شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
تصاویر / مراسم شهادت رئیس مذهب شیعه و بزرگداشت سالروز فاجعه غم انگیز مدرسه فیضیه

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مدرسه امام صادق(ع) چشمه جوشانی بود که علم از آن‌جا به سراسر دنیا منتشر می‌شد، گفت: بیش از ۴ هزار نفر راوی از محضر امام صادق(ع) استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رزاقی در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و جنایت حمله دژخیمان رژیم پهلوی به مدرسه علمیه فیضیه در سال ۱۳۴۲ که از سوی بیت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) در صحن این مدرسه برگزار شد، اظهار کرد: انبیای الهی آمدند که داشته‌های معنوی انسان را از ظرفیت فوق العاده الهی تربیت کنند.

ببینید:

تصاویر مراسم عزاداری شهادت رئیس مذهب شیعه و بزرگداشت سالروز حادثه حمله به مدرسه فیضیه

وی با اشاره به اینکه تربیت انسان دارای دو بعد فردی و اجتماعی است، مطرح کرد: بهترین و جامع‌ترین آیه قرآن کریم که به هر دو بعد تربیتی انسان اشاره دارد آیه ۲۵ سوره حدید است.

استاد حوزه با بیان اینکه در این آیه شریفه فلسفه بعثت انبیاء تعریف شده است، عنوان کرد: هدف از بعثت این بود که مردم به گونه‌ای تربیت شوند که خودشان عدالت محور بوده و از نظر اجتماعی تحت یک حاکمیت شریف زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه انبیاء الهی در هر دو بعد فردی و اجتماعی دارای برنامه بودند، خاطرنشان کرد: تشکیل حکومت عادل به میزان تربیت نفوس ضرورت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان اینکه در آیه ۴۴ سوره نحل فلسفه نزول قرآن بر پیامبر(ص) بیان شده است، تصریح کرد: جهاد تبیین در مرحله نخست مورد تاکید و توجه رسول خدا(ص) است.

وی با اشاره به اینکه نخستین گام پیامبر(ص) پس از هجرت تشکیل حکومت در مدینه بود، یادآور شد: امام صادق(ع) نیز در راستای دو هدف تبیین حقایق و تلاش برای تشکیل حکومت دینی تلاش می‌کردند.

استاد حوزه با بیان اینکه امام صادق(ع) در بعد نخست کلاس‌های درس را ایجاد کردند، گفت: امام صادق(ع) در تجدید حیات اسلام و تثبیت باورهای شیعی نقش مهمی را ایفا کردند.

وی با اشاره به اینکه این ایفای نقش موجب شد که ما شیعه جعفری شویم، بیان کرد: از هیچ کدام از ائمه به میزان امام صادق(ع) احادیث نقل نشده است و منزل ایشان به مانند یک دانشگاه بود.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان اینکه مدرسه امام صادق(ع) چشمه جوشانی است که علم از آن‌جا به سراسر دنیا منتشر می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۴ هزار نفر راوی از محضر امام صادق(ع) استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در مرحله نخست علم را ترویج کردند، مطرح کرد: امام صادق(ع) فرمودند که در هر حالی درحال کسب علم باشید.

استاد حوزه با بیان اینکه علم در چهار چیز خلاصه می‌شود، عنوان کرد: این چهار چیز شامل خداشناسی، خودشناسی، وظیفه‌شناسی و دشمن‌شناسی است.

وی با اشاره به اینکه اقدام علمی امام صادق(ع) دشمنان را در تنگنا قرار داد، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) از فرصت میان بنی امیه و بنی عباس استفاده کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان اینکه امام صادق(ع) توجه به عقل عملی داشتند، تصریح کرد: علمی را باید آموخت که در جامعه به کار مردم آمده و دیگران بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) بیش از ۳۰ سال برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش کردند، یادآور شد: تمام امامان بزرگوار برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش داشتند ولی به دلیل عدم آمادگی مردم این هدف محقق نشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علما در غیبت امام زمان(عج) باید ایفای نقش داشته باشند، گفت: علما در عصر غیبت ادامه دهنده مسیر امام صادق(ع) هستند.

وی با اشاره به اینکه حکومت دینی در جایگاه بسیار ارزشمندی قرار دارد، بیان کرد: بزرگان بسیار در مسیر برقراری حکومت دینی فعالیت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان اینکه کسی می‌تواند حاکم باشد که فاسد نباشد، اظهار کرد: ولایت فقیه از نظر قداست جایگاه بسیار ارزشی دارد.

وی با اشاره به اینکه پس از جنایت رژیم پهلوی در مدرسه فیضیه، احساسات مردم تحریک شد، مطرح کرد: مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ به خون طلاب آغشته شد ولی دشمن را به شکست وادار کرد.

استاد حوزه با بیان اینکه در این حادثه بی‌دینی رژیم پهلوی برای مردم آشکار شد، عنوان کرد: این اتفاق برای یک رویارویی عمومی در جریان ۱۵ خرداد آمادگی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز در برابر تمام این فداکاری‌ها وظیفه‌مند هستیم، خاطرنشان کرد: نخستین وظیفه ما در بعد فردی تعبد به عبادت از خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان اینکه نماز نماد ارزش‌های دینی است، تصریح کرد: نمی‌شود شیعه امام صادق(ع) نسبت به نماز، روزه، حجاب، عفاف، اصلاح بازار و ... بی‌تفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در بعد اجتماعی چند پیام دارند، یادآور شد: پیام نخست ایشان پیروی از ولایت فقیه و دومین پیام توجه به جامعه و امور مسلمین است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسئولین باید در امور داخلی مردم توجه ویژه داشته باشد، گفت: مردم امروز گرفتاری اقتصادی دارند که مسئولین باید نسبت به برطرف کردن آن‌ها اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم هیچ گاه برای انقلاب و نظام کم نگذاشته اند، بیان کرد: احترام و خدمت به مردم جزو واجبات است.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان اینکه سومین پیام امام صادق(ع) شنیدن صدای مظلوم است، اظهار کرد: نباید نبست به ظلمی که به مردم فلسطین و غزه می‌شود، بی‌تفاوت باشیم.

وی با اشاره به اینکه پیام چهارم دفع خطر از امت اسلامی است، مطرح کرد: امروز خطری بالاتر از رژیم جعلی و غاصب صهیونیست و تمام پشتوانه‌های آن‌ها نداریم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم منحوس صهیونیست زده شد، عنوان کرد: سپاه پاسداران توانست عزت و اقتدار را به امت اسلام باز گرداند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha