یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حضرات آیات عظام حائری و بروجردی

حوزه / حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری گفت: بعضی‌ها باگذشت ۴۳ سال از انقلاب هنوز به دنبال حوزه‌ی سکولارند و برای تثبیت انحراف و تز استعماری جدایی دین از سیاست به چیزهایی تمسک می‌کنند که واقعاً خیانت به حوزه است و می‌گویند روش آیت‌الله‌ حائری و آیت‌الله‌ بروجردی دور نگه داشتن حوزه از سیاست بود، درحالی‌که این حرف کاملاً بی‌اساس بوده و یک تهمت بزرگ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، در مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی (ره)، ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع) و ارتحال این مرجع بصیر، اظهار داشت: زیارت جامعه کبیره میراث گران‌قدر و مهم امام هادی (ع) برای شیعیان است که از نظر سند فوق‌العاده عالی بوده و شایسته است که شیعیان این زیارت را مرتب بخوانند، چرا که در واقع منشور امامت و مهم‌ترین درس امامت شناسی است.

وی، با اشاره به فراز اول زیارت جامعه کبیره «السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَی الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْکَرَمِ وَ قَادَةَ الْأُمَمِ وَ أَوْلِیَاءَ النِّعَمِ وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ وَ دَعَائِمَ الْأَخْیَارِ وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ وَ أَرْکَانَ الْبِلادِ وَ أَبْوَابَ الْإِیمَانِ وَ أُمَنَاءَ الرَّحْمَنِ وَ سُلالَةَ النَّبِیِّینَ وَ صَفْوَةَ الْمُرْسَلِینَ وَ عِتْرَةَ خِیَرَةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»، افزود: در این فراز ریشه‌های فضائل و اصول ارزش‌های بلند و مقامات عالی‌رتبه‌ی الهی که خداوند برای ائمه اطهار (ع) قرار داده، بیان‌شده است، به‌طوری‌که اگر کسی در بقیه‌ی فرازهای زیارت دقت کند شاید بتواند به این نتیجه برسد که دیگر فرازها شرح و تفصیل معانی این فراز است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به تفسیر جمله «ساسَةَ الْعِبادِ»، پرداخت و عنوان کرد: ساسه جمع سائس است و سائس در لغت به معنی اداره‌کننده و هرگونه تدبیر موجودات چه انسان و چه حیوان بوده که شامل امور شخصی، خانوادگی و اجتماعی است و در عرف حال حاضر هر وقت کلمه سیاست مطرح می‌شود بحث اداره کردن و رهبری جامعه به ذهن خطور می‌کند و همین معنا هم در زیارت جامعه منعکس‌شده است و ائمه اطهار به‌عنوان «ساسة العباد»، یعنی مدیران جامعه معرفی‌شده‌اند که یک مقام الهی بوده و خداوند فقط به انبیا، مرسلین و اوصیاء معصومین و کسانی که از سوی خداوند و پیامبر و ائمه اطهار به نیابت پذیرفته‌شده‌اند یعنی فقهای عدول و جامع‌الشرایط داده است.

وی، با اشاره به آیه‌ی ۴۴ سوره مائده «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًی وَنُورٌ ۚ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هَادُوا وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ…»، ادامه داد: از این آیه‌ی شریفه استفاده می‌شود که خداوند حاکمیت را به انبیا و بعد از آن به اوصیاء معصومین (ربانیون) و بعد از آن‌ها به فقها یعنی احبار داده است و علت اینکه حاکمیت به فقها داده شده این است که آن‌ها علم دارند و در نتیجه‌ی علم و فقاهتی که دارند شایستگی صیانت کردن از کتاب الهی را دارند، بنابراین این‌ها ساسة العباد هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری تصریح کرد: شرط ساسة العباد بودن مؤدب بودن به ادب الهی است و کسانی که مؤدب به ادب الهی نباشند، شایستگی این مقام را ندارند، بنابراین سیاست فقط مخصوص اولیاءالله است و اگر غیر اولیاءالله یعنی آدم‌های فاسد و فاجر، سیاست را به عهده بگیرند در واقع این افراد غصب سیاست کرده‌اند، همان‌طور که بعضی‌ها غصب حکومت از اهل‌بیت (ع) کردند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه براثر نفوذ استعمار در کشورهای اسلامی برای اینکه امت را از سیاست‌مداران حقیقی یعنی علما دور کنند تز جدایی دین از سیاست مطرح شد که امام خمینی (ره) و شهید آیت‌الله سید حسن مدرس پرچم مبارزه با این تز را بلند کردند.

استاد حوزه علمیه خوزستان در ادامه گفت: بعضی‌ها باگذشت ۴۳ سال از انقلاب هنوز هم در گوشه و کنار به دنبال حوزه‌ی سکولار هستند و برای تثبیت این انحراف و تز استعماری جدایی دین از سیاست به چیزهایی تمسک می‌کنند که واقعاً خیانت به حوزه است و می‌گویند روش آیت‌الله‌العظمی حائری و آیت‌الله‌العظمی بروجردی دور نگه داشتن حوزه از سیاست بود، درحالی‌که این حرف کاملاً بی‌اساس بوده و یک تهمت بزرگ است، چراکه محصول حوزه‌ی این بزرگواران شخصیت‌هایی مانند امام خمینی (ره) و آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بود که سیاست را از مکتب این بزرگواران آموختند، ولی روش آنها متناسب با شرایط و مقتضیات آن زمان بود وگرنه سیاست و تاکتیک همه یکی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری در ادامه افزود: ارتحال مرجع بصیر، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، اظهار داشت: ایشان نزد اساتید بزرگ قم و نجف مانند حضرات آیات بروجردی، حجت، شیخ محمدکاظم شیرازی، شیخ محمدعلی کاظمینی و محمدرضا گلپایگانی، سال‌ها شاگردی کرد تا به درجه اجتهاد رسید و مورد اعتماد آیت‌الله بروجردی در زمینهٔ استفتائات و مسائل مهم اجتماعی و سیاسی بود.

وی ادامه داد: مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به دستور آیت‌الله بروجردی کتاب گران‌سنگ «منتخب الاثر» که در زمینهٔ روایات فریقین درباره‌ی حضرت ولی‌عصر (عج) را تألیف کرد و ۸۰ عنوان کتاب فقهی، اصولی و کلامی مخصوصاً در زمینه امامت نوشت. همچنین جز علمای مبارز و یاران امام خمینی (ره) در دوران نهضت بود و بعضی از کتاب‌های ایشان به خاطر اینکه نسبت به سیاست رژیم پهلوی متعرض می‌شد و مفاسد شاه را افشا می‌کرد، ممنوع شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: بعد از انقلاب اسلامی به‌عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی نقش بسیار مهمی در به تصویب رساندن اصل ولایت‌فقیه داشت و بعد از رحلت امام خمینی (ره) همواره از مقام معظم رهبری حمایت کرد و در عین‌حال پیشنهادها و نظرات سودمندی را خدمت مقام معظم رهبری یا به‌صورت حضوری و یا به‌صورت کتبی می‌رساند؛ حضرت آقا در پیام تسلیت خود به آن اشاره کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    1 0
    چرا نا راحتید هر گز نباشید __کَنید دین از بن واز هم بپاشید __سیاست را جدا از آن بدانید __ رضاخانی دگر را باز خوانید __چه بهتر بار دیگر انگلیس را __بمیدان آوریم با کاسه لیس ها __ بچرخانند امورات نیک و عالی __نشانند مفسدان را روی قالی ___ ز نیکی ها کنند اذهان خالی __شوند هر لحظه از حالی به حالی_
  • عبد الله IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    2 1
    شما هر تفسیری داشته باشین داشته باشین اما مشی عملی این دو بزرگوار خصوصا آیت الله بروجردی جدایی سیاست از حکومت بود این رو دیگه نمیشه انکار کرد و علاوه روایت های مستندی در این باره وجود دارد.
    • محمد مهدی اسلامی IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      با سلام و احترام بر جناب آقا عبدالله عزیزم خدای تعالی حفظتان کند ان شاءالله ، قربان شکل ماهتان بشوم میدانید که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی رضوان الله تعالی أسوه ی تقوی بود ، چنین کسی نمیتواند گفتار و نوشتارش در تضاد با مشی عملی وی باشد ، الّا این که مانند اجداد طاهرینش نا گزیر از مداخله در امور بوده باشد ( یک وقت در پاسخ به مرحوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در همین مورد گفته بودند من می توانم این شاه را از ممکت بیرون کنم اما بعدش چه ؟ ما نیروهای کار آمد و لازم برای مدیریت نداریم ، س عدم مداخله ی عملی آن مرحوم از سر اظطرار بوده است نه اعتقاد و باور . این بنده ی حقیر از جنابعالی عزیز دلم خواهش می کنم یک بار دیگر کتاب نفیس سازمان روحانیت در اسلام نوشته ی مرحوم علامه ی شهید مطهری قدس الله نفسه الزکیة را مروری بفرمائید بعد هم هر امری داشته باشید با جان و دل در خدمت با سعادتتان خواهم بود . ان شاءالله ، موفق ، مؤید و سربلند باشید . با عرض ادب و ارادت یکی از دوستداران کوچک و خدمتکارتان ، محمد مهدی اسلامی .
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      جدایی سیاست از حکومت ؟! اصلا متوجه شدی چی نوشتی ؟
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    متأسفانه باز هم کلمه ی « علیه » را در « رضوان الله تعالی علیه »، سهواََ ننوشته ام ، لطفاََ اصلاح بفرمائید . و ضمناََ اگر در هرجا از این حقیر بینوا نوشته ای را ملاحضه فرمودید که حد اقل یک اشکال نداشته باشد ، بزرگوارانه مطلعم بفرمائید تا برای سلامتی وجود نا زنین خودتان و شادی ارواح در گذشتگانتان سه صلوات ختم کنم . البته اکنون آن سه صلوات را ختم کردم . متشکرم .
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    لطفاََ اصلاح بفرمائید « الّا این که نا گزیر از _عدم _مداخله در امور ، درست است . متشکرم .
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    شرمنده ام ،« اضطرار » را ممیشقلیائی ، بصورت غلط « اظطرار » نوشته ام . لطفاََ اصلاح بفرمائید . متشکرم .