یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سلامت

حجت الاسلام شهباز با بیان این که عدم توجه به سلامت روان موجب بروز مشکل برای فرد و اعضای خانواده می شود، گفت: اگر انسان اینجا کوتاهی کند، دود این کوتاهی در چشم خود فرد می رود، یعنی اگر آسیبی به فرد در خانواده وارد شود، به دلیل این که خانواده یک مجموعه است، خانواده آسیب می بیند.

به گزارش خبرگزاری حوزه ا زاصفهان؛ حجت الاسلام ابوالقاسم شهباز، صبح امروز در جمع بانوان و خانواده طلاب حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت سلامت روان در خانواده، اظهار کرد: خداوند متعال مقوله‌ای به انسان‌ها عطا کرده که نمی‌توانید برای آن بدل پیدا کنید و آن سلامت روان است، زیرا سلامت جسم، دین و لذت زندگی در گرو سلامت روان می‌باشد.

وی افزود: یعنی اگر فردی از نظر روحی و روانی سالم باشد، جسم او نیز سالم می‌ماند و می‌تواند درست زندگی کند و نسل خوب پرورش دهد، لذا سلامت روان منشأ همه خوبی‌ها است.

کارشناس مشاوره با بیان این که عدم توجه به سلامت روان موجب بروز مشکل برای فرد و اعضای خانواده می‌شود گفت: اگر انسان اینجا کوتاهی کند، دود این کوتاهی در چشم خود فرد می‌رود، یعنی اگر آسیبی به فرد در خانواده وارد شود، به دلیل این که خانواده یک مجموعه است، خانواده آسیب می بیند.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر قرار شد به خانم خانه از نظر عصبی فشار وارد شود چه کسی باید افسردگی این خانم را درمان کند و خانم نمی‌تواند وظایفی که به عهده او گذاشته شده انجام دهد، پس دود آن به چشم خود خانواده می‌رود.

حجت الاسلام شهباز با تاکید بر لزوم توجه به سلامت روان خانواده به ویژه خانم‌ها تصریح کرد: اگر هدیه‌ای برای خانم خانه خریدید، گویا برای خود خرید کرده اید، بنابراین مقوله سلامت روان به صورت ویژه باید مورد توجه قرار بگیرد، لذا چند شاخصه برای این موضوع وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از شاخصه‌های سلامت روان در خانواده لذت بردن از زندگی است، یعنی اگر احساس کردید از زندگی لذت نمی‌برید و یا خانواده از زندگی لذت نمی‌برند، این یک زنگ خطر است.

کارشناس مشاوره مجدداً لذت از زندگی را یکی از شاخصه‌های اصلی سلامت روان عنوان کرد و ادامه داد: فردی که سالم باشد از نظر روحی و روانی از زندگی لذت می‌برد و در حقیقت خطر لذت نبردن از زندگی تنها به دنیای ما آسیب نمی‌زند، بلکه اتفاقاً به آخرت نیز آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: این یک استدلال ساده است، اگر فردی از زندگی لذت ببرد رابطه با خدا مبتنی بر حسن ظن به خدا می‌شود و حسن ظن محبت ایجاد می‌کند، یعنی اگر نماز نیز خواند با محبت خواهد خواند، اما اگر فردی در لذت بردن از زندگی دچار مخاطره شد رابطه با خدا نیز بر مبنای سوءظن می‌شود.

کارشناس مشاوره، لذت بردن از زندگی را موجب شکل گیری انسان شاکر دانست و گفت: لذت بردن از زندگی، انسان شاکر درست می‌کند و لذت نبردن از زندگی نیز انسان شاکی می‌سازد، بنابراین این مسئله با دین ما سروکار دارد.

حجت الاسلام شهباز با تاکید بر این که لذت بردن از زندگی همیشه مبتنی بر داشتن نیست تصریح کرد: ممکن است فردی مال داشته باشد اما از آن لذت نبرد، هم چنان که لذت منشأ عرفان است، یعنی فردی عارف می‌شود که از عبادت خود لذت می‌برد پس سلامت روان ریشه دین داری نیز می‌باشد.

وی اضافه کرد: مردان در خانواده باید کاری کنند که اعضای خانواده از زندگی خود لذت ببرند، زیرا اگر این لذت افزایش پیدا کرد، در دل آن محبت و آسایش نیز می‌آید و خداوند وقتی ببیند زندگی این گونه است بیشتر توجه می‌کند و بیشتر می‌دهد.

حجت الاسلام شهباز یکی از راه‌های ایجاد تأخیر در سالمندی و پیری بانوان در خانواده را اذیت و ظلم نکردن به آنها عنوان کرد و ادامه داد: از زندگی و از نگاه کردن به یکدیگر لذت ببرید، هم چنان که در روایت داریم هنگامی که مرد به چهره همسر خود، مهربانانه نگاه کند و زن نیز به چهره شوهر، خداوند متعال به هر دو آنها نظر رحمت می‌اندازد، لذا برای مقوله لذت بردن از زندگی سرمایه گذاری کنید.

وی افزود: شاخصه بعدی سلامت روان، آرامش است و سلامت روان در بستر آرامش شکل می‌گیرد و اگر قرار باشد سلامت روان برقرار باشد، پایه آن آرامش است، لذا بحث ما این است که نحوه درست تحویل گرفتن یکدیگر و محبت ورزیدن، به افزایش لذت در زندگی کمک می‌کند.

کارشناس مشاوره، شاخصه بعدی سلامت روان را وجود جو امیدواری در خانه بیان کرد و گفت: به خصوص بر این مسئله تاکید می‌کنیم، زیرا در شرایط امروز، گاهی مرد به خانه می‌آید و ابراز نداشتن و ناامیدی می‌کند و روح ناامیدی می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در روایت توصیه به توجه به یکدیگر شده است، یعنی زحمت‌های همسر در منزل دیده شود و توجه به این قدرددانی و تشکر بسیار مهم است، لذا تشکر و محبتی که به همسر می‌کنید نتیجه آن را می‌بینید.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha