شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
راویل عین‌الدین - مفتی اعظم روسیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: مفتی روسیه بنام راویل عین‌الدین از من خواست شعبه‌ای از حوزه علمیه شیعه در مسکو بزنیم، دلیل این حمایت را از او جویا شدم که گفت «من معتقدم اسلام ناب، اسلامی است که امام خمینی بیان کرده است، حال به لطف الهی سخنی از کمونیست نیست و اسلام جایش را گرفته است».

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، شامگاه یکشنبه در سلسله نشست‌های بصیرتی ایام الله دهه فجر مدرسه علمیه امام صادق (ع) چهارباغ اصفهان اظهار کرد: نهضت‌های متعددی در تاریخ اسلام داشته‌ایم، ولی انقلاب اسلامی ایران نسبت به نهضت‌های گذشته شیعه دارای دو امتیاز بزرگ، نخست اینکه اسلامی بودن در آن از آغاز تا امروز حفظ شده و منحرف نشده است و دومین امتیاز اینکه موفق شده حکومت اسلامی را در صحنه عمل پیاده کند.

وی با اشاره به نهضت‌های اسلامی گذشته همچون نهضت مشروطه که با پرچم داری مراجع شکل گرفت و استبداد را کنار زدند، ولی این نهضت در ادامه مسیر با انحراف مواجه شد و استبداد بدتر از قبل حاکم شد، گفت: دومین نهضت فداییان اسلام با محوریت عالم شجاع شهید نواب صفوی بود که قیامش ناکام ماند؛ نهضت بعدی نهضت جنگل با محوریت طلبه فاضل میرزا کوچک خان شکل گرفت که لباس طلبگی را کنار گذاشت و لباس رزم پوشید؛ قیام‌های شهید اول و ثانی … که همگی ناکام ماند.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور در ادامه به قیام‌های دلیران تنگستان، ابومسلم خراسانی، زیدیه، فاطمیون در مصر، ادریسیان در تونس… و چندین قیام و نهضت ناکام اشاره و اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران با هدایت امام راحل و همراهی مردم بعد از ۱۴۰۰ سال به پیروزی رسید، ولی امروز عده‌ای از روحانیون و دیگر اقشار با این اوصاف حاضر به حمایت از تنها نظام اسلامی نیستند.

وی ابراز کرد: در عرصه بین‌المللی هم قیام‌هایی همچون انقلاب سال ۱۹۱۷ میلادی، مشهور به انقلاب بزرگ شوروی ایجاد شد و چند میلیون نفر هم کشته شدند و در نهایت نهضت کمونیسم برقرار شد، اما در ادامه ناکام ماند و امروز سخنی از کمونیست در جهان نیست.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به سفری که چند سال پیش برای پذیرش طلبه در جامعة المصطفی به روسیه داشته، گفت: ما ابتدا قصد داشتیم چند نفر از روسیه، طلبه پذیرش کنیم، ولی مفتی اعظم روسیه بنام شیخ راویل عین‌الدین از من خواست که شعبه‌ای از حوزه علمیه شیعه در مسکو بزنیم، دلیل این حمایت را از او جویا شدم که گفت «من معتقدم اسلام ناب، اسلامی است که امام خمینی بیان کرده است، حال به لطف الهی سخنی از کمونیست نیست و اسلام جایش را گرفته است».

وی در ادامه به دیگر قیام‌ها و نهضت‌ها در سراسر جهان از جمله مصر، آلمان، فرانسه و..اشاره کرد که همگی ماندگار نبودند و افزود: امروز انقلاب اسلامی به کوری چشم دشمنان اسلام، چهل و سه سالگی خود را جشن می‌گیرد، اما باید مراقبت کرد.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: طلاب جوان باید درباره ابعاد شخصیتی امام راحل و رهبری معظم انقلاب مطالعه کنند؛ توصیه به اطاعت از ولایت فقیه بدون توصیف ابعاد شخصیتی امامین انقلاب بی فایده است‌؛ از نقاط برجسته رهبری می‌توان به مبارزات پیش از انقلاب اسلامی ایشان اشاره داشت که روح انقلابی‌گری و استکبار ستیزی در دروس تفسیر ایشان مشهود بود.

وی افزود: دو کتاب راجع به رهبری به نام‌های شرح اسم و زندگی نامه رهبری به قلم خودشان تحت عنوان «خون دلی که لعل شد» چاپ شده است که مطالعه آن بسیار ارزشمند است.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: کسی که در زمان شاهنشاهی شکنجه‌های ساواک را با پوست خود لمس کرده است از تَشر آمریکا هراسی ندارد؛ شاخصه بزرگ انقلاب اسلامی ایران داشتن رهبری مزین به قدرت ایمان است که هیچ ترسی از غیر خدا ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: طلبه امروز باید کتاب‌های متعددی را مطالعه کند و با دست پر مقابل جامعه مطالبه گر حاضر شود؛ طلبه نباید سطح مطالعات خود را منحصر به کتب حوزوی و دینی کند.

وی متذکر شد: رسالت اصلی طلاب و روحانیت ارشاد و تبلیغ در هر سطح و برای هر قشری است؛ مدرسه امام صادق چهارباغ اصفهان به واسطه حضور گردشگران، دارای ظرفیت برای تبلیغ بین‌المللی دین و اسلام است.

ماجرای درخواست مفتی روسیه برای راه اندازی حوزه علمیه شیعی در مسکو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha