سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
برنامه

حوزه/ قاضی دادگستری و استاد دانشگاه در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از جرائم رایانه‌ای و راه‌های پیشگیری از آن گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نبی دهقان در «سلام تهران» با اشاره به تعریف مجرم رایانه‌ای، گفت: طبق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی هیچ عملی جرم نیست مگر اینکه قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده باشد. مجرم رایانه‌ای شخصی است که در بستر فضای مجازی یا یکی از مواردی را که در قانون جرایم رایانه‌ای به آن اشاره شده است، مرتکب شده یا یک جرم عمومی را در بستر فضای مجازی مرتکب می‌شود که در هر دو صورت مجرم رایانه‌ای به حساب می‌آید.

وی درباره نیاز به مطالعه قانون، ابراز داشت: نیازی به مطالعه قانون نیست و خیلی ساده‌تر می‌توان از فریب و تدلیس این جرایم نوظهور فرار کرد؛ تنها لازم است یک سری از اطلاعات عمومی را افزایش دهیم.

قاضی دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای تهران، با اشاره تاریخچه قانون و جرم رایانه‌ای، مطرح کرد: اولین جرم رایانه‌ای ایران در سال ۱۳۷۸ اتفاق افتاده درحالی‌که اولین قانون جرایم رایانه‌ای ما در سال ۱۳۸۸ بوده است یعنی ده سال بعد از این‌که اولین بزه رایانه‌ای را شاهد بودیم.

دهقان پیرامون توان مقابله قانون با جرم رایانه‌ای، عنوان کرد: جرم رایانه‌ای یک جرم پویا است چراکه فضای مجازی یک فضای پویا است. با یک جرم پویا نمی‌توانیم با یک قانون ایستا مقابله کنیم بنابراین این را می‌طلبد که همان‌طور که ما در کمیته پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه فعالیت می‌کنیم، راهکارهای جدیدی را ارائه دهیم اما درهرصورت باید نهادها در کنار یکدیگر قرار گیرند چراکه عملی که امروز جرم است قطعاً مجرم فردا انجام نخواهد داد؛ با موردی که جرم انگاری شده است، مقابله کرده‌ایم و پیشگیری و به تعقیب را داریم. قطعاً مجرم رایانه‌ای آن‌قدر حرفه‌ای است که فردا مجدداً آن جرم انجام نخواهد داد اما اقداماتی انجام شده است که امیدوار هستیم به نتیجه برسد.

وی با اشاره به انواع جرایم رایانه‌ای، گفت: طبق تمام قوانین کشورهای مختلف جرایم رایانه‌ای به طور کلی به سه جرم تقسیم می‌شوند؛ جرم علیه اشخاص، جرم علیه اموال و جرم علیه امنیت. تقریباً بیش از ۷۰ درصد از جرایم رایانه‌ای ما جرایم مالی است و شاهد اتفاقات خوبی نیستیم. مردمی که با زحمت و تلاش درآمد به دست می‌آورند در کمتر از چند ثانیه کل حساب آن‌ها خالی می‌شود، فیشینگ یکی از مصادیق ماده ۷۴۱ یا همان کلاه‌برداری رایانه‌ای است.

دهقان با تعریف کلاه‌برداری رایانه‌ای، بیان کرد: طبق ماده ۷۴۱ جرم کلاه‌برداری رایانه‌ای این است که هرکسی از قبیل وارد کردن یا محو کردن، داده اطلاعاتی را وارد کند و از سیستم‌های رایانه‌ای مال یا امتیازی را برای خود کسب کند، کلاه‌بردار رایانه‌ای به حساب آمده و برای او مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است.

قاضی دادگستری با اشاره به تعریف فیشینگ و جدیدترین شقوق آن، اظهار داشت: این جرم ممکن است در شقوق مختلف اتفاق بیافتد اولین و مهم‌ترین آن بحث فیشینگ است که شما وارد یک درگاهی می‌شوید که این درگاه واقعی نبوده و تقلبی است وقتی اطلاعات حساب خود را وارد می‌کنید حساب شما خالی می‌شود. داغ‌ترین بحث فیشینگ در حال حاضر در کشور این است که پیامی برای مردم ارسال می‌شود مبنی بر این‌که علیه شما شکایتی انجام شده و پرونده شما به شعبه از دادسرا ارجاع شده است و اگر شما وارد لینک زیر نشوید جلب خواهید شد. افراد در این شرایط ترسیده، فریب خورده و وارد لینک می‌شوند پیش از این‌که وارد لینک بشوند گفته می‌شود ابتدا باید هزینه را پرداخت کنید و سپس وارد سامانه شوید. اطلاعات حساب خود را وارد می‌کند اما متأسفانه چون درگاه تقلبی است فرد دیگری اطلاعات حساب را رصد کرده و در یک درگاه واقعی اطلاعات حساب را وارد می‌کند حتی برای فرد رمز دوم نیز ارسال می‌شود. وقتی رمز دوم خود را وارد کرد، آن فرد نیز رمز دوم را در درگاه واقعی وارد کرده و فیشینگ رخ خواهد داد و در کمتر از ثانیه‌ای تمام حساب فرد خالی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha