چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تشریفات

یکی از فیلم های خاطره انگیز با موضوع انقلاب، فیلم "تشریفات" است که در آن هم شاهد کارگردانی و هم ایفای نقش چهره نام آشنای سینما و تلویزیون، "مهدی فخیم زاده" هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ایام الله دهه مبارک فجر، معمولاً رسم چندین ساله تلویزیون است که نسبت به بازپخش فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوع و حال و هوای انقلاب اقدام می‌کند و به این وسیله به روایتگری رسانه‌ای و هنری راجع به یکی از جذاب ترین مقاطع زمانی تاریخ معاصر کشورمان، یعنی سال‌های منتهی به بهمن ۵۷ و نیز سال‌های آغازین پس از انقلاب اسلامی می‌پردازد.

در همین راستا و در چنین ایام خاطره انگیزی، نیم نگاهی انداخته ایم به مهم‌ترین فیلم و سریال‌های تولید شده در این خصوص.

یکی از همین فیلم‌های به یادماندنی بی شک، فیلم" تشریفات" به کارگردانی مهدی فخیم زاده، محصول سال ۱۳۶۴ است که در آن علاوه بر خودش، بازیگران دیگری همچون علی شعاعی، مهوش صبرکن و نعمت حقیقی به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم را شاید بتوان جزو معدود آثار انقلابی سینما و تلویزیون ایران برشمرد که با یک داستان متفاوت و تا حدی طنز سراغ روایت روزهای انقلاب اسلامی و خاطرات بهمن ماه سال ۵۷ رفته است.

کسانی که این فیلم را دیده اند می‌دانند که موضوع محوری قصه "تشریفات" راجع به تشابه عجیب یک مطرب دزد و یک روحانی به نام توحید است و داستان از این قرار بوده که پسر جوانی به نام حسن مطرب برای دزدی وارد خانه‌ای می‌شود. این درحالی است که در خانه دیوار به دیوار آن خانه، فردی مؤمن و انقلابی به نام توحید در حال فعالیت‌های ضد شاه و ضد ساواک است.

با گزارش‌هایی که به مأموران داده شده، مأموران ساواک متوجه شده‌اند که در این محله فردی در حال خرابکاری است، اما با حمله‌ای اشتباه به خانه‌ای که حسن مطرب در آن در حال دزدی است او را به جای توحید که شباهت زیادی هم به یکدیگر دارند، دستگیر می‌کنند. حسن مطرب در اقدامی عجیب به ضدانقلابی بودن اعتراف می‌کند و جان توحید را نجات می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha