سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 1007646
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن در اهواز

حوزه / ایران پیش از انقلاب در بسیاری از بخش‌ها وضعیت اسف‌باری را تجربه می‌کرد؛ چه از نظر فرهنگی و چه از نظر اقتصادی. می‌توان گفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی موتور حرکت کشور روشن شد و موج عظیمی از خدمت‌رسانی در کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، انقلاب اسلامی یکی از متفاوت‌ترین انقلاب‌های تاریخ بشریت است که در زمان وقوع خود بسیاری از اندیشمندان غربی را به شگفتی واداشت. نابودی حکومت ظالم و مستبد ۲ هزار و ۵۰۰ ساله که تمام ماهیت خود را به کشورهای بیگانه و سلطه‌جو وابسته بود، امری غیرقابل تصور بود. اما امام خمینی (ره) به همراه یاران با وفایش، برگی زرین را از تاریخ اسلام و ایران رقم زدند.

انقلاب اسلامی به مردم عزت و سربلندی بخشید؛ رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عزت عمومی و ایستادگی در برابر ظالمان جهان را همواره یکی از برکات انقلاب اسلامی می‌دانند. مقایسه شرایط کنونی کشور با دوران طاغوت نشان دهنده این است که ایران در گذشته چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی وابستگی شدیدی به کشورهای غربی داشت و اگر آن‌ها اراده می‌کردند، فرد اول کشور عزل با تبعید می‌شد. به گونه‌ای که با رضاشاه برخورد شد. اغلب انتصاب‌های مهم کشور باید با تائید انگلیس و آمریکا انجام می‌شد و در یک کلام به حاکمیت ایران تسلط کامل داشتند.

یکی از مهم‌ترین برکات جمهوری اسلامی این است که سرنوشت مردم توسط خود مردم انتخاب می‌شود و بیگانگان هیچ‌گونه دخالتی در این امر ندارند. جمهوری اسلامی توانسته استقلال ایران را در تمام ابعاد نظامی، سیاسی و اجتماعی حفظ کند. به همین جهت می‌توان گفت که جمهوری اسلامی به مردم ایران عزت و سربلندی بخشید.

توجه به امور دینی و مباحث انسانی در اعمال حکمرانی از دیگر برکات نظام جهوری اسلامی است. در گذشته مردم برای برگزاری مراسم‌ها معمول مذهبی و دینی خود نیز با مشکل مواجه بودند و با برخوردهای استبدادی حکومت طاغوت روبرو می‌شدند. آن‌ها گسترش دین اسلام در جامعه را امری زیان‌بار برای قدرت پوشالی خود می‌دیدند چراکه گسترش آموزه‌های دین مبین اسلام که مبتنی بر ارزش‌های والای الهی و انسانی است باعث خواهد شد مردم ظلم و جور و طاغوت را نپذیرند و برای تعیین سرنوشت خود آن‌طور که خداوند و پیامبر پاکش امر کرده است، اقدام کنند.

ایران پیش از انقلاب در بسیاری از بخش‌ها وضعیت اسف‌باری را تجربه می‌کرد؛ چه از نظر فرهنگی و چه از نظر اقتصادی. می‌توان گفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی موتور حرکت کشور روشن شد و موج عظیمی از خدمت‌رسانی در کشور آغاز شد.

گفتمان انقلاب اسلامی برخلاف حکومت طاغوت، کمک به مستضعفان و پرهیز از اشرافی‌گری است و این نگاه با تار و پود نظام اسلامی در هم تنیده شده است که وجود نهادها و گروه‌های مختلفی که با کم‌ترین نتیجه دنیوی در این راه گام برمی‌دارند، نشان دهنده همین امر است.

ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های عظیم که کشورهای خارجی حتی تصور نمی‌کردند جوانان ایرانی موفق به ساخت آن‌ها شوند، یکی از افتخارات انقلاب اسلامی است. جمهوری اسلامی در طول تاریخ خود هرگاه با بدعهدی و تهدید دشمنان و بیگانگان روبرو شده است به سمت خودکفایی و بی‌نیازی گام برداشته است و می‌توات گفت که در اغلب مواقع نیز موفق شده است.

انرژی هسته‌ای، سدسازی، نانو، موشک‌سازی، ساخت‌ماهواره، اتوبان کشی‌ها، ساخت پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ صنعتی، ساخت واکسن کرونا و … تنها بخشی از توانمندی‌ها و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که تحقق هر کدام از آن‌ها به ادامه دار بودن رژیم پهلوی قطعاً غیرممکن بود. چراکه کشورهای خارجی پیشرفت ایران را با منافع خود در تضاد می‌دیدند به همین جهت، مانع از تحقق این امر می‌شدند. یعنی استقلال، زمینه پیشرفت و شکوفایی استعدادهای ایران را فراهم کرد.

بخش نظامی یکی دیگر از نقاط قوت جمهوری اسلامی نه تنها در سطح منطقه خاورمیانه بلکه جهان است. به نحوی که با وجود قرار گرفتن در یک منطقه با ژئوپلیتیک بسیار حساس، در اوج امنیت و اقتدار قرار داریم. امروز هیچ کشوری توان ظلم به ایران را ندارد و علمیات‌های هلی‌برن روی نفت‌کش‌های انگلیس و آمریکا ۲ ابر قدرت گذشته جهان و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، نشان دهنده این امر است.

ساخت موشک، پهباد، ماهواره‌های فضایی و نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای در شرایط تحریم کار بسیار شگفت آوری بود که به دستان توانمند جوانان ایرانی محقق شد. هیچکدام از کشورهای دنیا حتی تصور نمی‌کردند که جمهوری اسلامی بتواند در این زمان کوتاه به چنان قدرت بازدارندگی و نظامی برسد که حتی ابرقدرتان نیز در برابر او زانو بزنند و توان مقابله با او را نداشته باشند که اگر چنین بود تا کنون بارها بار به ایران حمله می‌کردند.

عمق استراتژیک ایران در خاورمیانه یکی از مهم‌ترین اقدامات جمهوری اسلامی است که دقیقاً نقطه مقابل انفعال و ظلم‌پذیری دوران شاه قرار دارد. کشورهای اروپایی و آمریکا با وجود هزینه‌کردن منابع بسیار زیادی در منطقه نتوانسته‌اند حریف ایرانیانی باشند که دچار سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های مالی قرار دارند. جمهوری اسلامی با استفاده از این عمق استراتژیک در کنار دیگر مؤلفه‌های قدرت و توانمندی‌های نظامی توانسته است که در برابر ظلم کشورهای غربی و شرقی ایستادگی کند و اتفاقاتی را رقم بزند که انسان آزاده و بی طرفی را حیرت زده کند.

جمهوری اسلامی در طول عمر پربرکت خود، خدمات بسیار خوبی را انجام داده است که هر کدام از آن‌ها در تاریخ ثبت خواهند شد و باید سعی کنیم از آن‌ها در برابر جریان تحریف با استفاده جهاد تبیین حفاظت کنیم. چراکه دشمن در حال وارونه نشان دادن موضوعات است. جمهوری اسلامی در این ۴۳ سال همواره مؤلفه‌های قدرت خود را برای مقابله با ظالمان جهان و افزایش شاخص‌های خدمات رسانی به مردم تقویت کرده است اما دشمنان تاب و تحمل این امر را ندارد و سعی دارند که با تبلیغات نرم و تحریف واقعیات، از آن جلوگیری کنند که تا کنون دچار شکست شده‌اند. با توجه به اینکه همراهی ملت با حاکمیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت محسوب می‌شود، مقابله با جربان تحریف، جهاد تبیین، نقش بسیار مهمی در پیروزی جمهوری اسلامی در برابر دشمنان دارد.

اگر بخواهیم پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را با کشورهای همسایه و خاورمیانه مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که در بسیاری از بخش‌ها دست بالاتر را داریم اما در برخی از حوزه‌ها نیز هنوز جای کار وجود دارد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، پایداری توسعه و دستاورد است. کشورهای حاشیه خلیج فارس که در حال حاضر از امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری به واسطه همکاری بی قید شرط با آمریکا و اسرائیل برخوردار هست، باید هر لحظه منتظر فروپاشی این دستاوردها باشند. چراکه به دنبال رقم خوردن توسعه از بیرون کشور هستند نه از داخل!

وابسته بودن کشورهای در حال توسعه نظیر برخی از کشورهای خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ابرقدرت‌ها برای توسعه و پیشرفت با اینکه امکان‌پذیر است اما دائمی نیست و با خواست و اراده همان ابرقدرت‌ها، این پیشرفت‌ها نابود خواهد شد. علاوه بر اینکه برای تحقق نیازهای مردم در بخش‌های مختلف باید امتیازات جبران ناپذیری به ابراقدرت‌ها داده شود که ماهیت و عزت نفس مردم کشور را لگدمال می‌کند.

رهبری، یکی از ارکان اساسی و اصلی پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و حکومت شاه زیر نظر و تدبیر آن امام بزرگوار به پیروزی رسید و بانگ پیروزی انقلاب را در تمام جهان طنین انداز کرد. حضرت آیت‌الله امام خمینی (ره)، دارای شخصیتی الهی بودند و به هیچ عنوان قدرت را برای تسلط به مردم و سلطه اطرافیان خود به کشور نمی‌خواستند. بلکه تنها هدف ایشان حکمرانی اسلام و قوانین اسلامی در جامعه همراه با خواست مردم بود. حاکمیت اسلام و مردم در جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب مردم سالاری دینی تعریف شد و الترناتیوی در کنار حکومت‌های کمونیسیتی، سرمایه‌داری، لیبرال و… قرار گرفت.

آن امام بزرگوار در طول زندگی خود سعی کرد که جامعه را برای پذیرش قوانین اسلامی آماده کند و افرادی را تربیت کند که جان و زندگی خود را برای گسترش مفاهیم اسلامی به خطر بیندازند. پس از آغاز مبارزات سیاسی امام خمینی (ره) و اعلام موضوع واضح بر عیله شاه، اقدامات فرهنگی و کادرسازی در ابعاد وسیع توسط امام و مریدانش انجام شد و همان اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها بود که توانست یکی از قدرتمندترین حاکمان را از کشور فرار دهد.

استکبارستیزی و توجه به اصل استقلال یکی از مهم‌ترین ویژگی مشترک امامین انقلاب است و سیاست‌های کلی نظام چه از ابتدای پیروزی و چه تا کنون نشان دهنده همین موضوع است. این سیاست که در گذشته در قالب شعار نه شرقی و نه غربی در جامعه رواج داشت، به معنی ستیزه‌جویی و مبارزه با جهان نبود بلکه تعامل با تمام کشورها و اتخاذ استراتژی‌هایی برای حفظ اسلام و منافع ملی در برخورد با کشورهای زورگو بوده و است. در حال حاضر نیز جمهوری اسلامی تحت رهبری عالمانه آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حال نیل به اهداف خود است و دشمنان آن هر سال بیشتر از سال گذشته از نابودی ایران نا امید می‌شوند. ان‌شاء‌الله که پرچم ولایت توسط سیدعلی خامنه‌ای (مدظله العالی) به امام زمان (عج) خواهد رسید و شاهد برپایی حکومت عدل و امامت در جهان خواهیم بود.

داریوش حسن زاده - فعال رسانه ای

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    نویسنده ی محترم متاسفانه دیدگاه شما نسبت امور نظامی مربوط به دوران جنگ سرد است که در آن تعداد تانک و توپ و موشک مهم بود الان دروان نبردهای سایبری است فی المثل یک گروه هکر اطلاعات مهم کشور را میدزدند و آبروی نظام را خدشه دار میکنند .در مورد اقتصاد هم فقط یک طیف طلاب چقدر در مضیقه قرار دارند ، بماند بقیه مردم . در مورد سطح دین مردم هم مطالاتی شده بی زحمت خودتون یه نگاهی بیندازید بد نیست