دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سفر معاون امور حوزه های علمیه کشور به گلستان

حوزه/ همایش «نقش کارکنان مدارس علمیه خواهران در تداوم انقلاب اسلامی» با حضور معاون امور حوزه های علمیه خواهران کشور، در گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، همایش "نقش کارکنان مدارس علمیه خواهران در تداوم انقلاب اسلامی" به مناسبت دهه فجر، روز گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین واحدی، معاون امور حوزه‌های علمیه خواهران کشور، در گرگان برگزار شد.

در ابتدای این همایش، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان به ویژگی امانتداری به عنوان یکی از ویژگی‌های مسلمانی پرداخت و پیرامون اهمیت آن، گفت: امانتداری تا آنجا مورد توجه اسلام است که آن را با ایمان، ملازم و برابر دانسته و ایمان افراد را آن گاه می‌پذیرد که با امانتداری توأم باشد. خداوند در قرآن مجید آن را از خصوصیات مؤمنان واقعی دانسته و فرمود است: (وَ الَّذینَهُمْ لاَِماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعوُنَ).

وی گفت: حفاظت و نگهداری امانت و بازگرداندن به موقع آن، معیار و میزان مسلمانی افراد و جامعه است که اگر به آن پایبند باشند، دارای اسلام واقعی اند و گرنه ایمان چندانی ندارند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان تربیت سربازان حضرت ولی عصر (عج) را توفیقی از جانب خداوند متعال دانست و افزود: طلبه‌ها امانت‌های امام زمان (عج) هستند و ان شاءالله با هدایت‌های این قشر نقش آفرین، پرورش یابند و مشعل‌هایی برای جامعه خود باشند.

حسینی واعظ افزود: باید برای تربیت این قشر دغدغه مند بوده و در کنار رشد علمی، سیره، شخصیت و روح بلند طلبگی نیز در طلاب عزیز پرورش یابد و شما معاونان هستید که می‌بایست این ویژگی‌ها را در طلبه به وجود آورید.

وی گفت: طلبه‌ها باید آگاه به زمان خودشان باشند و بدانند در چه زمانی چه اقدامی باید انجام دهند که در هیچ دوره‌ای از تاریخ اسلام مانند امروز دشمنی‌ها با مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) زیاد نبوده و امروز نیز دشمنان همه امکانات خود را علیه مکتب تشیع جمع کرده‌اند زیرا این کانون قدرت و نور، توطئه‌های آنها را خنثی می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان تاکید کرد: در زمان کنونی طلبه‌ها می‌بایست به دنبال رشد علمی، اخلاقی و اجتماعی خود بوده و با تقویت روحیه شجاعت برای حضور در صحنه مبارزه فرهنگی آماده باشد.

حسینی واعظ مهم‌ترین راه شکل‌گیری مباحث اخلاقی و تهذیبی در حوزه‌های علمیه را ارتباط مدیران و اساتید با طلاب دانست و افزود: اساتید حوزه نیز علاوه بر تدریس باید به تهذیب طلبه‌ها هم بپردازند زیرا تا زمانی که از نظر اخلاقی رشد نکنیم، نمی‌توانیم دیگران را به اخلاق دعوت کنیم؛ لذا باید در بحث اخلاق، شخصیت ما باید منظم، دارای چارچوب و بر اساس برنامه شکل بگیرد تا بتوانیم در همین راستا زندگی خود و دیگران را اخلاق مدار کنیم.

وی گفت: خروجی حوزه یک انسان مهذب و عالمه با اخلاق و اخلاص می‌شود که اخلاص به معنای آزادی از هر قید و بندی با تلاش بی وقفه‌ای است.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: حداقل تلاش دانش آموخته این است که آموزه‌های دینی را یاد گرفته و از جهل خارج شود که در اولین مرحله باید خود را اصلاح کند و بعد در بین اطرافیان و سپس در سطح جهان تبلیغ کند.

خانم حسینی واعظ تاکید کرد: باید طلبه‌ای تربیت کنیم که به دور از هیجانات کاذب و ایجاد حساسیت باشد، بدون پرداختن به حاشیه، اصل را در نظر بگیرد؛ اصل این است که درس بخواند و پویا و فعال باشد اما به قدری در بخش فرهنگی حوزه فرو می‌رود و ابزار فرهنگی می‌شود که درس و بحث و علم و محتوا را فراموش می‌کند و این از وظایف کارکنان و اساتید مدرسه است.

* انقلاب اسلامی جریان‌ساز تمدن توحیدی اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین واحدی هم در این همایش با گرامیداشت دهه فجر و یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی اظهار کرد: امید که توانسته باشیم وظیفه خود را نسبت به امام و شهدا ادا کرده باشیم.

معاون امور حوزه‌های علمیه خواهران کشور در ادامه به تشریح معنای "انقلاب" پرداخت و بیان کرد: انقلاب اسلامی را اقشار معمولی جامعه به وجود آوردند نه اینکه یک سلطانی را بردارند و یکی دیگر را بگذارند، بلکه انقلاب اسلامی، تمدن توحیدی را به وجود آورد و سیر تمدن اسلامی داشت.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی آمد تا فرهنگ توحیدی و الهی را در جان انسان‌ها تزریق کند و تمدن نبوی را در کشور به عرصه ظهور برساند؛ در حقیقت انقلاب اسلامی جریان‌ساز تمدن توحیدی اسلامی است.
حجت الاسلام واحدی خاطرنشان کرد: در تمدن اسلامی نیازمند کسانی هستیم که آن را فهم کرده و در جان و شخصیت آنان نشسته و در رفتار آنان بروز و ظهور کرده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی گفت: این تمدن نیازمند انسان‌هایی است که از بن دندان به آن اعتقاد دارند، در راهش استقامت ورزیده و ایستادگی و پایداری دارند، به آن تمدن ایمان دارند و اعمال خود را مطابق این ایمان تنظیم می‌کنند که این ایمان باعث می‌شود نظام ارزشیابی شود و متعالی باشد.

معاون امور حوزه‌های علمیه خواهران کشور ابراز کرد: تمدن اسلامی نیازمند انسان‌هایی با ایمان راسخ است که از کجی‌ها بپرهیزند و یاری کننده باشند و در جان‌های دیگران نیز این تمدن اسلامی را بنشانند و مایه هدایت مردم باشند و عمر خود را نیز در راه خدای متعال صرف کنند تا انسان‌ها، توحیدی شوند و تا زمان قیام امام زمان (عج) عده‌ای به عنوان عالمان دین این وظیفه را بر عهده خود می‌دانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha