شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت امام محمد باقر علیہ السلام

حوزه/ استاد جامعه الزهرا (س) گفت: امام محمد باقر (ع) در کنار مباحث توحیدی، در عرصه شناخت مردم نسبت به مهدویت تلاش بسیار کرد.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت میلاد امام محمدِ باقر (ع) اظهار داشت: ایشان پنجمین امام شیعیان بعد از پدرش امام سجاد (ع) است که مشهورترین لقب او «باقر» به معنای شکافنده است.

وی افزود: امام باقر (ع) حدود ۱۹ سال امامت شیعیان را برعهده داشت که با پنج تن از خلفای بنی‌امیه همزمان با ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک بود.

استاد جامعه الزهرا (س) بیان داشت: باقرالعلوم (ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی‌هاشم بود و احادیث فراوانی در زمینه‌های مختلفی همچون فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن، اخلاق از او نقل شده است که اکنون در تاریخ آمده است.

وی ابراز داشت: با مرگ عبدالملک بن مروان و حجاج بن یوسف، خشونت و اقتدار حکومت بنی‌امیه کاهش یافت از این رو آغاز امامت حضرت باقر (ع) هم‌زمان با این ایام بود که فشارها و سخت‌گیری‌ها کاهش یافت و امکان مناسب‌تری برای فعالیت‌های آموزشی فراهم آمد همچنین با آغاز حکومت عمر بن عبدالعزیز و تا زمان قدرت گرفتن هشام بن عبدالملک، برخورد با شیعیان شکلی آرام‌تر به خود گرفت و امکان فعالیت تربیتی و آموزشی برای امام باقر (ع) فراهم شد.

درویشی با اشاره به مباحث مهدویت در کلام امام باقر (ع) گفت: این امام با انتخاب القاب مهدی راه تازه ای را برای جلوگیری از سو استفاده و باورهای غلط را گشود.

وی گفت: امام باقر (ع) در چند روایت از مخفی بودن ولادت امام مهدی (ع) توصیف ظاهری آن حضرت پرداخته‌اند.

استاد جامعه الزهرا (س) با اشاره اینکه امام باقر (ع) شیعیان را با مباحث انتظار آشنا می‌کرد گفت: عصر این امام فرصتی برای آموزش معارف دینی بود که بخشی مهم از آن را معارف مهدوی تشکیل می‌دهد و همچنین شیعه را برای دشواری‌های عصر غیبت آماده می‌سازد.

درویشی گفت: امام به زمینه سازی قیام مهدوی اشاره می‌کنند اینکه نباید در برابر ظالمان سکوت کرد و یکی از دلایل زمینه سازی غیبت آزمایش شیعیان است از این رو آنها را به تداوم حرکت حسینی (ع) و صبر و استقامت دعوت می‌کند.

وی به روایات حضرت باقر (ع) دربارۀ بی‌فایدگی قیام‌های پیش از ظهور گفت: امام به برخی یاران خویش فرمان خانه‌نشینی و همراهی نکردن با کسانی را می‌دهد که به قیام مسلحانه علیه حکومت برمی‌خیزند. امام نه‌تنها این تحرکات را بی‌فایده می‌داند، بلکه از بی‌پایگی و بی‌هدفی افرادی از خاندان خبر می‌دهد که اقدام به قیام می‌کنند.

استاد جامعه الزهرا (س) اضافه کرد: منع از همراهی با قیام‌های بی‌سرانجام همراه با تأکید بسیار بر انتظار فرج و نشان دادن رفتارهای درست در عصر غیبت است در همین راستا امام باقر (ع) تصویری عمیق از مفهوم انتظار فرج می‌نمایاند که در آن انتظار، بخشی از دین و مهم‌ترین عمل در عصر غیبت به شمار می‌رود.

وی گفت: با تمام این اوصاف اکنون انقلاب اسلامی با تاسی از سیره معصومان فرهنگ مهدویت و ظلم ستیز ی را در جهان به راه انداخته است با وجود دشمنان داخلی و خارجی می‌بینید که فرهنگ مهدویت در جهان صادر شده است و هر روز بر یاران ایشان افزوده می‌شود.

استاد جامعه الزهرا (س) با اشاره به اینکه امام باقر با راه اندازی مدرسه‌ای، دانشمندان شیعه را تربیت کرده است گفت: ایشان توانست در برابر اندیشه‌های مشرکان و نه چندان عمیق حتی پیام‌های رمز آلود هندی‌ها بایستد و به لایه‌های زیرین اسلام بیشتر بپردازد از این رو عصر امام باقر (ع) آغازی بر دورۀ شکوفایی فوق‌العادۀ جامعۀ شیعه است.

وی خاطر نشان کرد: ایشان به موضوعات معارفی، فقهی، اعتقادی، تربیتی و اخلاقی خانواده‌ها و فرزندان بسیاری اهمیت می‌داد و در احادیث مختلفی به آن پرداخته است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha