دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1005433
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
تصاویر/ جُنگِِ شادی ویژه کودکان راهیاران شریکه‌الإمام در حاشیه دومین نشست ملی کوثر هدایت

حوزه/ مشاور خانواده برقراری رابطه بدون تنش با فرزندان و علت یابی رفتار فرزند را از سوی والدین یکی از کاربردی ترین راهکارهای ایجاد آرامش در خانواده بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، رضیه مازارچی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها با تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر، یکی از موضوعات مهم در بین مادران امروز را ارتقای مهارت تربیت فرزند دانست و افزود: برخی جزئیات و نکات ریز در ارتباط با فرزندان بسیاری از روابط والدین با فرزندان را حل می‌کند.

وی با طرح کلمه «تعامل» و «تکامل» بیان کرد: بعضی از مادران در تدارک کارهایشان عجولند به طور مثال برای رفتن به مهمانی با فرزندان تنش دارند مثلاً وقتی دختر سه ساله‌اش به جای کفش دمپایی پوشیده، مادری که اهل تکامل نیست شروع به توبیخ فرزند و ایجاد سرو صدا و تنش می‌نماید و چه به مهمانی بروند و یا از نیمه راه برگردند هر دو حالت برای این فرزند تلخ است.

مشاور خانواده ادامه داد: مادری که به دنبال تکامل فرزند و خانواده است وقتی دید فرزندش به جای کفش دمپایی پوشیده با آرامش صحبت می‌کند و با علت‌یابی این مسئله، خود را مقصر می‌داند که حواسش نبوده و نیز بدون ایجاد تنش با همسر و فرزندان برمی‌گردد و کفش فرزند را عوض می‌کند و با آرامش به مهمانی می‌رود.

خانم مازارچی گفت: باید ابتدا خود والدین علت‌یابی کنند که چرا یک نوجوان با والدین خود به جلسه‌ای نمی‌رود و چرا وقتی با او حرف می‌زنند جواب درستی نمی‌دهد؟ و چرا شب در ساعت معین نمی‌خوابد؟ و یا چرا دختر نوجوان در خانه کار نمی‌کند، ولی در خانه اقوام ظرف می‌شوید و یا کمک می‌دهد؟

مادر اهل تکامل و ایجاد آرامش دوطرفه

وی خاطر نشان کرد: مادر اهل تکامل با بررسی علل ایجاد مشکل، به نیاز طرف مقابل هم دقت می‌کند که به این «آرامش دوطرفه» می‌گویند که تنش ایجاد نشده است.

استاد مشاور بیان کرد: تکامل یعنی به کمال رسیدن حتی در برخوردهای خیلی کوچک و در برخوردهای خیلی راحت؛ پس با بچه‌ها، با شوهر، با مادر، با پدرمان معامله نکنیم که «چون تو این طور گفتی پس من این حرف را می‌گویم» و هرچیزی را معادل قرار ندهیم.

خانم مازارچی، با انتقاد از جشن‌های خانگی مذهبی‌ها گفت: تعداد جشن‌های تولد مذهبی‌ها اکنون بیشتر از افراد دیگر است در حالی که می‌توانیم با رنگ مذهبی آن را مدیریت کنیم مثلاً جشن قرآن را با خواندن قرآن و همخوانی شروع کنیم و هدایای ما با رنگ مذهبی باشد و اگر نمی‌خواهیم به فلان جشن برویم چند روز جلوتر هدیه‌ای را با رنگ مذهبی به او بدهیم.

استاد مشاور توصیه کرد: با بچه‌ها معامله نکنیم زیرا رعایت این موضوع، تکامل است و اثر آن تا سال‌های سال می‌ماند و صدقه جاریه هم می‌شود.

رنگ مذهبی به جشن‌های تولد بدهیم

خانم مازارچی ابراز کرد: رنگ مذهبی دادن به زندگی و یا رنگ باختن هم هیچ کاری ندارد و شما به اندازه‌ای که به پلو زعفران بزنید همان اندازه زیبا می‌شود پس به هر کاری می‌شود رنگ مذهبی داد و به همان اندازه‌ای که وصل به بالا کنیم و وصل به  ائمه اطهار کنیم به همان اندازه مزد می‌گیریم.

وی خاطر نشان کرد: «تکامل» رابطه‌ها را قوی می‌کند و آرامش می‌آورد و سطح خانه را یک‌سطح خیلی قوی و بدون موج تشکیل می‌دهد.

مشاور خانواده با ابراز نگرانی از ایجاد فاصله بین نسلی اظهار داشت: بوسه بر دست والدین که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت یکی از راه‌های کاهش این فاصله است و تحول ایجاد می‌کند.

مازارچی ادامه داد: روانشناسان می‌گویند یک آینه بزرگ در خانه داشته باشید و بچه را گاهی با این آینه تنها بگذارید، او کمی شکلک درمی‌آورد و بعد متوجه می‌شود کدام حالت‌های صورت حالت عاطفی، کدام خشم، کدام طرد و یا کدام شادی است؟ و سپس در محیط خانه هم احساسات والدین در حالت صورت را بهتر متوجه می‌شود.

وی افزود: «آینه احساسات» بازتاب احساسات یک مادر است و دقت کنید چقدر احساسات بچه‌ها توسط ما جریحه‌دار می‌شود، پس گاهی دل با دل و چشم با چشم حرف می‌زند، یعنی من نگاه می‌کنم و احساس منتقل می‌شود، قلب‌ها و چشم‌ها با هم صحبت می‌کنند.

مشاور خانواده، اضافه کرد: یک نگاه، نگاهِ تنفر؛ یک نگاه، نگاهِ عشق و یا محبت و توجه است که باید همیشه برای ابراز آن مواظب برداشت طرف مقابل هم باشیم.

خانم مازارچی یادآور شد: «تعمیم نگاه» و «تقسیم نگاه» این دو فرق می‌کند مثلاً در یک سفره، هم باید تعمیم نگاه و هم تقسیم نگاه باشد.

وی، زبان را یکی دیگر از حالت‌های ارتباط بیان کرد و افزود: اول باید جان با جان و قلب با قلب صحبت کند و سپس از زبان استفاده کنیم.

مشاور خانواده، با اشاره به سیره ارتباط خانواده در زندگی اهل بیت علیهم الاسلام گفت: شما کجای سیره‌ی ائمه دیدید که کلاس تربیت برای حضرت علی اکبر (ع) و کلاس تربیت برای بچه‌های حضرت زینب (س) گذاشته باشند ولی در بحبوحه جنگ اینگونه محبت‌آمیز با یکدیگر سخن می‌گویند و جان خود را فدا می‌کنند.

وی افزود: این‌ها کلاس تربیتی نداشتند بلکه در دوره‌ای که نیاز بود دل با دل و جان با جان حرف زده است در حالی که مادرهای امروزی را می‌بینیم که چگونه با دختر نوجوان و جوان خود با خشونت صحبت می‌کند و یا فرزندان نمی‌توانند حرفشان را منتقل کنند.

خانم مازارچی اظهار داشت: وجود نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها یک مجموعه کامل بود که بدون توقع و انتظار از افراد بود و با فعالیت بسیار هم در خانه و هم در بیرون از خانه و نیز همسرداری، بچه‌داری و امور منزل هرکدام جای خود را داشت.

وی ابراز کرد: شما فکر می‌کنید حضرت زینب (س) وقتی به سمت کربلا حرکت کرد فقط به‌خاطر این‌بود که امام حسین علیه السلام برادر ایشان بود؟ نه، ولایت و ولیِّ‌امر و امام زمانه او مهم بود و اگر غیر از این می‌شد اطاعت نکرده بود.

مشاور خانواده تأکید کرد: نتیجه بحث ما این است که حد و حدود را در زندگی رعایت کنیم و دو قشر قرار شد مهر طلب باشند کسانی که قبل از ما هستند «مِن آبائِهِم» و کسانی که بعد از ما هستند «مِن ذُرّیاتِهِم»، این‌ها را توجه خاص نمائیم و آنچه را که باعث تعدیل زندگی می‌شود به حساب بیاوریم و رعایت کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha