دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ملاقات خصوصی

حوزه / در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر دو فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و «ماهان» به کارگردانی حمید شاه حاتمی روی پرده سینمای رسانه رفت؛ آثاری که پیامی ارزشمند داشتند، اما مفهوم قربانی ساختار شده بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فیلم «ملاقات خصوصی» و «ماهان» آثار به نمایش درآمده در چهارمین روز جشنواره بین المللی فجر بودند.

فیلم اول را امید شمس بر عهده داشت و فیلم دوم را حمید شاه حاتمی کارگردانی کرده بود. فیلم اول روایتگر قصه عشق است عشقی که بر روال همیشه بیان نمی‌شود بلکه شکل جدیدی از آن را شاهد هستیم.

خانه و مامن عشق این بار زندان است، چون فیلم قصه یک زندانی که از داخل زندان عاشق دختری می‌شود، اما این اتفاق در نهایت به او رستگاری و آسایش هدیه می‌دهد.

کارگردان، قصه را با الهام از یک اتفاق واقعی روایت می‌کند اما نتوانسته به شکلی تأثیرگذار به آن جان بخشد. «ملاقات خصوصی» از بازی‌های خوب هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار نیز سود برده اما متأسفانه کار آنگونه که باید در بحث کارگردانی خوب از آب در نیامده است. یعنی فیلمساز قادر نبوده یک قصه خوب را آنگونه که باید دکوپاژ کند.

ضعفی که برای فیلم برشمردم به فیلمنامه مربوط نمی‌شود، چون اتفاقاً فیلمنامه شخصیت پردازی‌های خوبی دارد و آدم‌ها را خوب ارزیابی می‌کند، اما کارگردان چون قدم‌های نخست خود را در فیلمسازی حرفه‌ای پشت سر می‌گذارد هنوز پختگی لازم را برای تبدیل یک قصه به یک اثر خوب سینمایی پیدا نکرده است.

در نشست خبری این فیلم امید شمس کارگردان گفت: فیلم بر اساس واقعیت بازگو می‌شود و ایده ساخت آن نیز در زندان شکل گرفته است.

بازیگران فیلم نیز از حضور در فیلم اظهار خوشحالی کردند. فیلم دوم «ماهان» ساخته علی شاه‌حاتمی اثری انسانی و دینی است که پیام اصلی آن انسان دوستی و نزدیکی ادیان است این کار نیز از همانند «ملاقات خصوصی» غصه و پیامی خوب دارد اما متأسفانه این اثر نیز به دلیل بی تجربگی کارگردان خوب از کار در نیامده است، حتی در جاهایی نیز موجب خنده حاضران در سینمای رسانه می‌شود اقدامی که به هیچ وجه آن را نمی‌پسندم چون بهترین روش نقد ترک سالن است نه تمسخر آن.

فیلم قصه زوجی جوان است که یکی از آنها مبتلا به سرطان می‌شود. همسر سرطانی در ابتدا حالتی پرخاشگر پیدا می‌کند اما به واسطه کار هنری که دارد ناخودآگاه با کودکان سرطانی آشنا شده و راهی سفری دراز برای دیدن دختر بچه‌های مریض می‌شود. در طول مسیر وی به عبادتگاه زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان نیز می‌رود و برای آنها برنامه اجرا می‌کند.این کار در حقیقت قدمی در جهت نزدیکی ادیان است.

همچنین به واسطه این فیلم سعی شده جغرافیا و اقلیم زیبای کشورمان تصویر شود. اما توصیه جدی برای کارگردان‌هایی که می‌خواهند به موضوعات دینی و انسانی بپردازند این است که وقتی پیامی ارزشمند را محور کارشان قرار می‌دهند روی کیفیت فنی نیز توجهی ویژه داشته باشد چون در بسیاری از مواقع یک کیفیت ضعیف، معنا را قربانی خود می‌کند.

نشست خبری این فیلم با استقبال خوب اهالی رسانه مواجه نشد و بیشتر سوالات نیز پیرامون ضعف آشکار فیلم‌ها بود اما علی شاه حاتمی کارگردان فیلم تاکید داشت در کارش پیامی ارزشمند بیان شده که نیازمند حمایت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha