دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: از جمله ظرفیت‌هایی که باید به نفع تهذیب و تربیت طلاب استفاده شود خود طلاب هستند؛ ما نباید طلاب را صرفاً تماشاچی، مخاطب و متربی بشناسیم؛ باید طلبه آن طور تربیت شود که به عنوان نیروی مردمی احساس مسئولیت داشته و به عنوان یک کارگزار متعهد به نقش آفرینی اجتماعی بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در دیدار عمومی با طلاب و روحانیون که در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام قم برگزار شد، ضمن تسلیت رحلت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: در آستانه حلول ماه رجب هستیم؛ ماهی که به ماه ریزش گناهان معروف است.

وی افزود: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دارای قلمی عمیق و روحی متعهد در قبال معارف اسلام بودند؛ کتاب «شهید آگاه» شاهدی بر این مدعاست.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با اشاره به درخشان‌ترین برگ حیات مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، خاطرنشان کرد: مجاهدت علمی و اجرایی ایشان در تحقق احکام الهی در عرصه اجتماعی تابناکترین بخش حیات این فقیه فقید است؛ دبیری شورای نگهبان نمونه‌ای از فعالیت‌های ایشان در راه اقامه دین می‌باشد.

وی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را دارای یک مسئولیت ستادی و تعیین کننده در ریل گذاری حرکت‌های موجود در مدارس علمیه دانست و گفت: معاونت تهذیب که زیر مجموعه این مرکز است در سه محور اخلاق و تربیت، مشاوره و خانواده و نیز قرآن و حدیث در حال فعالیت است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مرکز مدیریت حوزه بیش از ۵۲۰ مدرسه علمیه را تحت پوشش دارد.

وی با اشاره به لزوم حرکت حوزه در راستای افق انقلاب اسلامی و آرمان‌ها آن، افزود: در این راستا طلبه‌ای که در حوزه‌های علمیه تربیت می‌شود باید علاوه بر رشد علمی، اخلاقی و تربیتی از جهات اجتماعی و تشکیلاتی نیز ارتقا یابد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری بیان داشت: معاونت تهذیب و تربیت باید تضمین کننده نیازمندی‌های طلبه در جهت شکل گیری شخصیت جهادی، ولایی، بصیرتی، سیاسی و اخلاقی باشد.

وی گفت: تأمین درس‌های اخلاق حوزه‌های علمیه بر عهده اداره تربیت و اخلاق این معاونت است که در این راستا درس‌های اخلاق مختلفی را برگزار می‌نماید؛ دروس اخلاق آیات حسینی بوشهری، شب زنده دار، بنابی و سایر اساتید اخلاق، نمونه‌هایی از این دروس هستند که به صورت هفتگی در حال برگزار می‌باشند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: ملبس شدن طلاب به لباس روحانیت یکی دیگر از برنامه‌هایی است که این اداره در حال پیگیری آنها می‌باشد.

وی با تأکید بر الزامی شدن برنامه مطالعه معرفتی در حوزه‌های علمیه عنوان داشت: با دستور مدیر حوزه‌های علمیه می‌بایست طلاب در کنار دروس اصلی خود یکی از طرح‌های مطالعه معرفتی همچون مطالعه آثار شهید مطهری، آثار آیت الله مصباح یزدی و سایر بزرگان را طی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، گفت: در اداره مشاوره معاونت تهذیب به ارائه مشاوره‌های مختلف و برگزاری دوره‌های مرتبط با مشاوره و خانواده در حال انجام است.

وی ادامه داد: سامانه تهذیبی حوزه‌های علمیه در حال راه اندازی است تا اطلاعات تهذیبی و معرفتی طلاب نیز همانند اطلاعات آموزشی و پژوهشی آنان به ثبت برسد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه از رونمایی سایت «ندای تهذیب» در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: این سایت بانکی از دروس اخلاق اساتید حوزه‌های علمیه در طی سال‌های مختلف می‌باشد که به زودی تکمیل و رونمایی خواهد شد.

وی گفت: در این دوره فعالیت معاونت تهذیب ساحت‌های عملکرد آن از ۳ عرصه به ۱۳ عرصه مختلف ارتقا یافته است؛ این ساحت‌ها در جهت نقش آفرینی اجتماعی بهتر طلاب طراحی شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، بیان داشت: از جمله ظرفیت‌هایی که باید به نفع تهذیب و تربیت طلاب استفاده شود خود طلاب هستند؛ ما نباید طلاب را صرفاً تماشاچی، مخاطب و متربی بشناسیم؛ باید طلبه به عنوان نیروی مردمی احساس مسئولیت داشته و به عنوان یک کارگزار متعهد به نقش آفرینی اجتماعی بپردازد.

وی ضمن بیان اینکه باید تمام فرآیندهای حوزوی دارای یک پیوست تربیتی باشند، افزود: این مدنظر ماست که در جریان آموزش، پژوهش و علم آموزی طلاب برنامه‌های تربیتی نیز در نظر گرفته شوند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اظهار کرد: من مشاوران را ریزش حوزوی نمی دانم؛ مشاوران و روانشناسانی که در حوزه‌های علمیه به علم آموزی پرداخته‌اند ریزش محسوب نمی‌شوند.

وی گفت: حوزه‌های علمیه با راه اندازی علوم انسانی در داخل آنها قوت یافتند و در عصر حاکمیت دین باید حتماً از این ظرفیت با صبغه حوزوی استفاده شود؛ طلابی که این علوم را می‌آموزند اگر با دغدغه ابلاغ پیام دین به یادگیری علوم انسانی بپردازند این یک امر مقدس خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با تأکید بر اینکه شخص حوزوی که مشاور شده است، باید عرضه کننده پیام دین باشد، عنوان داشت: یک حوزوی هرگز نباید هویت طلبگی و مبلغ دین بودن را از یاد ببرد و سر سپرده علوم غربی شود؛ خروجی حوزه علمیه فقط و فقط عالم دین است و در عرصه‌های تخصصی نیز به دنبال نشر علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام می‌باشد.

وی با اشاره به طرح معلم قرآنی، ادامه داد: بر اساس اینکه طلبه علاوه بر اینکه خودش به خوبی بتواند قرآن کریم را بخواند می‌بایست در سطح یک مربی نیز بتواند در جامعه حضور یابد این طرح طراحی شده و به تصویب رسیده است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: فعالیت مقدس علم آموزی که قرار گرفتن زیر چتر پروردگار است باید معنویتش به آن برگردانده شود؛ کلاس درس باید مجلس حضور فرشتگان باشد و این امر با تلاش اساتید و مطرح کردن مسائل تربیتی و اخلاقی در کلاس‌ها محقق شدنی است.

وی افزود: در زمینه مشاوره به دنبال درمان معنوی هستیم و در همین راستا دو کرسی درس خارج مشاوره نیز در حال برگزاری است؛ مشاوران در زمینه‌های مختلف می‌بایست تمام آیات و روایات مرتبط با حوزه تخصصی خود را مطالعه کرده باشند تا به دانش و مهارت لازم برسند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha