری شده است؛ ۵۰ درس خارج در غیر از قم و مشهد به رسمیت شناخته شده است و همه استان‌ها نیز ملزم به داشتن یک برنامه ۵ ساله شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه در قسمت پایانی سخنان خود با اشاره به لزوم همکاری و هم افزایی بیشتر ائمه جمعه و حوزه گفت: ائمه جمعه در کشور همکاری و تعامل خوبی با حوزه دارند و لازم است که این تعامل ارتقای یابد و همین جا لازم می‌دانم از همه نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه سراسر کشور و بر اهتمام روز افزون به کمک به ارتقای حوزه تاکید نمایم.

وی به ابلاغ برنامه‌های ۵ ساله استانی و شهرستانی حوزه اشاره کرد و آمادگی حوزه را برای تدوین سند مشترک برنامه ۵ ساله استانی و شهرستانی در زمینه اجتماعی و فرهنگی و دینی اعلام نمود و نیز لزوم تعالی و بالندگی نهاد امامت جمعه در همه ابعاد و تدوین و نقشه راه آن را یادآوری کرد.

خاطرنشان می‌شود: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور در سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در نهاد نماز جمعه و بیان پاره‌ای از نظارت‌ها بر تعامل میان نهادها پرداخت.

در پایان، بر فعال سازی ستاد دبیرخانه همکاری دو نهاد و تدوین برنامه مشترک و حل برخی از مسائل فی‌مابین تاکید شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha