شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست نقش علما در تمدن سازی اسلامی در ارومیه

حوزه/ در نشست مشترک علمای شیعه و سنی آذربایجان غربی بر مسئله حفظ وحدت و تلاش برای رسیدن به تمدن اسلامی و پاسخ دادن به شبهات روز تاکید شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام حسین منافی، امروز در نشست نقش علمای اسلامی در تمدن اسلامی که با حضور علمای شیعه و اهل سنت در دفتر امور اهل سنت آذربایجان‌غربی برگزار شد، با بیان این که باید معارف الهی و دینی بازخوانی شده و به میدان و جامعه کشیده شود، اظهار داشت: یکی از دانشمندان آمریکایی کتابی را تحت عنوان صد انسان تأثیرگذار تاریخ نوشته است و در آن اسم پیامبر اکرم (ص) را نیز آورده است و دلیل آن را این گونه بیان می‌کند که بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از دوران حضرت محمد (ص)، مسلمین با وجود اختلافات مذاهب در شاکله دین اتحاد نظر دارند و این نشانگر تمدن دقیق اسلامی است.

اروپایی ها تقابل بین کلیسا و علم را به تناقض علم و دین تعمیم دادند

در ترجمه کتب غربی به فارسی تضاد کلیسا به علوم را به دین و علم تعمیم می‌دهند

حجت الاسلام وحید پورعلی هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه در علم باید به تولیدات مشترک دست یابیم، گفت: علومی که غرب مطرح می‌کرد یک علم تجربی و دینشان هم تحریف شده بود و معلوم بود چنین دینی مقابل علم خواهد ایستاد و در واقع عصر رنسانس تقابل مسیحیت و علوم تجربی بود که متأسفانه از روی کج فهمی و یا غرض و دشمنی به اسلام نیز تعمیم دادند.

وی ادامه داد: متأسفانه در ترجمه کتب غربی به فارسی، به این مسئله توجه نشده که تعارض علم و دین در اروپا مربوط به تقابل دانش با کلیسا بود و لذا در ترجمه‌ها این مسئله را به مسلمین نیز تسرّی می‌دهند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی با تاکید بر این که باید علمای شیعه و سنی شبهات موجود را شناسایی کرده و در جلسات بر اساس تحقیق بدان پاسخ بدهند، اضافه کرد: امروز حملات غرب و دشمنان به سمت اصل اسلام است و از مسئله شیعه و سنی عبور کرده‌اند و آن چه را که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مطرح می‌کنند کشاندن جامعه و جوانان به سمت بی خدایی است و لذا باید به این مسائل جواب داده شود.

اروپایی ها تقابل بین کلیسا و علم را به تناقض علم و دین تعمیم دادند

نسبت تمدن اسلامی با علوم غربی مشخص شود

حجت الاسلام حسین حبیبی نیز در ادامه این جلسه گفت: ما باید نسبت تمدن غرب با اسلام را مشخص کنیم که نوع برخورد ما با آن چگونه خواهد بود آیا قرار است در زمین غرب بازی کرده و تمدن اسلامی را بر پایه تفکر و دانش تجربی غربی بنا کنیم؟ و قطعاً چنین چیزی محال است اما متأسفانه در عمل گرفتار آن هستیم.

وی اضافه کرد: باید تمدن نوین اسلامی به صورت موشکافانه تبیین شود و حضرت امام خمینی (ره) در فرانسه با توجه به مبنای دینی و اسلامی که داشتند در پاسخ به خبرنگاری که از ایشان پرسید؛ حضرتعالی به علوم سیاسی و اقتصادی و … روز دنیا آشنایی ندارید، چگونه می‌خواهید کشور را مدیریت کنید؟ فرمودند" من اصلاً چنین علومی را قبول ندارم".

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی افزود: باید علوم روز بر اساس مبنای دینی به مردم عرضه شود و متأسفانه عده‌ای به دنبال تطبیق روایات ائمه و نظرات علمای دین با نظریات غربی که بر اساس نظام سرمایه داری است، هستند.

جبهه کفر در مقابل اصل اسلام ایستاده است

لقمان تالانی نیز در این جلسه با بیان این که دشمن ما در مقابل اصل اسلام ایستاده است، گفت: برای دشمنی که کمر همت به نابودی خدا پرستی در روی زمین بسته است، شیعه و سنی فرقی ندارد اما در مقابل، ما مسلمین دو دشمن داریم یکی جبهه کفر که از همه امکانات خود برای از بین بردن اسلام استفاده می‌کند و دیگری برخی افراد اختلاف افکن و افراطی در دو مذهب شیعه و سنی است.

وی اضافه کرد: برای ایجاد تمدن نوین اسلامی باید پایه‌های آن یعنی وحدت بین شیعه و سنی را به معنای واقعی تقویت کنیم وگرنه بدون در نظر گرفتن این مسئله امکان ایجاد تمدن اسلامی وجود نخواهد داشت.

تالانی تاکید کرد: باید احترام متقابل شیعه و سنی بیش از گذشته تقویت شده و به حد اعلی برسد و حد مشترک دو مذهب توحید است که دشمن در مقابلش به زانو در آمده است.

اروپایی ها تقابل بین کلیسا و علم را به تناقض علم و دین تعمیم دادند

تربیت شاگرد توسط امام باقر (ع) برای تمدن سازی بود

حجت الاسلام سعید بهادری نیز در این جلسه با بیان این که در عین ضروری بودن نگاه به آینده لازم است به گذشته هم توجه بکنیم و بدون در نظر گرفتن گذشته، برنامه‌ریزی برای آینده نتیجه نخواهد داشت، گفت: دو قرن اول اسلام، قرن تولد فرقه‌ها بود هر چند تلاش ائمه معصومین و صحابه رسول خدا (ص) حفظ وحدت میان امت اسلام بود، اما ظهور برخی فرقه‌ها خارج از اراده مسلمین بود و این که امام باقر علیه السلام برای تربیت هزار شاگرد همت می‌گمارند برای حفظ وحدت مسلمین و زمینه سازی برای گسترش تمدن اسلامی است.

تمدن اسلامی باید در رفتار و گفتار مسلمین خود را نشان دهد

ماموستا دلشاد ایران دوست روحانی اهل سنت نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم عمل داعیان دین به اسلام، گفت: باید به دیدگاه‌های مقدس مذاهب اسلامی احترام بگذاریم و مسئله تمدن اسلامی باید در سخنرانی‌ها و رفتارهای ما خود را نشان بدهد و به صورت جدی این مسئله و وحدت مسلمین را در دستور کار خود قرار دهیم.

اروپایی ها تقابل بین کلیسا و علم را به تناقض علم و دین تعمیم دادند

گفتگوها به سمت رسیدن به حقیقت باشد

حجت الاسلام امید جوانی از دانش پژوهان مؤسسه سطح سه کلام ارومیه در ادامه این جلسه بیان کرد: باید گفتگو ها برای رسیدن به حقیقت باشد نه غلبه بر همدیگر و این یکی از آسیب‌های گفتگو است و از مهم‌ترین دلایلی که رهبر انقلاب کرسی‌های آزاد اندیشی را مطرح می‌کنند همین است.

اروپایی ها تقابل بین کلیسا و علم را به تناقض علم و دین تعمیم دادند

علم، اخلاق، عدالت و امنیت پایه‌های تمدن اسلامی هستند

ماموستا آگشته نیز در ادامه این جلسه با بیان این‌که وظیفه علما این است که به حکومت‌ها خط بدهند، گفت: اسلام دارای تمدن است و امتحانات خود را صدها سال است پس داده و در برابر تمدن‌های جهانی قدرت سخن گفتن دارد.

وی به بناهای تمدن اسلامی اشاره کرد و افزود: محور تمدن اسلامی عبادت خداوند است که اگر رعایت شود تمام مشکلات حل خواهد شد و پایه‌های تمدن اسلامی نیز علم، اخلاق، عدالت و امنیت است که موجب شده است که تمدن اسلامی یک سر و گردن از بقیه تمدن‌ها بالاتر باشد.

این روحانی اهل سنت آذربایجان‌غربی تاکید کرد: اسلام نه تنها هیچ مخالفتی با علم ندارد، بلکه بر پایه علم استوار است و نخستین آیه قرآن نیز بر دانش تاکید دارد و بر این مسئله دانشمندان غربی نیز اعتراف دارند و در قرآن نزدیک به ۱۰۰۰ بار از کلمه علم و مشتقات آن استفاده شده است و نباید تمام دانش را در علوم دینی منحصر کنیم و دانشمندان اسلامی در تاریخ خدماتی به علوم غیر منحصر در دین، کرده‌اند که تاکنون هیچ کسی قادر بدان نبوده است.

وی اضافه کرد: دانشمندان بر این اعتراف کردند که علوم دنیا از اسلام سرچشمه گرفته است و علمای اسلام به دانش‌های مختلف تسلط داشتند و اشکالی ندارد علمای اسلام در رشته‌های فیزیک و… سرشته داشته باشد و نباید سرسلسله علوم را به دیگران بدهیم.

ماموستا آگشته با بیان این که نتیجه علم بدون اخلاق منجر به قتل عام بشر می‌شود، اضافه کرد: بیش از یک چهارم قرآن به مسئله اخلاق اشاره دارد و ما صاحب تمدنی هستیم که اخلاق بر آن حاکم است و ما باید این اخلاق را در رفتارهای خودمان نیز نشان بدهیم.

وی گفت: یکی از دلایل بعثت پیامبران الهی قیام برای عدالت بود و همین امر موجب شد بسیاری از کفار تسلیم اسلام شده و مسلمان شوند. در تمدن دینی باید عدالت حاکم باشد و همین امر منجر به امنیت می‌شود و در جامعه‌ای که عدالت باشد نزاع‌ها به حداقل می‌رسد و در وحدت باید جهات مشترک را در نظر بگیریم که در این صورت دشمن از ضربه زدن به شیعه و سنی باز خواهد ماند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha