شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: هر قدر در طول سالهای گذشته معارف دینی و باورهای مکتبی حاکم شد، حرکت به سمت استقلال تقویت شد و هر قدر معارف دین کنار گذاشته شد، مبتلا به وابستگی بیشتر شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی در جمع کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و همچنین گرامیداشت ایام دهه فجر به همت پایگاه بسیج شهدای روحانی این مرکز در قم برگزار شد، با اشاره به آیه «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ» مهمترین نعمت الهی را نعمت استقلال عنوان کرد و افزود: اگر ملت‌ها بتوانند روی پای خود بایستند و قطع وابستگی نسبت به مستکبران داشته باشند روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند؛ استقلال عاملی برای رشد و قانون تکوین است.

عضو خبرگان رهبری، انقلاب اسلامی را در امتداد انقلاب پیامبران الهی و فضایی برای آزاد کردن ملتی از زیر اسارت بردگی دانست و ادامه داد: امام ملت را از وابستگی نجات داد، انقلاب اسلامی را بر پا کرد و استقلال را به عنوان نعمت الهی به مردم ما عرضه کرد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب دو مسیر به موازات هم به جلو آمد، گفت: یک مسیر، مسیر تقویت استقلال انقلاب بود و یک مسیر، مسیر وابستگی به غرب بود؛ در طول این چهل سال هر قدر ایستادیم پیروز شدیم، در دفاع ۸ ساله، دفاع از حرم، صنعت نانو، انرژی هسته‌ای هر کجا که ایستادیم پیروز شدیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های فقه نظام با بیان اینکه بعضی با نگاه استقلال زدایی کشور را به عقب برگردانده و وابستگی کشور را افزایش دادند، خاطرنشان کرد: در دولت قبل فشار آوردند که اگر FATF نباشد و توافق نشود، واکسن را نمی‌شود وارد کرد؛ اما خدا عنایت کرده است و دولتی سرکار آمده است که در مسیر اصلی انقلاب و اعتماد به توانایی داخل حرکت می‌کند.

رابط دولت سیزدهم با حوزه علمیه، خاصیت کل برجام در دولت قبل را حصول ۱۵ میلیون دلار از سه کشور برشمرد و ادامه داد: در طول ۵ ماه استقرار دولت فعلی حدود ۱۵ میلیارد دلار آورده دولت به کشور بوده است، یعنی هزار برابر رقم قبل؛ نه بر جامی است، نه FATF و نه توافقی شده است؛ با حفظ اقتدار و نگاه به توانایی داخل صادرات غیر نفتی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی با تأکید بر نقش حوزه در پیشرفت کشور و اهمیت تقویت ارتباط حوزه با دولت سیزدهم بیان کرد: هر قدر در طول سال‌های گذشته معارف دینی و باورهای مکتبی حاکم شد حرکت به سمت استقلال تقویت شد و هر قدر معارف دین کنار گذاشته شد، مبتلا به وابستگی بیشتر شده‌ایم؛ و اگر نبود رهبر معظم انقلاب مملکت تقدیم دشمن شده بود.

وی، به ورود زنان به ورزشگاه اشاره کرد و افزود: دولت قبلی با فدراسیون بین‌المللی فوتبال تعهد و قرار دادی امضا کرده‌ا که زن‌ها در تمام بازی‌های بین‌المللی حضور داشته باشند؛ دولت جدید با این تعهد روبرو شد و اگر مقاومت میش، ورزش ما تعلیق می‌شد.

استاد حوزه و دانشگاه توجه ویژه به حوزه و روحانیت را از رویکردهای دولت سیزدهم دانست و افزود: رئیس جمهور تأکید دارد که از ظرفیت حوزه در ابعاد مختلف باید استفاده شود؛ باید فاصله میان دولت و حوزه را کم کرد، در گذشته بی مهری‌هایی نسبت به حوزه بوده است؛ از ۷۰۰۰ مدرسه طرح امین در ۵۰۰ مورد هزینه ایام و ذهاب به روحانیون پرداخت می‌شود.

وی، اعتقاد فاصله گرفتن روحانیت از نظام و ساختار نظام در میان روحانیون و بعضی مسئولین دولتی را آسیبی جدیدی قلمداد کرد و اضافه کرد: حوزه در بخش‌های مختلفی می‌تواند به دولت کمک کند و این نیاز به برنامه‌ریزی و شبکه سازی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه در فضاهای مختلف، گفت: آموزش و پرورش در سه سال آینده ۳۰۰ هزار معلم بازنشسته خواهد داشت و یک سیل بازنشستگی در راه است، نیاز به جایگزینی است، دانشگاه فرهنگیان نهایتاً بتواند ۶۰ هزار معلم را تربیت بکند؛ ۷۵ هزار مسجد در کشور موجود است که ۲۰ درصد آنها به صورت کامل دایر هستند و ۸۰ در صد آنها تعطیل یا نیمه تعطیل هستند در حالی که بهترین پایگاه فرهنگی همین مساجد هستند.

وی، ظرفیت‌های موجود در حوزه علمیه را گسترده دانست و تصریح کرد: بعضی از نخبگان حوزوی اخیراً سامانه‌ای برای مبارزه به فساد و افشای فساد طراحی کرده بودند که مورد استقبال مسئول مربوطه در ریاست جمهوری واقع شد؛ حوزه در عرصه نظریات کلان، در اقتصاد، فرهنگ، هنر و رسانه و دیگر بخش‌ها ظرفیت‌های کلانی دارد؛ رهبری فرمودند حوزه مادر نظام است و فرمودند اگر شما نظریه ندهید نظریه‌های غربی جایگزین می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha