چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ جلسه هماهنگی ستاد برگزاری اعتکاف در آذربایجان غربی

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین قریشی بر لزوم حضور طلاب و روحانیون در جمع معتکفین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، امروز جلسه ستاد استانی برپایی مراسم معنوی اعتکاف که در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد، با بیان این‌که مسئله اعتکاف دارای اهمیت فراوانی است و باید در جامعه باید به درستی جا بیفتد، اظهار داشت: باید مسئله اعتکاف با قدرت و کیفیت بهتر اجرا گردد و به یک فرهنگ تبدیل شود به گونه‌ای که در ماه‌های دیگر نیز برگزار شود.

وی اضافه کرد: اینکه فردی از خانواده و زندگی خود دست می‌کشد و برای آخرت خود برنامه‌ریزی می‌کند بسیار با ارزش است و لازم است در این مسئله تبلیغ جدی صورت گیرد.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر اهمیت بر مسئله کیفیت اعتکاف گفت: باید به برنامه‌هایی که اجرا می‌شود توجه جدی صورت گیرد و از افراد صاحب نفس در سخنرانی‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: در تقسیم بندی معتکفین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که علما و طلاب در جمع‌های معتکفان حضور داشته باشند و حوزه علمیه نیز به گونه‌ای تدبیر کند که به جای اینکه طلاب جداگانه معتکف شوند، در جمع مردم باشند و این خود نوعی کمک معنوی به معتکفان است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی افزود: باید برنامه‌های اعتکاف در جامعه تبلیغ شود تا فضای معنوی در شهر حاکم باشد و لذا باید شهر در آستانه اعتکاف به یک فضای معنوی و دینی تبدیل شود.

اعتکاف در آذربایجان غربی برگزار می‌شود

امام جمعه ارومیه بر لزوم حضور طلاب و روحانیون در جمع معتکفین تاکید کرد

هم چنین حجت الاسلام منصور امامی نیز در این جلسه اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال گذشته فرمودند؛ اگر اعتکاف به خاطر کرونا تعطیل شد، حداقل سه روز نماز جعفر طیار خوانده شود و امسال در آذربایجان غربی در صورتی که وضعیت شهرهای استان به قرمز نرسد اعتکاف با همه ظرفیت‌ها برگزار می‌شود و اگر وضعیت قرمز باشد، با یک سوم ظرفیت برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری مراسمات اعتکاف را تدبر در دین، ترویج حفظ ارزش‌های دینی، احیای سیره اهل بیت عنوان کرد و افزود: ستاد اعتکاف استان متشکل از ۶ کمیته به ریاست نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی راه اندازی شده است و در شهرستان‌ها نیز ائمه جمعه ریاست ستاد شهرستانی را به عده خواهند داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از کمیته‌ها، فرهنگی و قرآنی می‌باشد که اعضای آن را، اداره تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی سپاه، معاونت تبلیغ حوزه علمیه برادران و خواهران، نهاد رهبری در دانشگاه، دبیرخانه ستاد کانون مساجد، اداره کل ارشاد، کانون مداحان و ستاد امر به معروف به عهده دارند که تبلیغات اسلامی مسئولیت این کمیته را به عهده گرفته است و وظیفه آن نیز برنامه ربزی قرآنی، تدوین زمان بندی، نظارت محتوایی به برنامه‌های فرهنگی و قرآنی، تسهیل برگزاری اعتکاف می‌باشد.

وی، رسانه و تبلیغات را دومین کمیته ستاد استانی اعتکاف عنوان کرد و گفت: اعضای کمیته رسانه و تبلیغات، صداوسیما، خبرگزاری‌ها، سازمان فضای مجازی سراج، روابط عمومی شهرداری و خانه مطبوعات استان می‌باشند و مسئولیت آن نیز به عهده صدا و سیما است و اطلاع رسانی جامع و فراگیر، پوشش خبری، راه اندازی متمرکز سامانه ثبت نام، چاپ و نصب بنرهای راهنما از وظایف این کمیته است.

حجت الاسلام امامی، پشتیبانی سومین کمیته ستاد اعتکاف استان عنوان کرد و افزود: اعضای کمیته پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام، دفتر آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، محرومیت زدایی سپاه شهدا، کمیته امداد و شهرداری است و مسئولیت این کمیته نیز بر عهده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است و کمک به تجهیز و آماده سازی، استفاده از ظرفیت حاکمیتی و نذورات و کمک‌های خیرین، انتخاب مکان اعتکاف نیز از وظایف این کمیته است.

وی، ایمنی و امنیت را چهارمین کمیته ستاد اعتکاف بیان کرد و ادامه داد: اعضای کمیته ایمنی و امنیت، معاونت امنیتی استانداری، نیروی انتظامی و بسیج، اداره اطلاعات و آتش نشانی که مسئولیت آن را معاونت امنیتی و اجتماعی استانداری به عهده دارد و وظیفه آن نیز تأمین امنیت محل‌های برگزاری و استقرار نیروی انتظامی و آتش نشانی در محل‌های اعتکاف می‌باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تاکید کرد: سلامت و هماهنگی بهداشتی پنجمین کمیته ستاد استانی اعتکاف است که هلال احمر و اداره بهداشت اعضای آن می‌باشند و تدوین دستورالعمل بهداشتی با توجه به شیوع ویروس کرونا و نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تأمین احتیاجات پزشکی و استقرار یک دستگاه آمبولانس در محل برگزاری از وظایف این کمیته است.

وی هماهنگی را ششمین کمیته ستاد استانی اعتکاف عنوان کرد و گفت: اعضای کمیته هماهنگی دفتر امام جمعه، امور اجتماعی استانداری و اداره کل تبلیغات اسلامی است و مسئولیت این کمیته نیز تشکیل جلسات ستاد، ابلاغ مصوبات و نظارت بر آن‌ها می‌باشد.

حجت الاسلام امامی بیان کرد: مساجد مد نظر در شهرستان‌های استان برای برگزاری اعتکاف مشخص شده‌اند و روزهای آتی سامانه ثبت نام اعلام خواهد شد و افراد می‌توانند با مراجعه به آن سامانه ثبت نام نمایند و مساجد مورد نظر خود را نیز انتخاب کنند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha